Σάλο έχουν προκαλέσει μερικές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ.
Οι φοιτητές, μέσω του εκπροσώπου τους, θα αξιολογούν ακόμη και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα οποία θα φοιτούν, θα έχουν λόγο για τα συγγράμματά τους, και θα κρίνουν τι θα διδάσκουν οι καθηγητές τους.
Όπως προβλέπεται, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα ψηφίζουν στη συνέλευση του τμήματος για όλα τα θέματα πλην αυτών του δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών. Δηληδή θα ψηφίζουν για την αλλαγή του γνωστικού αντικειμένου για το οποίο έχει διοριστεί ένας πανεπιστημιακός, θα έχουν λόγο για την οργάνωση κοινών μαθημάτων του τμήματος με άλλα τμήματα της ίδιας ή άλλης σχολής, θα κρίνουν την ανάθεση αυτοδύναμου διδακτικού έργου στα μέλη Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού.
Οι εκπρόσωποι των φοιτητών διά της ψήφου τους θα εγκρίνουν τα συγγράμματα για κάθε μάθημα, θα συναποφασίζουν για τη μετακίνηση πανεπιστημιακών από και προς το τμήμα.
Θα έχουν λόγο εκπρόσωποι των φοιτητών στην απονομή τίτλων επίτιμου διδάκτορα, ομότιμου και επίτιμου καθηγητή.
Η Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή που ορίζει η κοσμητεία για την αξιολόγηση των μεταπτυχιακών, θα διευρυνθεί και από 5μελής θα γίνει εξαμελής. Το έκτο μέλος θα είναι ο εκπρόσωπος των μεταπτυχιακών φοιτητών της σχολής ο οποίος θα έχει λόγο για να κρίνει εάν είναι καλό ένα μεταπτυχιακό οποιασδήποτε σχολής όπως και τις διδακτορικές σπουδές.
Βουλή: Αντιδράσεις φορέων για το σχέδιο νόμου
Τις αλλαγές στη λειτουργία των μεταπτυχιακών, στην εκλογή αντιπρυτάνεων, καθώς και το πλαίσιο λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, έθεσαν μεταξύ άλλων στο επίκεντρο της σημερινής, δεύτερης συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, οι φορείς που κλήθηκαν να τοποθετηθούν για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, από την Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, η Μαρία Κωνσταντοπούλου εξέφρασε την ανησυχία της για τις «γενικές ρυθμίσεις».
«Περιορίζεται η δυνατότητα συμμετοχής ερευνητών», είπε κ. Κωνσταντοπούλου, προσθέτοντας ότι «δεν υπάρχουν ουσιαστικές ρυθμίσεις για τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας». Για «υπερνομοθέτηση» έκανε λόγο ο Γιάννης Ιωαννίδης, από τη σύνοδο προέδρων ερευνητικών κέντρων και τόνισε πως «χρειαζόμαστε κανόνες λειτουργίας, αλλά όχι μέχρι τελικής πτώσεως». Η Νικολέτα Παϊσίδου χαρακτήρισε «ιδιότυπο» το σύστημα αξιολόγησης των ΠΜΣ που προβλέπεται από το νομοσχέδιο και εξέφρασε την ανησυχία υποβάθμισης της ΑΔΙΠ. «Γιατί να υπάρξει ένας νέος θεσμός αξιολόγησης, ενώ υπάρχει ανεξάρτητη αρχή με εμπειρία στην αξιολόγηση ιδρυμάτων σε εθνικό επίπεδο, με ενιαία, διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια;»αναρωτήθηκε η κ. Παϊσίδου.
Από την πλευρά του ΕΣΕΚΑΑΔ, ο Σπύρος Γεωργάτος εξέφρασε την άποψη ότι αποτελεί «διασφάλιση εξωστρέφειας» η αξιολόγηση από την ΑΔΙΠ, το ΕΣΕΚΑΑΔ και τα περιφερειακά συμβούλια – φορείς που χαρακτήρισε «συμπληρωματικούς».
Για το ζήτημα της εκλογής αντιπρυτάνεων σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο από τους πρυτάνεις, η πρόεδρος της συνόδου των πρυτάνεων, Βενετσάνα Κυριαζοπούλου, επισήμανε ότι «η εμπειρία δείχνει ότι δεν θα πάνε μπροστά με αυτό το σχήμα» τα ιδρύματα. «Φοβόμαστε ότι δεν θα δουλέψει το ξεχωριστό ψηφοδέλτιο. Μακάρι να κάνουμε λάθος», πρόσθεσε ο Στάθης Ευσταθόπουλος, από την ΠΟΣΔΕΠ.
Γαβρόγλου: «Βαθιά ακαδημαϊκοί οι κανόνες που μπαίνουν για τα μεταπτυχιακά»
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, όσον αφορά στα μεταπτυχιακά, επισήμανε ότι οι κανόνες που μπαίνουν είναι «βαθιά ακαδημαϊκοί».
«Τα ιδρύματα πολλές φορές δεν προστάτευσαν τον εαυτό τους». Επίσης, χαρακτήρισε «μέρος κοινωνικής πολιτικής» της κυβέρνησης την πρόβλεψη για απαλλαγή διδάκτρων όσων έχουν οικονομικές δυσκολίες. Για τους ΕΛΚΕ δε, τόνισε ότι το ισχύον καθεστώς για τις προμήθειες, δεν μπορεί να συνεχιστεί, και προανήγγειλε τη συνέχεια ρυθμίσεων για τους ειδικούς λογαριασμούς. «Δεν τελειώνουμε, σχεδόν αρχίζουμε», είπε χαρακτηριστικά.