Ανησυχία προκαλεί στην Κρήτη η υπόθεση με το φορτηγό πλοίο που κατασχέθηκε και το οποίο μετέφερε 410 τόνους εκρηκτικών, από την Τουρκία προς τη Λιβύη.
Το φορτηγό πλοίο «Andromeda», με σημαία Τανζανίας, εντοπίστηκε στις 6 Ιανουαρίου στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου, στην Κρήτη. Μετέφερε 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες και πιο συγκεκριμένα πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες.
Το πλοίο κατασχέθηκε- όπως και το φορτίο του- και οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου, όπου διαπιστώθηκαν 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις για την αξιοπλοΐα του.
Κλιμάκιο ειδικών αποστολών συνέλαβε τα οχτώ μέλη του πληρώματος, 2 Ουκρανούς, 5 Ινδούς και έναν Αλβανό.
Κατά την προανάκριση, οι προαναφερόμενοι έπεσαν σε αντιφάσεις ενώ αναμένεται να οδηγηθούν σήμερα στην εισαγγελία Πειραιά.
Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο του υποναύαρχου Γιάννη Αργυρίου, καθώς ο διευθυντής του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού έκανε λόγο για μία «κινητή βόμβα» που απασφαλίστηκε, η οποία θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες, για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Παρά το γεγονός ότι το στο πλοίο εντοπίστηκε σχετική εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, στις 18 Δεκεμβρίου, δεν βρέθηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν, που είχαν δηλωθεί ως προορισμός του φορτίου. Από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική Οδηγία που απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Παράλληλα, προέκυψε ότι ο πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη του πλοίου να μεταβεί στο λιμάνι της Μισουράτας στη Λιβύη και όχι στο Τζιμπουτί, όπως ανέφεραν τα έγγραφα του πλοίου.
Ως ιδιοκτήτης του πλοίου φέρεται η εταιρεία Andromeda shipping, πιθανόν Ελληνα πλοιοκτήτη, σύμφωνα με το ΑΠΕ. Την ίδια ώρα γίνονται έρευνες για τα δρομολόγια του πλοίου το τελευταίο διάστημα, καθώς φαίνεται ότι είχε προσεγγίσει και λιμάνια της Κύπρου.
«Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο», είπε στο protothema o αρχιπλοίαρχος και διαχειριστής της εταιρείας Θεόδωρος Ρέλλος.
Το χρονικό
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει ο κ. Ρέλλος αναφερόμενος στο χρονικό του ταξιδιού του πλοίου ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Το πλοίο φόρτωσε στο λιμάνι του Ισκεντερούν στις 18 Νοεμβρίου, συνολικά 11 φορτηγά τρέιλερ υγραεριοφόρα και στις 23 Νοεμβρίου στη Μερσίνα 29 κοντέινερς εκρηκτικά για τέσσερις παραλήπτες στην Αιθιοπία. Στις 25 Νοεμβρίου το πλοίο ήταν στο Σουέζ έτοιμο να περάσει τη διώρυγα με κατεύθυνση Τζιμπουτί. Οι Τούρκοι ναυλωτές όμως δεν έδειχναν διατεθειμένοι να πληρώσουν ούτε εμάς ούτε για τη διέλευση από τη διώρυγα. Έπρεπε να καταβάλουν συνολικά 440.000 δολάρια εκ των οποίων τα 175.000 θα ήταν για τη διέλευση από το Σουέζ. Εν ολιγοις η εταιρεία μας έπεσε θύμα ναυταπάτης. Έτσι, από τις 25 Νοεμβρίου έχουμε ένα καράβι που γυρίζει την ανατολική Μεσόγειο χωρίς να μπορεί να πάει πουθενά, λόγω του επικίνδυνου φορτίου του. Καμία χώρα δεν δέχεται την προσέγγιση του πλοίου.
Κατ’ εξαίρεση πήγαμε στην Κύπρο, δύο φορές, Λεμεσό και Λάρνακα, αποβιβάσαμε έναν άρρωστο ναυτικό και κάναμε ανεφοδιασμό, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Το πλοίο γύριζε γύρω – γύρω γιατί έπρεπε να βρει αγκυροβόλιο. Στις γιορτές μπορέσαμε να δέσουμε στη Σητεία. Το πλοίο έμεινε πέντε μέρες εκεί και δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Στη συνέχεια το έφεραν στο Τελωνείο στο Ηράκλειο όπου οι αρχές το έκαναν “φύλλο και φτερό”. Όπως αποδείχθηκε όλα ήταν νόμιμα, το φορτίο του, το πλήρωμά του, τα χαρτιά του, όλα. Το πλοίο λόγω του ελέγχου καταστράφηκε. Έβλεπα σε βίντεο πως ξεφόρτωναν τα κοντέινερ με τα εκρηκτικά χρησιμοποιώντας κάτι “λύκους” που σκάγανε κάτω…»
Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Ρέλλος διευκρίνισε ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι πιστοποιημένη για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων τέτοιου είδους. «Εμείς είμαστε πιστοποιημένοι γιατί αυτή τη δουλειά, την κάνουμε για χρόνια και λαμβάνουμε μέτρα ασφαλείας. Οι πελάτες μας είναι υπουργεία άμυνας, ορυχεία κ.λπ».
Στόχος της εταιρείας τώρα, όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της είναι να διασφαλίσει αφενός τα συμφέροντά της αλλά παράλληλα, να επισημάνει τον κίνδυνο που εγκυμονεί η παραμονή των εκρηκτικών στο λιμάνι του Ηρακλείου. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Θέλουν να δώσουν το φορτίο στους Τούρκους ναυλωτές, αλλά αυτό δεν γίνεται χωρίς τη συναίνεση του μεταφορέα και δεν πρόκειται να φύγει από το Ηράκλειο. Θα κάνουμε επίσχεση του φορτίου για να κατοχυρώσουμε τα δικαιώματά μας. Στην Κύπρο είχαμε πολύ καλή αντιμετώπιση, ενώ τώρα είμαστε υποχρεωμένοι να κινηθούμε με τρόπο τέτοιο ώστε να μη χάσουμε τα δικαιώματά μας».