Σε οργανωτική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση του ρόλου της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών και των Υπηρεσιών Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων προέβη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Οι Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων συστάθηκαν αρχικά ως μια ενιαία υπηρεσία τον Απρίλιο του 2014, ενώ η παραγωγική λειτουργία της ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του […]
Σε οργανωτική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση του ρόλου της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών και των Υπηρεσιών Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων προέβη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Οι Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων συστάθηκαν αρχικά ως μια ενιαία υπηρεσία τον Απρίλιο του 2014, ενώ η παραγωγική λειτουργία της ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους.
Τον Νοέμβριο του 2015, διαχωρίστηκαν σε τέσσερις περιφερειακές δομές επιπέδου διεύθυνσης με έδρα την Αττική, την Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και το Ηράκλειο Κρήτης, ενώ επιμέρους υποδιευθύνσεις και τμήματα καλύπτουν επιχειρησιακά όλη την επικράτεια.
«Αναποτελεσματικά τα μέτρα του Eurogroup για τη βιωσιμότητα του χρέους»
Την ίδια περίοδο δημιουργήθηκε η Διεύθυνση Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών, ως επιτελική υπηρεσία η οποία ανέλαβε τον συντονισμό και την εποπτεία των ΥΕΔΔΕ, των οποίων επιχειρησιακοί στόχοι αποτελούν οι έρευνες και οι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι για την αποκάλυψη και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και της λαθρεμπορίας.
Σημειώνεται ότι η δράση των συγκεκριμένων υπηρεσιών διαφοροποιείται αισθητά από τους συνήθεις ελέγχους των λοιπών ελεγκτικών μηχανισμών της φορολογικής διοίκησης, αφού αποτελούν κατά κύριο λόγο τις βασικές υπηρεσίες ερευνών της ΑΑΔΕ.
Ο ρόλος τους δεν περιορίζεται μόνο στη συνήθη διασταύρωση της ορθότητας των υποβληθεισών φορολογικών δηλώσεων με βάση τα δεδομένα των λογιστικών αρχείων αλλά αποσκοπεί στον εντοπισμό οντοτήτων για τις οποίες υπάρχουν υποψίες ή πληροφορίες ανάμιξής τους σε εκούσια φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή, με στόχο την απόκρυψη της πραγματικής φοροδοτικής τους ικανότητας.
Οι έλεγχοι/έρευνες δύνανται να διενεργούνται αιφνιδιαστικά, στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις τόσο των υπό έρευνα οντοτήτων, όσο και των συναλλασσομένων με αυτές, ακόμη και στις οικίες φυσικών προσώπων για τα οποία υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για την τέλεση πράξεων φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής.
ΑΞΕ: Στην όγδοη θέση κατατάχθηκε η Ελλάδα
Κατά τη διάρκεια της τριετούς λειτουργίας τους έχουν σταδιακά αναπτύξει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και εξειδικεύσεις, αφού:
Αποτελούν τον πλέον ευέλικτο και ταχείας επέμβασης ελεγκτικό μηχανισμό της ΑΑΔΕ.
Λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως, όλες τις ημέρες της εβδομάδος, χωρίς χωρικούς ή άλλους περιορισμούς αρμοδιοτήτων.
Προβαίνουν σε συντονισμένες δράσεις, ταυτόχρονα, σε διάφορα σημεία της χώρας.
Συνεργάζονται και εμπλέκονται σε κοινές δράσεις με άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς, εντός και εκτός της ΑΑΔΕ, όπως τα Τελωνεία, την Οικονομική Αστυνομία, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τις Λιμενικές Αρχές, τις Εισαγγελικές Αρχές, κ.λπ..
Αξιολογούν και αξιοποιούν κάθε πληροφορία που θα μπορούσε να οδηγήσει στον εντοπισμό φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται η ικανότητα των υπηρεσιών να αξιοποιούν τα ευρήματα των προληπτικών ελέγχων που οι ίδιες διενεργούν, μετατρέποντάς τα σε επιχειρησιακά σχέδια δράσης, αναδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο νέες τάσεις φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.
Το προσωπικό τους δύναται να προβαίνει ταυτόχρονα σε ελέγχους τόσο στα νομικά όσο και στα φυσικά πρόσωπα που μετέχουν ή συναλλάσσονται με αυτά.
Έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν ελέγχους και έρευνες σε κάθε είδους επαγγελματική εγκατάσταση ή μεταφορικό μέσο, να προβαίνουν σε δεσμεύσεις λογαριασμών, σε κατασχέσεις εγγράφων, ψηφιακών αρχείων, αγαθών, μέσων μεταφοράς και όποιου άλλου στοιχείου κρίνεται απαραίτητο, όταν υπάρχουν βάσιμες υπόνοιες για την τέλεση παραβάσεων της φορολογικής νομοθεσίας.
Έχουν αποκτήσει εξειδικεύσεις σε σημαντικούς τομείς έρευνας, όπως η κυκλική απάτη στον ενδοκοινοτικό ΦΠΑ. και στον εντοπισμό εξαφανισμένων εμπόρων
Τεράστιες αυξήσεις στις συντάξεις – Οι δικαιούχοι
Αποτελέσματα από τη μέχρι σήμερα λειτουργία των υπηρεσιών
Στη τριετή πορεία τους έχουν καταγράψει σημαντική ανοδική πορεία όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητά τους, αφού:
Έχουν στο ενεργητικό τους πάνω από 32.500 στοχευμένους μερικούς επιτόπιους ελέγχους, ελέγχους διακίνησης και έρευνες.
Έχουν εντοπίσει παραβάσεις σε περισσότερες από 15.700 επιχειρήσεις.
Η αποτελεσματικότητα των ελέγχων τους παρουσιάζει σημαντική αύξηση από έτος σε έτος, εντοπίζοντας υψηλά ποσοστά παραβατικότητας, που το 2017 υπερέβησαν το 50% των επιχειρήσεων που ελέγχθηκαν.
Η εξειδικευμένη δράση τους στα κυκλώματα απάτης ενδοκοινοτικού ΦΠΑ. έχει οδηγήσει στον εντοπισμό 222 εξαφανισμένων εμπόρων, αναστέλλοντας τη δράση τους και την περαιτέρω απώλεια δημοσίων εσόδων, τόσο σε εθνικό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο, μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας απενεργοποίησης του ενδοκοινοτικού τους ΑΦΜ.
Οι έρευνες που διενεργούν έχουν οδηγήσει στον εντοπισμό κυκλωμάτων έκδοσης και λήψης πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων, στον εντοπισμό σημαντικών ποσών αδήλωτων εισοδημάτων, καθώς και στην ανάδειξη περιπτώσεων φορολογουμένων με σημαντική προσαύξηση περιουσίας.
Για το 2018 θα διενεργηθούν τουλάχιστον 12.200 στοχευμένοι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι και έλεγχοι διακίνησης, καθώς και τουλάχιστον 420 έρευνες, σύμφωνα με τον καθορισμό στόχων έτους 2018 της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Ρύθμιση δόσεων για επιχειρήσεις με χρέη έως 50.000 ευρώ
Αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών
Η απόφαση αναδιοργάνωσης ελήφθη ύστερα από τη θετική συμβολή των ως άνω υπηρεσιών στον εντοπισμό παραβατικών συμπεριφορών, την καλλιέργεια κλίματος φορολογικής δικαιοσύνης και την ενίσχυση της εθελουσίας συμμόρφωσης.
Στόχοι της αναδιάρθρωσης αποτελούν η καλύτερη διαχείριση και αξιοποίηση πληροφοριών, καθώς και η περαιτέρω βελτίωση της επιχειρησιακής τους δράσης.
Η αναδιάρθρωση λαμβάνει υπόψη τα μέχρι σήμερα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν αναπτύξει οι ανωτέρω υπηρεσίες, τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, καθώς και τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής κοινωνίας και βασίζεται:
α) στην ιδιαίτερη σημασία που έχει η διαχείριση και αξιοποίηση πληροφοριών στον εντοπισμό παραβατικών συμπεριφορών
β) στην αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του ελεγκτικού δυναμικού μέσω της δημιουργίας εξειδικεύσεων σε τομείς και είδη ελέγχου
γ) στην αποφυγή κατακερματισμού του ελεγκτικού έργου μέσω της διατήρησης των εξειδικεύσεων και της διάχυσης των πληροφοριών που αυτές παράγουν, εντός των υπαρχουσών οργανωτικών δομών.