Η εξαιρετικά δυνατή, πολιτική τραγωδία του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού Τζέσαρις Γκραουζίνις και σε μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλανά, αποτελεί ανοίγει το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου (30 Ιουνίου και 1η Ιουλίου 2017) ενώ θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο. Από τον Ανέστη Χρυσάφη […]
Η εξαιρετικά δυνατή, πολιτική τραγωδία του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού Τζέσαρις Γκραουζίνις και σε μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλανά, αποτελεί ανοίγει το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου (30 Ιουνίου και 1η Ιουλίου 2017) ενώ θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο.
Από τον Ανέστη Χρυσάφη
Το Φεστιβάλ Δάσους στη Θεσσαλονίκη μεγαλώνει και γίνεται τριών χρόνων. Όμως μεγαλώνει και στο περιεχόμενό του και γίνεται διεθνές. Το 3ο Φεστιβάλ Δάσους λοιπόν, ξεκινάει με μία περσινή επιτυχία του ΚΘΒΕ, τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Τσεζαρις Γκραουζίνις. Λίγο πριν ταξιδέψει στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και πάει σε περιοδεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχουμε φέτος την ευκαιρία να την δούμε όσοι δεν είδαμε πέρυσι ή όσοι ήθελαν να την ξαναδούν.
Η φετινή πρεμιέρα, με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Στάνκογλου, έγινε στο θέατρο Δάσους το οποίο γέμισε από νωρίς, καθώς όσοι ήθελαν να πιάσουν μία καλή θέση ήρθαν με το φως της ημέρας. Οι «Επτά επί Θήβας» (467 π.Χ.) είναι το μοναδικό έργο Αισχύλου (525-455 π.Χ.), το οποίο διασώθηκε από την συγκεκριμένη τριλογία.
Μετά το θάνατο του Οιδίποδα, στον θρόνο της εξουσίας ανεβαίνουν οι δύο του γιοι, ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης. Ενώ έχουν συμφωνήσει να διοικούν την Θήβα εναλλάξ, όταν έρχεται η σειρά του Πολυνείκη, ο αδερφός του αρνείται να τού δώσει τον θρόνο, με αποτέλεσμα ο δεύτερος να συμμαχήσει με επτά πόλεις-βασίλεια και να πολεμήσει ενάντια στον αδερφό του. Ο Ετεοκλής νικάει, αλλά μέσα από την μάχη πεθαίνουν και τα δύο αδέρφια.
Ο Τζέσαρις Γκραουζίνις σκηνοθέτησε τους «Επτά επί Θήβας» πολύ προσεκτικά, επικεντρώνοντας στην υποκριτική των ηθοποιών. Χωρίς πολλά σκηνικά, μόνο δύο σκάλες και κάποια σκηνικά αντικείμενα, η σκηνογραφία του Κέννυ ΜακΛέλλαν είναι τελείως αφαιρετική, αφήνοντας την σκηνή γυμνή και χρησιμοποιεί το όμορφο φυσικό περιβάλλον του χώρου που κατά κάποιο τρόπο, γίνεται μέρος του σκηνικού.
Οι δύο σκάλες που ίσως αντλήθηκαν ως έμπνευση από τον ερυθρόμορφο αμφορέα με την σκηνή της παράστασης, λειτούργησαν και μεταφορικά καταργώντας, έτσι, κάποιες συμβάσεις. Όπως προστάζει και ο Πήτερ Μπρουκ σε μία άδεια σκηνή, οι φωτισμοί επίσης ήταν απλοί και λιτοί, χωρίς πολλά που μπορεί να είναι περιττά. Μία άδεια σκηνή, λοιπόν, γεμάτη, όμως, από την ενέργεια των ηθοποιών. Ο χορός δεν είναι μόνο γυναικείος -όπως έχουμε συνηθίσει- αλλά και ανδρικός. Ίσως ο σκηνοθέτης θέλησε να συμπεριλάβει στον πληθυσμό της πόλης και τους άνδρες, όπως θα ήταν πιο φυσικό, αλλά και το ότι οι ηθοποιοί έχουν διπλό ρόλο, όπως στους επτά άρχοντες που ήταν ενάντια στην πόλη των Θηβών.
Ο χορός, λοιπόν, ήταν πολύ ωραία συντονισμένος, εκτέλεσε την χορογραφία με συνέπεια. Ο διάλογος με τον Ετεοκλή ήταν από τα πιο δυνατά σημεία της παράστασης. Ο Στάνκογλου με την δυνατή και καθαρή φωνή του απέδωσε τον χαρακτήρα του Ετεοκλή με βάθος και συναίσθημα, καθώς και όλοι οι ηθοποιοί στους ρόλους τους: Γιώργος Καύκας (Άγγελος), Αλέξανδρος Τσακίρης (Κήρυξ), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Αντιγόνη), Ιώβη Φραγκάτου (Ισμήνη), Γιώργος Παπανδρέου (Πολυνείκης). Η σκηνή της μάχης ανάμεσα στα αδέρφια ήταν πολύ ωραία δοσμένη, χωρίς ρεαλιστικά στοιχεία -κάτι που ίσως ταιριάζει περισσότερο στο είδος της τραγωδίας- σαν μία καλοκουρδισμένη χορογραφία, που όμως είχε δυνατές εικόνες.
Η λιτότητα δεν ήταν αισθητή μόνο στο εικαστικό κομμάτι της παράστασης, όπως η σκηνογραφία, η ενδυματολογία, οι φωτισμοί αλλά και στην υποκριτική και την σκηνοθεσία. Χωρίς υπερβολές και περιττά στοιχεία, η παράσταση δίνει όλα όσα θέλει να δώσει το κείμενο και ο σκηνοθέτης. Κάτι τέτοιο δεν είναι καινούριο και δεν αποτελεί καινοτομία,, όπως και το ότι το ΚΘΒΕ (www.ntng.gr ) δεν πρόκειται να σε απογοητεύσει ποτέ.
Η παράσταση θα παιχτεί στο ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ της ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ στις 30 Ιουνίου και 1 Ιουλίου 2017.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
ΙΟΥΝΙΟΣ
30 Ιουνίου – Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών –Επιδαύρου)
ΙΟΥΛΙΟΣ
- 1 Ιουλίου – Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου)
- 12 Ιουλίου & 13 Ιουλίου – Κύπρος, Αρχαίο Θέατρο Κούριου (Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος)
- 20 Ιουλίου – Ορεστιάδα, Ανοιχτό Θέατρο Ορεστιάδας
- 22 Ιουλίου – Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (Διεθνές Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου)
- 28 Ιουλίου – Δωδώνη, Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
- 30 Ιουλίου – Λευκάδα, Ανοιχτό Θέατρο Λευκάδας
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
- 1 Αυγούστου – Ήλιδα, Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας (Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας)
- 3 Αυγούστου – Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας)
- 5 Αυγούστου – Δελφοί, Θέατρο Φρύνιχος
- 8 Αυγούστου- Άνδρος, Ανοιχτό Θέατρο Άνδρου (Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου)
- 11 Αυγούστου – Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου
- 26 Αυγούστου – Ν. Μουδανιά, Αμφιθέατρο Ν. Μουδανιών
- 30 Αυγούστου- Παπάγου, Κηποθέατρο Παπάγου
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
- 1 Σεπτεμβρίου – Ηλιούπολη, Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής»
- 3 Σεπτεμβρίου- Πειραιάς, Βεάκειο Θέατρο
- 5 Σεπτεμβρίου – Βύρωνας, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (Φεστιβάλ “Στη σκιά των βράχων”)
- 7 Σεπτεμβρίου- Λάρισα, Κηποθέατρο «Αλκαζάρ»
- 13, 14, 15 & 16 Σεπτεμβρίου- Θεσσαλονίκη, Βασιλικό Θέατρο