Αλμα στις εξαγωγές από 5% έως 7% αναμένει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ) για το 2017, μετά τη μείωση που είχε καταγραφεί για δύο συνεχή έτη, το 2015 και το 2016. Τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου αποκαλύπτει σήμερα στην «Κ» η πρόεδρος του ΠΣΕ κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη. Η ίδια, βεβαίως, αν και δηλώνει ικανοποιημένη με αυτή […]
Αλμα στις εξαγωγές από 5% έως 7% αναμένει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ) για το 2017, μετά τη μείωση που είχε καταγραφεί για δύο συνεχή έτη, το 2015 και το 2016. Τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου αποκαλύπτει σήμερα στην «Κ» η πρόεδρος του ΠΣΕ κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη. Η ίδια, βεβαίως, αν και δηλώνει ικανοποιημένη με αυτή την εξέλιξη, δεν κρύβει την ανησυχία της για την ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των εισαγωγών που παρατηρείται φέτος και έχει ως συνέπεια τη διεύρυνση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Η κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη μιλά επίσης για τα εμπόδια που συναντούν οι ελληνικές επιχειρήσεις στον δρόμο προς τις ξένες αγορές.
Εμπορικό ισοζύγιο
– Παρατηρούμε άνοδο στις εξαγωγές, αλλά την ίδια ώρα εξακολουθεί να αυξάνεται, ειδικά φέτος, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου. Σας ανησυχεί αυτή η εξέλιξη; Πώς και πότε εκτιμάτε ότι θα μπορέσει η εγχώρια παραγωγή να αντικαταστήσει σε μεγαλύτερο βαθμό τις εισαγωγές;
– Πράγματι, είναι μια εξέλιξη που μας προβληματίζει. Εχουμε κατ’ επανάληψη επισημάνει προς όλες τις κατευθύνσεις ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για την ανασυγκρότηση της εγχώριας παραγωγής. Είναι αυτονόητο ότι για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις, τόσο από το εξωτερικό όσο και το εσωτερικό, οι οποίες θα συμβάλουν στη δημιουργία νέων αλλά και στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων μονάδων παραγωγής.
Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να υποκαταστήσουμε τις εισαγωγές και να μετριάσουμε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου. Η ανάπτυξη των εξαγωγών, από μόνη της δεν αρκεί, έχει και όρια.
– Πώς εκτιμάτε ότι θα «κλείσουν» οι εξαγωγές το 2017 τόσο ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης όσο και σε απόλυτα νούμερα και πώς μεταφράζεται αυτό ως συμβολή στο ΑΕΠ;
– Η καλή πορεία κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2017 σε συνδυασμό με τους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης των περιοχών που απορροφούν τον μεγαλύτερο όγκο των ελληνικών προϊόντων, δηλαδή η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική, μας οδηγεί στην πρόβλεψη ότι οι εξαγωγές χωρίς τα πετρελαιοειδή αναμένεται να ολοκληρώσουν τη χρονιά με άνοδο μεταξύ 5% και 7% και θα κινηθούν από 19,5 δισ. ευρώ έως και 20 δισ. ευρώ. Συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών θα κλείσουν με άνοδο μεταξύ 10%-14%, και θα κινηθούν μεταξύ 28 δισ. ευρώ και 29 δισ. ευρώ. Βέβαια, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η ανάπτυξη των εξαγωγών εξαρτάται και από τις πολιτικοοικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις αγορές των εμπορικών εταίρων μας.
Οσον αφορά τη συνεισφορά των ελληνικών εξαγωγών στο ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί μεταξύ 15,5% και 16,5%, ποσοστό που ίσως είναι το υψηλότερο την τελευταία τριακονταετία.
– Ποιες είναι οι προοπτικές για τον εξαγωγικό κλάδο τη νέα χρονιά;
– Θετικές είναι οι προοπτικές και για τη νέα χρονιά. Αρκεί η πολιτεία να διευκολύνει το έργο μας και να μας στηρίξει στην πράξη, υιοθετώντας ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την εξωστρέφεια. Πρέπει να αξιοποιηθούν άνθρωποι με ικανότητες και με βαθιά γνώση του αντικειμένου, οι οποίοι θα δώσουν ώθηση στις εξαγωγές. Είναι στο χέρι μας να εκμεταλλευθούμε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, αξιοποιώντας τους οργανισμούς που είναι θεσμοθετημένοι για την προώθηση των εξαγωγών. Η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας.
