Ουτοπία η αποταμίευση για το 82% των ελληνικών νοικοκυριών, ενώ το 57% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα», όπως προκύπτει από τον ΙΟΒΕ για τον Νοέμβριο. Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η βελτίωση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον περασμένο μήνα οφείλεται στην προσδοκία των πολιτών ότι μεσοπρόθεσμα η οικονομική κατάσταση θα καλυτερέψει. Η έρευνα, […]
Ουτοπία η αποταμίευση για το 82% των ελληνικών νοικοκυριών, ενώ το 57% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα», όπως προκύπτει από τον ΙΟΒΕ για τον Νοέμβριο.
Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η βελτίωση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον περασμένο μήνα οφείλεται στην προσδοκία των πολιτών ότι μεσοπρόθεσμα η οικονομική κατάσταση θα καλυτερέψει.
Η έρευνα, πραγματοποιήθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.500 καταναλωτών
Μόλις το 13% των ερωτηθέντων θεωρεί αρκετά πιθανή την αποταμίευση το προσεχές 12μηνο και 2% τη θεωρεί πολύ πιθανή.
Αντιθέτως, για το 15% δεν είναι πιθανή και για το 67% είναι εντελώς απίθανη. Επιπλέον, από το 57% που τα βγάζει πέρα μετά βίας, το 14% έχει αναγκαστεί να καταφύγει στις αποταμιεύσεις του.
Όσο υποχωρούν οι αποταμιεύσεις και δεν αντιμετωπίζεται το μεγάλο πρόβλημα των «κόκκινων» δανείων, τόσο παραμένει αδύναμη η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, οι αποταμιεύσεις του ιδιωτικού τομέα στα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα μειώθηκαν τον Οκτώβριο στα 131,484 δισ. ευρώ, από 131,712 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο. Ενώ τον Νοέμβριο του 2014 έφθαναν τα 164 δισ. ευρώ.
Οι καταναλωτές που αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αυξήθηκαν οριακά τον Νοέμβριο στο 16% του συνόλου, έναντι 14% τον Οκτώβριο.
Ωστόσο, το ποσοστό εκείνων που έχουν χρεωθεί αυξήθηκε από το 11% στο 13%.
Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε τον Νοέμβριο στις -66,2 μονάδες (από -69,3 τον προηγούμενο μήνα).
Οι καταναλωτές που δηλώνουν πρόθεση για λίγο περισσότερες μείζονες αγορές αντιστοιχούν μόλις στο 7% του συνόλου.
Το 49%, δηλώνει ότι οι προοπτικές για μείζονες αγορές θα παραμείνουν σχεδόν αμετάβλητες. Πολύ λιγότερες αγορές προτίθεται να κάνει το 26% και ελαφρώς λιγότερες το 16%.
Η έρευνα δείχνει ότι τον Νοέμβριο:
– Το ποσοστό των νοικοκυριών που περιμένουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασής τους παρέμεινε αμετάβλητο στο 45%.
Μικρή βελτίωση προσδοκά το 10%, έναντι 8% τον Οκτώβριο.
– Το 50% (από 49% τον Οκτώβριο) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 25% το οποίο αναμένει εκ νέου σταθερότητα. Τον Οκτώβριο σταθερότητα προέβλεπε το 27%.
– Το 43% των ερωτηθέντων (όσο και τον Οκτώβριο) προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας. Το 24% (από 23% τον προηγούμενο μήνα) αναμένει μικρή ή αισθητή μείωσή της.
– Εντάθηκε η ανησυχία των νοικοκυριών για την αύξηση του πληθωρισμού. Άνοδο τιμών, με ταχύτερο ρυθμό, προβλέπει πλέον το 42%, από 38% τον Οκτώβριο, ενώ σταθερότητα προβλέπει το 33% τον Νοέμβριο, από 38% τον Οκτώβριο.
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι για άλλον ένα μήνα οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ακολουθούν οι Βούλγαροι (-31,1 μονάδες τον Νοέμβριο από -26,4 τον Οκτώβριο), οι Ρουμάνοι (-21,5 από -20,2), οι Ούγγροι (-11,3 από -9,2) και οι Γάλλοι (-17,2 από -11,3). Ο μέσος δείκτης υποχώρησε στις -3,7 μονάδες (από -2,7) στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις -3,9 (από -2,7) στην ευρωζώνη.