FISIKON, το όνομά του ακούγεται και διαβάζεται πολύ τον τελευταίο καιρό. Στις εφημερίδες, στα περιοδικά, στις συζητήσεις μεταξύ γνωστών για το κόστος μετακίνησης, ακόμη και στα πρατήρια προμήθειάς του, που με ταχείς ρυθμούς εξαπλώνονται στην Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, το φυσικό αέριο αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή πρωτογενούς ενέργειας διεθνώς. Είανι δεδομένη η υπεροχή του έναντι των αντίστοιχων ενεργειακών μορφών. Επίσης, αποτελεί κυρίαρχη ενεργειακή επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θεωρείται το καύσιμο του 21ου αιώνα και συγχρόνως η «γέφυρα» διαχρονικής μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.
Πέρα όμως από αυτή τη θεωρητική τοποθέτηση, ένα είναι το ερώτημα που ως άτομα, ως μονάδες και πολίτες μπορούμε να θέσουμε: «Γιατί FISIKON;». Αν λοιπόν αναζητούσαμε τους σημαντικότερους λόγους για τη χρήση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, θα λέγαμε ότι αυτοί είναι πολλοί. Συγκεκριμένα αγγίζουν σημαντικούς τομείς, όπως η οικονομία, η αυτονομία, η περιβαλλοντική ευαισθησία και η ασφάλεια.
Κατανάλωση
Είναι γεγονός, πως οδηγώντας ένα όχημα κίνησης με Φυσικό Αέριο επιτυγχάνει κανείς σημαντική οικονομία στο κόστος καυσίμου ανά χιλιόμετρο. Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση περίπου 60% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη. Η εξοικονόμηση δε σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο υπερβαίνει το 30%. Σε πολιτικό δε επίπεδο, όλο και περισσότερες κυβερνήσεις προωθούν το φυσικό αέριο ως βάση μιας ενεργειακής πολιτικής που θα είναι απαγκιστρωμένη από την εξάρτηση της εισαγωγής πετρελαιοειδών. Ακόμα και σε χώρες που παράγουν πετρέλαιο οι πολιτικοί ενθαρρύνουν την εισαγωγή φυσικού αερίου για να αυξήσουν την εξαγωγή πετρελαίου.
Επίσης, σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι ένα κιλό ΦΑ περιέχει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο από όλα τα άλλα υγρά καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα Βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο. Το φυσικό αέριο της αυτοκίνησης έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων από τη βενζίνη (130 έναντι 90). Το γεγονός αυτό επιτυγχάνει την καύση χωρίς να απαιτείται αυτό-ανάφλεξη και στο σύνολό της γιατί το μίγμα φυσικού αερίου και αέρα είναι τέλειο σε οποιαδήποτε θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Επίσης, το λάδι του κινητήρα «μολύνεται» λιγότερο στην περίπτωση του φυσικού αερίου. Έτσι έχουμε μεγαλύτερα διαστήματα αλλαγής λαδιών από ό,τι στις περιπτώσεις της βενζίνης. Καθώς δεν υπάρχουν ιζήματα, τα μπουζί διατηρούνται καθαρά. Επίσης, δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα. Ο κινητήρας παρουσιάζει μεγάλη ροπή στις επιταχύνσεις, χωρίς αστοχίες ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες. Οι ταχύτητες που μπορούν να πιάσουν τα οχήματα φυσικού αερίου είναι παρόμοιες με τις υψηλές ταχύτητες οχημάτων με βενζίνη.
Αυτονομία
Κατά την μετατροπή σε κινητήρα διπλού καυσίμου, τα οχήματα μπορούν να αλλάξουν καύσιμο απλά με το πάτημα ενός κουμπιού. Με αυτό τον τρόπο διπλασιάζεται σε πολλές περιπτώσεις η αυτονομία του αυτοκινήτου. Τα οχήματα φυσικού αερίου μπορούν να λειτουργήσουν σε όλους τους τύπους εδαφών. Αυτό ισχύει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες κλίματος, καθώς το καύσιμο δεν παγώνει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Όσον αφορά δε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, το φυσικό αέριο καλύπτει πλήρως τα πλέον αυστηρά περιβαλλοντολογικά πρότυπα που απαιτούνται από τις κυβερνήσεις και τους δημόσιους οργανισμούς υγιεινής και ασφάλειας. Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου. Να σημειωθεί ότι το διοξείδιο του άνθρακα αποτελεί ένα από τα αέρια που δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου. Επίσης, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.
