Αθήνα

°C

kairos icon

Πέμπτη

19

Δεκεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΞΩΦΥΛΛΟ / Διπλώματα οδήγησης: Τι θα ισχύσει
Ένταση στη συζήτηση στη Βουλή

Διπλώματα οδήγησης: Τι θα ισχύσει

Διπλώματα οδήγησης: Τι προβλέπεται για του 17αρηδες και τους άνω των 74 ετών

Διπλώματα οδήγησης: Ένταση επικράτησε σήμερα στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών για τα διπλώματα οδήγησης. Το νομοσχέδιο αναμένεται να βάλει τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας, ιδιωτών και επαγγελματιών. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις κατηγορίες που εμπλέκονται. Καταρχάς υπάρχουν πάνω από 100.000 υποψήφιοι οδηγοί, που αναμένουν να εξεταστούν. Υπάρχουν, επίσης, χιλιάδες ηλικιωμένοι οδηγοί, οι οποίοι ήθελαν να ανανεώσουν τα διπλώματά τους. Τέλος, υπάρχουν οι ιδιοκτήτες των σχολών οδήγησης, που έχουν υποστεί τεράστια ζημιά από τις καθυστερήσεις. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που η κυβέρνηση επέλεξε να συζητηθεί σήμερα το νομοσχέδιο με fast track διαδικασίες και να ψηφιστεί αύριο. Να ξεκινήσει δηλαδή η συζήτηση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου χωρίς έκθεση διαβούλευσης.

Το γεγονός αυτό προκάλεσε τις θυελλώδεις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και την αποχώρηση του ΚΚΕ. Από την πλευρά του ο αρμόδιος υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης υπεραμύνθηκε του σκεπτικού της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι λόγω στρεβλώσεων που επήλθαν από προηγούμενες ρυθμίσεις έχει δημιουργηθεί ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα. «Όσο περνάνε οι μέρες το πρόβλημα διογκώνεται, 105.000 πολίτες δεν μπορούν να πάρουν δίπλωμα και κάθε βδομάδα συσσωρεύονται και νέες χιλιάδες αιτήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε αυτά προσέθεσε ότι στο άρθρο 6 υπάρχει ρύθμιση με την οποία αποτρέπονται αυξήσεις των τελών κυκλοφορίας που θα ίσχυσαν από 1η Σεπτεμβρίου. Αυτές θα ήταν από 50 έως και 200% λόγω της νέας μέτρησης ρύπων σε σχέση με τέλη κυκλοφορίας. Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε αν δεν περάσει η διάταξη σήμερα ή αύριο, την επόμενη βδομάδα θα καλούνταν πληρώσουν οι συμπολίτες μας αυξημένα τέλη κυκλοφορίας μέχρι και διπλάσια.

Διπλώματα οδήγησης: Αντιδράσεις για τον τρόπο συζήτησης του νομοσχεδίου

Από τον ΣΥΡΙΖΑ η κα Πόπη Πέρκα ζήτησε να μην συζητηθεί το νομοσχέδιο ως κατεπείγον. Καταλόγισε παράλληλα αυταρχισμό και κυνισμό στην κυβέρνηση. Η γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Όλγα Γεροβασίλη απέστειλε στον Πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα επιστολή διαμαρτυρίας. Με αυτή ζητά την άμεση σύγκλιση της Διάσκεψης των Προέδρων, για να συζητηθεί από την αρχή η διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου.

Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο

Ειδικότερα, με το νέο νομοσχέδιο, επανέρχεται το παλιό καθεστώς εξέτασης. Παράλληλα. συστήνεται Επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών. Στόχος η εφαρμοσιμότητα και ο περιορισμός των φαινομένων διαφθοράς.  Το έργο της Επιτροπής θα είναι εξάμηνο και μπορεί να παραταθεί για 3 ακόμη μήνες, εφόσον κριθεί αναγκαίο. Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών το νομοσχέδιο θα αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις από τις δυσκολίες εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας στην έκδοση αδειών οδήγησης.

