Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) μπορεί να θυμάται τα προϊόντα που προσθέτεις περιοδικά στο ηλεκτρονικό καλάθι αγορών;
Πώς το Facebook και άλλες σελίδες ειδήσεων μπορούν να προσφέρουν προσωποποιημένη ροή ειδήσεων;
Πώς, εν τέλει, οι ιστοσελίδες μπορούν να ταυτοποιούν χρήστες;
Τα προβλήματα αυτά λύνονται με μία μέθοδο που έχει υποστεί μεγάλη κριτική και ονομάζεται cookies.
Τα cookies είναι αλφαριθμητικά, τα οποία περιέχουν πληροφορίες, και μπορεί να τα επιστρέψει ο διακομιστής (η σελίδα δηλαδή που θες να δεις στη συσκευή σου) για να συσχετίσει τον χρήστη.
Οι φυλλομετρητές (π.χ. Google Chrome) αποθηκεύουν αυτό το αλφαρηθμιτικό σε συγκεκριμένη περιοχή στο δίσκο σου.
Αυτό προκειμένου να φτιάξει ο διακομιστής, σε μια αίτηση σου αργότερα, την κατάλληλη σελίδα προς εμφάνιση.
Μία αμφιλεγόμενη χρήση των cookies είναι η παρακολούθηση ιστού ή Web Tracking.
Το Web Tracking επιτρέπει στους διαχειριστές ισοτόπων την παρακολούθηση των ενεργειών του χρήστη και την καταγραφή αυτών για τη δημιουργία διαφημιστικού προφίλ.
Ένα παράδειγμα είναι το Google Analytics που παρακολουθεί τη χρήση μίας σελίδας από χρήστες για διαφημιστικού σκοπούς.
Οι περισσότεροι χρήστες είναι ανύποπτοι για αυτή τη συλλογή πληροφοριών.
Μάλιστα ορισμένοι πιστεύουν πως είναι ασφαλής αν απλά δεν πατήσουν πάνω στις διαφημίσεις.
Τα cookies που παρακολουθούν χρήστες μεταξύ τοποθεσιών ονομάζονται spyware.
Αν δεις κι εσύ τα cookies του φυλλομετρητή σου (συνήθως βρίσκονται στις ρυθμίσεις απορρήτου, θα συναντήσεις προς έκπληξή σου usernames, passwords κτλ.
Βέβαια, λύσεις υπάρχουν: μπορείς να χρησιμοποιήσεις φυλλομετρητές, όπως τον Adblock Browser για κινητά ή την επέκταση που υπάρχει για όλους τους γνωστούς φυλλομετρητές, για να μειώσεις (μηδενίσεις) τα διαφημιστικά cookies.