Ο ένας κατηγορεί τον άλλον, πάνω από τις στάχτες. Όσο κι αν προσπαθεί η κυβέρνηση να απαλλαγεί από ευθύνες για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, οι αποκαλύψεις είναι εις βάρος της. Η ανείπωτη τραγωδία έγινε πρωτοσέλιδο και στα διεθνή ΜΜΕ, ωστόσο το δημοσίευμα του BBC είναι πραγματικά «κόλαφος». Το άρθρο αναφέρεται στα λάθη και […]
Ο ένας κατηγορεί τον άλλον, πάνω από τις στάχτες. Όσο κι αν προσπαθεί η κυβέρνηση να απαλλαγεί από ευθύνες για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, οι αποκαλύψεις είναι εις βάρος της.
Η ανείπωτη τραγωδία έγινε πρωτοσέλιδο και στα διεθνή ΜΜΕ, ωστόσο το δημοσίευμα του BBC είναι πραγματικά «κόλαφος».
Το άρθρο αναφέρεται στα λάθη και τις παραλείψεις των ελληνικών αρχών εστιάζοντας σε αυτά της αστυνομίας και τις κυκλοφοριακές εκτροπές, που έστειλαν τους ανθρώπους μέσα στις φλόγες.
Αναφέρεται δε και σε ξεχωριστή μελέτη που αποκάλυψε ότι δεν σήμανε συναγερμός με αποτέλεσμα οι κάτοικοι και οι τουρίστες να μην έχουν ευκαιρία διαφυγής.
Παράλληλα, κάνει λόγο για έλλειμμα συντονισμού και στην καθοριστική απόφαση μη εκκένωσης των περιοχών, που επλήγησαν από την καταστροφή.
«Ο χειρισμός της πυρκαγιάς από τις αρχές έχει ήδη επικριθεί ευρέως από τους πυρόπληκτους. Η ελληνική κυβέρνηση επέρριψε την ευθύνη για την καταστροφή στους δράστες του εμπρησμού αλλά και σε κάποιους από τους κατοίκους της περιοχής, που παρεμπόδισαν τη διαφυγή των πολιτών με παράνομες κατασκευές.
Μποτιλιάρισμα και πανικός
Μία από τις πιο καταστροφικές εικόνες στο Μάτι ήταν δεκάδες καίγονται αυτοκίνητα σε μικρή απόσταση από την ακτή. Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Διγαλάκη του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα αυτοκίνητα εξετράπησαν λανθασμένα στην περιοχή από την αστυνομία.
Αντί να γυρίσουν αυτοκίνητα πίσω στον κεντρικό δρόμο, τη λεωφόρο Μαραθώνος, η αστυνομία προχώρησε σε εκτροπές και έστειλε οδηγούς που κατευθύνονταν τόσο νότια όσο και βόρεια προς την περιοχή που θα καταστρέφονταν από τη φωτιά, δήλωσε στο BBC.
«Προφανώς έπρεπε να σταματήσουν την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μαραθώνα, καθώς τα αυτοκίνητα θα κινούνταν προς τη φωτιά», είπε.
«Αλλά αντί να εμποδίσουν την κυκλοφορία και να ζητήσουν από τους οδηγούς να κάνουν αναστροφή, τους επέτρεψαν να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και οι μόνες διαδρομές ήταν μέσω του Ματιού», συμπλήρωσε.
Μία ανάρτηση της Αστυνομίας στο facebook την 23η Ιουλίου, λίγο πριν ανακατευθύνει την κίνηση δείχνει τι επικρατούσε. Περιλαμβάνει τρεις εκτροπές από την Μαραθώνος και μία τέταρτη κοντά στην φωτιά στο Κόκκινο Λιμανάκι. Το μήνυμα αναδημοσίευσε και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους καθώς προσπάθησαν να βγουν από τα αυτοκίνητά τους και να φύγουν, σημειώνεται στο δημοσίευμα.
«Εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε διέξοδος. Και αν κοιτάξετε τις εικόνες των καμένων αυτοκινήτων, θα δείτε ότι εξακολουθούν να είναι μπλοκαρισμένοι προς κάθε κατεύθυνση», επισημαίνει ο κ. Διγαλάκης.
Οι παρατηρήσεις του υποστηρίζονται από ξεχωριστή έκθεση του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία αναφέρει ότι οι προσπάθειες εκκένωσης του Ματιού ήταν ανοργάνωτες και προκάλεσαν κυκλοφοριακή συμφόρηση και πανικό.
