Του Πέτρου Καρσιώτη
Απάτη σε βάρος Ελλήνων εξαγωγέων ελαιόλαδου και άλλων προϊόντων στη σκιά του… Πύργου του Άϊφελ!
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας , στην Γαλλία, εφιστά με ανακοίνωσή του την προσοχή των επιχειρηματιών που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις στη γαλλική αγορά καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα πληθαίνουν τα κρούσματα σε βάρος ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Όπως σημειώνεται σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα που δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου Εξωτερικών για τους εξαγωγείς, πρόκειται για προσπάθειες εξαπάτησης με τους δράστες να στοχεύουν κυρίως σε μικρές και μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις.
Τρία κρούσματα απάτης με ελαιόλαδο- Δεν αποκλείεται να προκύψουν και με άλλα προϊόντα
«Μέχρι στιγμής έχουν γίνει γνωστές απάτες -εκ των οποίων μία εξαπάτηση και δύο απόπειρες εξαπάτησης- που αφορούν ελαιόλαδο, αλλά δεν αποκλείεται να υπάρχουν κρούσματα και με άλλα προϊόντα, υποκρινόμενοι τους εκπροσώπους υπαρκτών, υγιών γαλλικών επιχειρήσεων, με τις οποίες ουδεμία σχέση διατηρούν», επισημαίνεται από τους αρμοδίους της πρεσβείας μας που έλαβαν γνώση των γεγονότων.
Στο ίδιο έγγραφο υπογραμμίζεται, ότι οι ελληνικές εταιρείες «πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικές σε παραγγελίες που τους αποστέλλονται ηλεκτρονικώς, από επιχειρήσεις με τις οποίες δεν έχουν προηγούμενη συνεργασία».
Τα σημεία- ενδείξεις που θα αποτρέψουν την ενδεχόμενη απάτη σε βάρος των επιχειρηματιών
Η πρεσβεία μας στη Γαλλία συγκέντρωσε κάποια σημεία- ενδείξεις και τα θέτει υπόψιν των Ελλήνων επιχειρηματιών με σχετικές οδηγίες για να μην πέσουν κι αυτοί θύματα απάτης και τα προϊόντα τους βρεθούν σε άλλα χέρια.
Το πρώτο αφορά την ηλεκτρονική διεύθυνση από την οποία οι ελληνικές εταιρείες λαμβάνουν την παραγγελία.
Θα πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή σε αυτήν και να διασφαλίζεται ότι προέρχεται όντως από την εταιρεία, που φέρεται να κάνει την παραγγελία (πχ να έχει το ίδιο domain name με την ιστοσελίδα της εταιρείας και να έχει επιβεβαιωθεί τηλεφωνικώς ).
Υποψιαστείτε αν δείτε διαφορετική διεύθυνση παράδοσης από την διεύθυνση της εταιρείας
Το δεύτερο είναι η διαφορετική διεύθυνση παράδοσης των προϊόντων με αυτή της εταιρείας, που φέρεται να πραγματοποιεί την παραγγελία.
Ειδικά δε, όταν η εν λόγω εταιρεία δεν διαθέτει ούτε υποκατάστημα, ούτε αποθήκες στη συγκεκριμένη διεύθυνση.
Τέλος, η ελληνική εταιρεία που λαμβάνει τέτοιου είδους παραγγελία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, οφείλει σε κάθε περίπτωση να επικοινωνήσει οπωσδήποτε απευθείας με την εταιρεία, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου της εταιρείας.
Ο αριθμός πρέπει να προκύπτει από ανεξάρτητη πηγή
Ο αριθμός αυτός θα πρέπει να ανακτηθεί από ανεξάρτητη πηγή (πχ διαδίκτυο, βάσεις δεδομένων κ.α) και όχι ενδεχομένως από τα στοιχεία που αναγράφονται στα ηλεκτρονικά μηνύματα του φερόμενου ως εκπροσώπου της εταιρείας (εφόσον αυτά δεν συμπίπτουν με τα στοιχεία της εταιρείας που έχουν ανακτηθεί από άλλη πηγή).
«Η εν λόγω επικοινωνία», καταλήγει η ανακοίνωση της πρεσβείας «θα πρέπει αφενός να διασφαλίζει την ορθότητα της ταυτότητας του εκπροσώπου της εταιρείας που πραγματοποιεί την παραγγελία και αφετέρου να διευκρινίζει τους όρους αποστολής και ενδεχομένως -και ανάλογα με την πολιτική της εκάστοτε εταιρείας- να ζητά προκαταβολή προ της αποστολής των προϊόντων».