Πριν αρχίσει καλά- καλά να εφαρμόζεται ο νέος ευρωπαϊκός Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων γνωστός και ως GDPR, διαφαίνεται η επόμενη «μάχη» σε αυτό το πεδίο, για τον προτεινόμενο νέο κανονισμό ePrivacy.
Ήδη οι εταιρείες τεχνολογίας ετοιμάζονται για τη διαφαινόμενη σύγκρουση, η οποία δεν αποκλείεται να είναι ακόμη σκληρότερη από αυτή για τον GDPR, επειδή ο Κανονισμός ePrivacy φιλοδοξεί να είναι ακόμη αυστηρότερος.
«4ήμερη εβδομάδα»: Μια ελληνική εταιρεία «σπάει» το κατεστημένο
Εγκρίθηκε τον Οκτώβριο 2017 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ήδη μελετάται από το Συμβούλιο της ΕΕ, δηλαδή από τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων των 28 κρατών μελών.
Όμως οι εσωτερικές διαφωνίες έχουν καθυστερήσει την προώθηση του νέου Κανονισμού. Οι ανησυχίες για τις πιθανές επικαλύψεις και ασυνέπειες ανάμεσα στους κανόνες του ePrivacy και του GDPR είναι μία από τις αιτίες για την καθυστέρηση του πρώτου.
Οι κυβερνήσεις πρέπει πρώτα να συμφωνήσουν, προτού ο Κανονισμός πάρει την τελική μορφή του μετά από νέες συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο, κάτι που δεν αναμένεται να συμβεί πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2019. Σε αυτή την περίπτωση, το ePrivacy θα τεθεί σε ισχύ εντός του 2020, δύο περίπου χρόνια μετά το GDPR.
Ο διαδικτυακός «πόλεμος» YouTube – Instagram
Το ePrivacy αφορά όλων των ειδών τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, άρα και το διαδίκτυο (email, apps, instant messaging, spam, online direct marketing-advertisingk.a.).
Mεταξύ άλλων, θα απαιτεί από ηλεκτρονικές υπηρεσίες όπως το Skype, το WhatsApp και το iMessage να έχουν τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών τους, προτού συλλέγουν τα όποια δεδομένα για τις επικοινωνίες τους ή εγκαθιστούν κώδικες παρακολούθησης (cookies) στις συσκευές τους.
Το κεντρικό καταστροφολογικό επιχείρημα των αντιδρώντων είναι ότι πολλές online υπηρεσίες επικοινωνιών βασίζονται στα δεδομένα (data) και ο νέος Κανονισμός θα τις «πνίξει» με τις απαιτήσεις του. Ήδη -όπως πάντα- οι αμερικανικές επιχειρήσεις βρίσκονται στην πρωτοπορία των αντιδράσεων και των απειλών. Οι ίδιοι που πολέμησαν το GDPR, τώρα πολεμούν το ePrivacy, κάνοντας δυναμικό και υπόγειο λόμπινγκ σε ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και άλλους φορείς.
Δύο gadgets για το smartphone που θα σου «λύσουν» τα χέρια
Το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην ΕΕ έκανε λόγο για «υπερβολικά αυστηρή» νομοθεσία, ενώ η Συμμαχία (Developers Alliance) που εκπροσωπεί το Facebook, τη Google, την Intel κ.α., προειδοποίησε ότι το ePrivacy θα κοστίσει στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις χαμένα ετήσια έσοδα άνω των 550 δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Το μεγαλύτερο μέρος του λόμπινγκ είναι εκτός λογικής και πολύ χαμηλού επιπέδου όσον αφορά τα γεγονότα, περιλαμβάνοντας καμπάνιες του τύπου “με το ePrivacy θα πέσει σκοτάδι στο Ίντερνετ, ενώ τα ανεξάρτητα μέσα και η ψηφιακή ανάπτυξη θα χαθούν”», δήλωσε στους New York Times ο Γερμανός ευρωβουλευτής Γιαν Φίλιπ ‘Αλμπερχτ.
Σχέση από απόσταση; Αυτό το gadget είναι για σένα
«Με ένα κλικ μπορείς να χειραγωγήσεις εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια ανθρώπους, είτε ξέρεις τα ονόματά τους είτε όχι. Γι’ αυτό η προστασία της ιδιωτικότητας γίνεται ολοένα πιο σημαντική, ιδίως στο ψηφιακό περιβάλλον», τόνισε η Γερμανίδα ευρωβουλευτής Μπίργκιτ Σίπελ, που έπαιξε ηγετικό ρόλο στη σύνταξη του νέου Κανονισμού.
Το ePrivacy θα αντικαταστήσει και θα διευρύνει τον παλαιότερο ευρωπαϊκό κανονισμό Directive on Privacy and Electronic Communications (2002/58/EC, που μετά είχε αναθεωρηθεί με τον 2009/136), ο οποίος κάλυπτε τις παραδοσιακές τηλεπικοινωνίες όπως οι φωνητικές κλήσεις, περιλαμβάνοντας πλέον τις ανταλλαγές ηλεκτρονικών μηνυμάτων (text messaging) και τις βιντεο-κλήσεις (video chat).
Απίστευτο γκάτζετ: Σύζυγος «χτυπά» κάρτα όταν επιστρέφει σπίτι!
Το ePrivacy θα επιτρέπει τη χρήση από μια εταιρεία των δεδομένων και των μεταδεδομένων ηλεκτρονικών επικοινωνιών των χρηστών, μόνο αν οι τελευταίοι συμφωνήσουν σαφώς γι’ αυτό. Οι εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να παρέχουν στους χρήστες τις ίδιες ακριβώς υπηρεσίες είτε συμφωνούν είτε όχι στη συλλογή και αξιοποίηση των δεδομένων τους.
«Θέλετε πραγματικά η κάθε εφαρμογή να χρησιμοποιεί τα μεταδεδομένα σας; Θέλετε πραγματικά να διαβάζουν π.χ. το περιεχόμενό σας σε μια online εφαρμογή εύρεσης συντρόφου; Οι καταναλωτές πρέπει να ξαναπάρουν τον έλεγχο της ζωής και των δεδομένων τους», σύμφωνα με τη Σίπελ.