Δεν υπήρξε κανένας επίσημος συναγερμός για τους κατοίκους και τους τουρίστες κοντά στην παραλία, αλλά μόνο από στόμα σε στόμα από ανθρώπους που διέφευγαν δυτικά του Ματιού, συνεχίζει. Οι κάτοικοι και οι τουρίστες δεν είχαν σχεδόν καθόλου χρόνο να αντιδράσουν.
Η πυρκαγιά χρειάστηκε μόλις 30 λεπτά για να περάσει τη λεωφόρο Μαραθώνος και να φτάσει στην ακτή στις 23 Ιουλίου, εν μέσω των δυτικών ανέμων που καταγράφηκαν στην περιοχή και έφταναν μέχρι και τα 120 χιλιόμετρα την ώρα.
Συνολικά 305 αυτοκίνητα κάηκαν σε θερμοκρασίες τόσο υψηλές ώστε οι ζάντες αλουμινίου και τα παράθυρα των αυτοκινήτων έλιωναν.
Η ομάδα του πανεπιστημίου αναφέρει πως η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού λειτούργησε ως παγίδα για τους ανθρώπους που προσπαθούσαν να ξεφύγουν. Όπως σημειώνουν, τα στενά δρομάκια, τα αδιέξοδα και η έλλειψη ανοιχτών χώρων τους εμπόδισαν να διαφύγουν.
Την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος είπε ότι οι παράνομες κατασκευές από τους κατοίκους είχαν συμβάλει στην καταστροφή παρεμποδίζοντας τις διαδρομές διαφυγής.
Ούτε μία παραίτηση
Μέχρι στιγμής ταυτοποιήθηκαν οι σοροί 76 θυμάτων που εντοπίστηκαν τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Πραγματοποιήθηκαν οι κηδείες μερικών, όμως αρκετοί παραμένουν αγνοούμενοι.
Οι οικογένειες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που έχασε τη ζωή του στη φωτιά, κατέθεσαν μήνυση κατά της αστυνομίας, της πυροσβεστικής, της πολιτικής προστασίας και των επικεφαλής της περιφέρειας για το χειρισμό της τραγωδίας.
Υποστηρίζουν ότι κανένας υπάλληλος από τον Μαραθώνα ή από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν προειδοποίησε τους κατοίκους, δεν έδωσε εντολές για να εκκενώσουν την περιοχή και δεν πρότεινε διαδρομές εκκένωσης.
Μεταξύ αυτών που επικρίθηκαν για την αντίδρασή τους στην πυρκαγιά είναι ο επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Καπάκης, ο οποίος τέσσερις ημέρες πριν την πυρκαγιά σε τηλεοπτική του συνέντευξη επέμεινε ότι υπήρχε άριστη αντιπυρική προετοιμασία.
Η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης στη φωτιά ώθησε τον επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη να ζητήσει από εκείνους που έχουν την πολιτική ευθύνη και όσους χειρίστηκαν σε επιχειρησιακό επίπεδο την καταστροφή να παραιτηθούν.
«Αναρωτιέμαι πραγματικά πώς μερικοί άνθρωποι … μπορούν να κοιμηθούν σήμερα και να συνεχίσουν να ασκούν ευτυχώς τα καθήκοντά τους», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.
Οι επικρίσεις του θεωρήθηκε ευρέως ότι στοχεύουν στον χειρισμό της κρίσης από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Ένας υπουργός – Τόσκας – έθεσε την παραίτησή του στη διάθεση του κ. Τσίπρα, ο οποίος δεν την δέχθηκε.
Οι επιτελείς του «αριστερού πρωθυπουργού», αντέδρασαν λέγοντας ότι ο κ. Μητσοτάκης προσπάθησε να εκμεταλλευτεί την τραγωδία.
Ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε την περιοχή της καταστροφής τη Δευτέρα (30/7) χωρίς προειδοποίηση, αποφεύγοντας τα ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και τις έντονες διαμαρτυρίες.
Αντίθετα, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος επισκέφθηκε την παράκτια περιοχή την Τετάρτη (1/8) και μίλησε με επιζώντες και υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, αλλά ζήτησε από τα τηλεοπτικά συνεργεία να μην τον συνοδεύσουν εκ των προτέρων.
Δείτε ακόμη: