Στις 15 Οκτωβρίου, ξεκινά η διάθεση του με το μειωμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης στα 0,28 ευρώ ανά λίτρο, αλλά τα νοικοκυριά θα βρεθούν αντιμέτωπα με τσουχτερές τιμές εξαιτίας του ανατιμητικού σερί του αργού πετρελαίου. Παρά τη μικρή κάμψη που είχε τις προηγούμενες ημέρες -της τάξης του 0,4%-, για το brent στα 80,97 δολάρια και 0,7% του […]
Στις 15 Οκτωβρίου, ξεκινά η διάθεση του με το μειωμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης στα 0,28 ευρώ ανά λίτρο, αλλά τα νοικοκυριά θα βρεθούν αντιμέτωπα με τσουχτερές τιμές εξαιτίας του ανατιμητικού σερί του αργού πετρελαίου.
Παρά τη μικρή κάμψη που είχε τις προηγούμενες ημέρες -της τάξης του 0,4%-, για το brent στα 80,97 δολάρια και 0,7% του αμερικανικού αργού στα 71,80 δολ. ανά βαρέλι, οι εκτιμήσεις μιλούν για συνέχιση ανόδου και στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Ιδίως για το brent οι προβλέψεις φέρνουν την τιμή του στα 82 δολάρια ανά βαρέλι. Το ράλι των τιμών αποδίδεται στην απόφαση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών του ΟΠΕΚ να μην ανεβάσουν την παραγωγή τους προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα της προσφοράς του ιρανικού πετρελαίου που προκάλεσαν οι κυρώσεις Τραμπ στη χώρα του Περσικού Κόλπου.
Από αυτή τη ρευστή κατάσταση δεν μένει ανεπηρέαστη ούτε η ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με στοιχεία μεγάλων ελληνικών εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών ήδη οι τιμές Platts, βάσει των οποίων τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους, βρίσκονται πάνω από τα 696 δολάρια ανά μετρικό τόνο όταν πέρυσι ήταν κοντά στα 513.
Δηλαδή είναι υψηλότερα κατά 35%. Η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, σε μέσα επίπεδα, αν το καύσιμο έβγαινε σήμερα στην αγορά θα ήταν στα 1,14 ευρώ ανά λίτρο, όπως εκτιμούν στελέχη πετρελαϊκών επιχειρήσεων. Πέρυσι τον Οκτώβριο είχε ξεκινήσει με τιμή κοντά στα 0,95 ευρώ ανά λίτρο. Άρα οι καταναλωτές θα έρθουν αντιμέτωποι με μία επιβάρυνση της τάξης του 20%.
Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Απρίλιο το πετρέλαιο θέρμανσης είχε κλείσει τη χειμερινή σεζόν με 1,08 ευρώ το λίτρο.
Όπως εξηγούν πηγές, η τελική τιμή του πετρελαίου διαμορφώνεται κατά 44,6% από τα διυλιστήρια, κατά 46,2% από τους φόρους και 9% από το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, των πρατηρίων και των μεταφορέων.
Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι οι εταιρίες εμπορίας έχουν προχωρήσει με μείωση του περιθωρίου κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για τη διαμόρφωση των τιμών σε αυτά τα ύψη δείχνουν ως υπαίτια και την υψηλή φορολογική επιβάρυνση.