Ασφάλεια
Η χρήση του φυσικού αερίου χαρακτηρίζεται ως ώριμη τεχνολογικά, με μακρά ιστορία που υπερβαίνει τα 70 χρόνια στην Ευρώπη. Το κύκλωμα τροφοδοσίας καυσίμου για το φυσικό αέριο είναι κλεισμένο αεροστεγώς (χωρίς αέρα στο εσωτερικό). Έτσι δεν υπάρχει περίπτωση αυτόματης ανάφλεξης, σε αντίθεση με τις δεξαμενές υγρών καυσίμων που υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Επίσης, οι δεξαμενές αποθήκευσης κατασκευάζονται κάτω από πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας και υπόκεινται σε πολύ σκληρούς ελέγχους. Οι δεξαμενές καυσίμου στα αυτοκίνητα έχουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε περίπτωση σύγκρουσης σε σχέση με το ρεζερβουάρ της βενζίνης. Αυτό οφείλετα στα υλικά κατασκευής και στη θέση τους στο εσωτερικό του οχήματος. Σε περίπτωση διαρροής δεν υπάρχει θέμα ανησυχίας. Το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και συνεπώς διαφεύγει προς τα πάνω, διαστέλλεται και διαλύεται στην ατμόσφαιρα.
Δίκτυο πρατηρίων
Η ΔΕΠΑ Α.Ε, που εισήγαγε το φυσικό αέριο στην Ελλάδα, έχει ήδη προχωρήσει στην ανάπτυξη πρατηρίων για την τροφοδοσία οχημάτων με φυσικό αέριο σε όλη την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, πρατήρια λιανικής πώλησης για τον ανεφοδιασμό οχημάτων με κινητήρα φυσικού αερίου λειτουργούν στην Αττική, στην Κηφισιά, στην Ν. Φιλαδέλφεια, στην Ανθούσα , στα Άνω Λιόσια και στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη. Στην υπόλοιπη Ελλάδα πρατήρια λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη, στην Πυλαία και στην Νέα Μαγνησία ,στη Λάρισα, στο Βόλο και τη Λαμία. Στα άμεσα σχέδια της ΔΕΠΑ, εντάσσεται η ίδρυση νέων πρατηρίων στο Κορωπί, στην Ηλιούπολη, στον Ασπρόπυργο, στον Άλιμο, στον Πειραιά κλπ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Παγκόσμια στροφή των επιχειρήσεων στην αεριοκίνηση
Διπλή διάκριση της ΔΕΠΑ στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Η ΔΕΠΑ τιμήθηκε με διπλή διάκριση στον Εθνικό Δείκτη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (CR Index 2017-2018) του Ινστιτούτου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ως επιβράβευση της στρατηγικής ΕΚΕ που υλοποιεί. Η εταιρία απέσπασε το βραβείο Gold ενώ παράλληλα της απονεμήθηκε και ειδική διάκριση «Έπαινος για το Περιβάλλον» – Environment Award για τη σημαντική πρόοδο που σημείωσε σε θέματα περιβάλλοντος. Η απονομή των βραβείων πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Ιουνίου, στο πλαίσιο ειδικής τελετής στο ξενοδοχείο Radisson Blu Park. Το βραβείο παρέλαβε ο κος Ευάγγελος Κοσμάς, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Επικεφαλής Δραστηριοτήτων Επικοινωνίας, Δημοσίων Σχέσεων και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Φιλοξενία της Γενικής Συνέλευσης της EUROGAS
Η ετήσια Γενική Συνέλευση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού EUROGAS πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα στις 11/6/2018. Η ΕUROGAS είναι Ευρωπαϊκός Οργανισμός στον οποίο συμμετέχει σημαντικός αριθμός μεγάλων ενεργειακών εταιρειών από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τις εργασίες της Γενικής Συνέλευσης συντόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Δημήτρης Τζώρτζης, ο οποίος είναι Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Eurogas. Κατά την διάρκεια των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης έγιναν αναλυτικές συζητήσεις για τον τομέα του Φυσικού Αερίου αλλά και για τις ενεργειακές εξελίξεις στην Ευρώπη. Επίσης, συζητήθηκαν οι διεθνείς διεργασίες στον τομέα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Στην ομιλία του, ο κ. Τζώρτζης παρουσίασε τις δραστηριότητες του Ομίλου της ΔΕΠΑ με έμφαση στον γεωστρατικό ρόλο της εταιρίας στην ευρύτερη περιοχή. Τέλος, ανέλυσε τα δεδομένα ανασυγκρότησης της αγοράς φυσικού αερίου και τις, υπο διαμόρφωση εξελίξεις για την ανασυγκρότηση του ομίλου της ΔΕΠΑ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