Μπορεί να μην είπατε στη σύζυγο ότι βγήκατε με τους φίλους μετά το γραφείο, αλλά το smartphone σας ξέρει
Και μπορεί να ενημερώνει τουλάχιστον μια από τις 75 εταιρείες ακριβώς πότε πάτε, πώς φτάσατε εκεί και πού σταματήσατε στον δρόμο – με εκπληκτική ακρίβεια λίγων μέτρων.
Εν ολίγοις, οι εφαρμογές στο κινητό σας καταγράφουν τις δραστηριότητές σας, σύμφωνα εκτενές άρθρο που δημοσιεύουν οι New York Times.
Στο δημοσίευμά τους φέρνουν ως παράδειγμα την Lisa Magrin, 46 ετών, καθηγήτρια μαθηματικών.
Κάθε πρωί στις 7 φεύγει από το σπίτι της με προορισμό το σχολείο που διδάσκει 14 μίλια μακριά.
Εφαρμογή στο κινητό της συγκέντρωσε τα στοιχεία της τοποθεσίας της, τα οποία στη συνέχεια πωλήθηκαν εν αγνοία της
Η εφαρμογή κατέγραφε την τοποθεσία της κάθε δύο δευτερόλεπτα, σύμφωνα με μια βάση δεδομένων που ανέλυσε η εφημερίδα, η οποία περιελάμβανε περισσότερα από ένα εκατομμύριο τηλέφωνα μόνο στην Νέα Υόρκη.
Παρόλο που η ταυτότητα της Lisa Magrin δεν αποκαλύφθηκε σε αυτά τα αρχεία, οι Times κατάφεραν να «ενώσουν τις κουκκίδες» και να αποκαλύψουν την ταυτότητά της.
Η εφαρμογή κατέγραψε ένα ραντεβού της σε μια εταιρεία που παρέχει συμβουλές για απώλεια βάρους και έπειτα μια συνάντηση στο γραφείο του δερματολόγου της.
Εν συνεχεία κατέγραψε τη βόλτα της αλλά και τη διαμονή της στο σπίτι του πρώην της. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Lisa βρήκε τις εν λόγω πληροφορίες εξαιρετικά ενοχλητικές.
«Η ιδέα ότι μπορεί κάποιος να βρει αυτές τις λεπτομερείς πληροφορίες για σένα, πληροφορίες που δεν θες να τις μοιραστείς είναι εξαιρετικά ενοχλητική», δήλωσε η 46χρονη καθηγήτρια.
Σε αυτό το σημείο, οι Times αναφέρουν ότι η ανάλυση των δεδομένων τοποθεσίας της από την πλευρά της εφημερίδας έγινε με την συγκατάθεσή της.
Η Lisa ήξερε ότι υπάρχουν εφαρμογές που μπορούν να καταγράψουν τις κινήσεις των χρηστών τους
Τουλάχιστον 75 εταιρείες λαμβάνουν ανώνυμα, ακριβή δεδομένα τοποθεσίας από εφαρμογές των οποίων οι χρήστες επιτρέπουν σε υπηρεσίες εντοπισμού θέσης να λαμβάνουν τοπικά νέα και καιρικές συνθήκες ή άλλες πληροφορίες.
Η βάση δεδομένων που ανέλυσε η εφημερίδα αποκαλύπτει τα ταξίδια των ανθρώπων με εκπληκτική λεπτομέρεια.
Αυτές οι εταιρείες πωλούν, χρησιμοποιούν ή αναλύουν τα δεδομένα για να εξυπηρετήσουν διαφημιστές, καταστήματα λιανικής πώλησης ακόμη και hedge funds.
Πρόκειται για μια «καυτή αγορά», όπου οι πωλήσεις διαφημίσεων με βάση την τοποθεσία μπορεί να αγγίξουν τα 21 δισ. δολάρια για το τρέχον έτος.
Οι επιχειρήσεις λένε ότι το ενδιαφέρον τους είναι στα πρότυπα, όχι στην ταυτότητα, που αποκαλύπτουν τα δεδομένα για τους καταναλωτές.
Σημειώνουν ότι οι εφαρμογές πληροφοριών δεν συνδέονται με το όνομα ή τον αριθμό τηλεφώνου κάποιου, αλλά με ένα αναγνωριστικό.
Όμως, όσοι έχουν πρόσβαση στα ακατέργαστα δεδομένα θα μπορούσαν ακόμα να εντοπίσουν ένα άτομο χωρίς συγκατάθεση.
Θα μπορούσαν να ακολουθήσουν κάποιον που ήξεραν, με τον εντοπισμό ενός τηλεφώνου.
Εναλλακτικά, μπορούσαν να επισυνάψουν ένα όνομα σε μια ανώνυμη κουκκίδα, βλέποντας από πού βρισκόταν η συσκευή τη νύχτα και χρησιμοποιώντας δημόσια αρχεία για να υπολογίσει ποιος έζησε εκεί.
Οι επιχειρήσεις ενδιαφέρονται περισσότερο για τα μοτίβα που αποκαλύπτουν τα δεδομένα για τους καταναλωτές και όχι για τις ταυτότητές τους.
Οι πληροφορίες που συλλέγουν οι εφαρμογές είναι συνδεδεμένες με ένα μοναδικό ID και όχι με το όνομα ή τον αριθμό τηλεφώνου του χρήστη.
Ωστόσο, όσοι έχουν πρόσβαση στα δεδομένα θα μπορούσαν να εντοπίσουν ένα άτομο χωρίς συγκατάθεσή του.
Αρκετές είναι οι εταιρείες τοποθεσίας που αναφέρουν ότι όταν οι χρήστες τηλεφώνου ενεργοποιούν τις υπηρεσίες εντοπισμού θέσης, τα δεδομένα τους είναι δικαίως εκτεθειμένα.
Μια εφαρμογή μπορεί να πει στους χρήστες ότι η παροχή πρόσβασης στην τοποθεσία τους θα τους βοηθήσει να λάβουν πληροφορίες κυκλοφορίας, χωρίς όμως να αναφέρουν ότι τα δεδομένα θα μοιραστούν και θα πουληθούν.
Ενδεικτικά η Lisa είχε δώσει άδεια σε δεκάδες εφαρμογές στο κινητό της να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα τοποθεσίας της.
Για να αξιολογήσει τις πρακτικές κοινής χρήσης τοποθεσίας, η εφημερίδα εξέτασε 20 εφαρμογές, οι περισσότερες από τις οποίες είχαν επισημανθεί από ερευνητές ως εφαρμογές που πιθανώς μοιράζονται δεδομένα.
Από την έρευνα προέκυψε ότι 17 εξ’ αυτών έστειλαν ακριβές γεωγραφικό πλάτος και μήκος σε περίπου 70 επιχειρήσεις.
Τα ακριβή δεδομένα τοποθεσίας από μια συγκεκριμένη εφαρμογή που κατονομάζει η εφημερίδα ελήφθησαν από 40 εταιρείες.
Από τις 17 αυτές εφαρμογές, μόνο τρία σε iOS και μια σε Αndroid ανέφεραν στους χρήστες κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης ότι οι πληροφορίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για διαφήμιση.
Οι προγραμματιστές εφαρμογών μπορούν βγάλουν χρήματα πουλώντας τα δεδομένα τους ή μοιράζοντάς τα σε διαφημίσεις που βασίζονται σε τοποθεσίες.
Οι εταιρίες δεδομένων τοποθεσίας πληρώνουν μισό σεντ έως και 2 σεντ μηνιαίως ανά χρήστη.