Εμείς, ως ΠΣΕ, αναλαμβάνουμε διαρκώς νέες πρωτοβουλίες για ν’ ανοίξουμε νέους ορίζοντες, με πιο πρόσφατες τις συνεργασίες με διεθνείς κολοσσούς του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Alibaba και η Google.
– Ποια είναι κατά σειρά προτεραιότητας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εξαγωγικές επιχειρήσεις;
– Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγές σήμερα είναι η έλλειψη ρευστότητας.
Επίσης, χωρίς οριστική άρση των capital controls δεν θα υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη. Είναι επιτακτική ανάγκη να επιστρέψουν άμεσα οι εμπορικές συναλλαγές στην κανονικότητα.
Εξίσου σημαντικό πρόβλημα είναι η υψηλή φορολογία, η οποία στερεί πολύτιμους πόρους από τις επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να επεκταθούν στο εξωτερικό και καθιστά τα ελληνικά προϊόντα μη ανταγωνιστικά.
– Μιας και αναφερθήκατε στη φορολογία, πόσο συνεπές είναι το κράτος στις υποχρεώσεις του, για παράδειγμα σε ό,τι αφορά την επιστροφή του ΦΠΑ;
– Είναι γνωστές οι καθυστερήσεις του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται και στις επιστροφές ΦΠΑ προς τους εξαγωγές. Θα πρέπει, ωστόσο, να αναγνωρίσουμε τις προσπάθειες που γίνονται για την επίσπευση των πληρωμών από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με την απόφασή της για ταχύτερη επιστροφή του πιστωτικού ΦΠΑ στις φορολογικά συνεπείς εξαγωγικές επιχειρήσεις.
– Πρόσφατα βραβευθήκατε για την συνεισφορά σας στη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;
– Ηταν μεγάλη τιμή και χαρά να λάβω ένα τέτοιο βραβείο από το ΕΒΕΑ. Αλλωστε, η επαγγελματική και συνδικαλιστική σταδιοδρομία μου είναι συνυφασμένη με το ΕΒΕΑ, του οποίου υπήρξα πρώτος αντιπρόεδρος. Ηταν ένα προπύργιο αντρικό επί 64 χρόνια που έπεσε και μια απόδειξη και ταυτόχρονα προτροπή ότι οι γυναίκες μπορούν, με θέληση και σκληρή δουλειά, να σπάσουν τη «γυάλινη οροφή».
Πιστεύω βαθιά πως η γυναικεία επιχειρηματικότητα μπορεί να προσφέρει πολλά στη χώρα και πρέπει οι νέες γυναίκες επιχειρηματίες να τολμήσουν, να βάλουν υψηλούς στόχους και να αντιμετωπίζουν τους άνδρες ως συμμάχους και όχι ως αντιπάλους.
1.500 ενεργά μέλη
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων του οποίου η κ. Σακελλαρίδη ηγείται εδώ και αρκετά χρόνια ιδρύθηκε το 1945 και αποτελεί την κεντρική εξαγωγική οργάνωση της χώρας. Τα ιδρυτικά μέλη ήταν 25 επιχειρήσεις με τις εξαγωγές εν έτει 1945 να ανέρχονται τότε σε μόλις 3.586 τόνους, αξίας 247.000 δολ. Σήμερα, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων αριθμεί περί τα 1.500 ενεργά μέλη, δηλαδή περίπου το 1/3 του συνόλου των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, που όμως πραγματοποιούν περίπου το 80% του συνολικού εξαγωγικού τζίρου. Το 2016, οι ελληνικές εξαγωγές εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών και συμπεριλαμβανομένης της αξίας των πλοίων ανήλθαν σε 18,59 δισ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων και των πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν σε 25,41 δισ. ευρώ.