Προβλήματα του ισχύοντος νόμου

α. Δεν γίνονται εξετάσεις υποψηφίων οδηγών από τον Οκτώβριο του 2018. Αυτό έχει ως συνέπεια ο αριθμός των υποψηφίων οδηγών να ξεπερνά τις 100.000.

β. Ο νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων για τις ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία και παρκάρισμα). Τέτοιοι χώροι δεν βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μη γίνονται εξετάσεις. Όπου βρέθηκαν χώροι η αναμονή για την εξέταση ήταν μεγάλη και η ποιότητα των εξετάσεων χαμηλή.

γ. Οι εκπαιδευτές αρνούνται να διαθέσουν τα εκπαιδευτικά τους οχήματα χωρίς τη δική τους παρουσία. Αυτό γιατί στην περίπτωση ατυχήματος, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τους καλύπτουν, εφόσον δεν συνοδεύουν τον εκπαιδευόμενο.

δ. Η υποχρέωση ασφάλισης των υποψηφίων οδηγών ατομικά, δημιούργησε πρόβλημα καθώς, αρχικά οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνήθηκαν να χορηγήσουν τέτοια ασφαλιστήρια. Στη συνέχεια, χορηγούσαν ατομικά ασφαλιστήρια υποψηφίων οδηγών. Αυτά κόστιζαν περίπου 120-140 ευρώ για τα επιβατικά Ι.Χ. και 150-180 ευρώ για τα βαρέα οχήματα. Η ασφάλιση αυτή κάλυπτε το χρονικό διάστημα μισής ώρας της εξέτασης. Τα ποσά αυτά αντίστοιχα καλύπτουν σε αρκετές περιπτώσεις και την ετήσια ασφάλεια των Ι.Χ. αυτοκινήτων.

ε. Δεν υφίστατο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο αναγκαίος εξοπλισμός (κάμερες παρακολούθησης) προκειμένου να είναι εφαρμόσιμες οι διατάξεις.

Ποιες ρυθμίσεις προτείνονται

Άδειες οδήγησης

Έως την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής επανέρχεται το θεσμικό πλαίσιο που προϋπήρχε της ψήφισης του ισχύοντος νόμου. Το έργο της δοκιμασίας προσόντων διενεργείται από δύο υπαλλήλους – εξεταστές. Έως και την 30η Απριλίου 2020, στο πλαίσιο διασφάλισης της εξυπηρέτησης των υποψηφίων οδηγών με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, δύναται να διενεργούνται οι δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς από έναν εξεταστή. Η συσσώρευση αιτημάτων έκδοσης νέων αδειών είναι τεράστια.

Δευτεροβάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές

Επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διενέργεια της ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Συστήνονται Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, τις οποίες κατήργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση και σχεδόν όλοι οι πολίτες άνω των 80 ετών πιστοποιούνταν ικανοί ανά ειδικότητα γιατρού, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όπου περιοριζόταν ο χρόνος ισχύος των αδειών οδήγησης. Το παράβολο που θα καταβάλλουν οι προς εξέταση οδηγοί στην ΔΙΕ είναι μικρότερο του καταβαλλόμενου σήμερα σε κάθε επίσκεψη γιατρού. Σήμερα, οι ηλικιωμένοι πρέπει να επισκεφτούν 4 γιατρούς και να πληρώσουν 40 ευρώ, ενώ στην ΔΙΕ για όλους τους γιατρούς θα πληρώσουν 30 ευρώ (3Χ10).

Άνω των 74

Καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση των κατόχων αδειών οδήγησης που επιθυμούν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών. Το μέτρο αυτό αποτελεί διάκριση εις βάρος των ηλικιωμένων και έχει επιφέρει πολλά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων πολιτών. Ειδικότερα, για να αναθεωρήσουν την άδεια οδήγησης, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις, έπρεπε να επισκεφτούν τις Περιφερειακές Υπηρεσίες τουλάχιστον 4 φορές, προκειμένου να πάρουν τις άδειες οδήγησης. Δεκάδες χιλιάδες πολίτες βρίσκονται σε αναμονή και ο προηγούμενος Υπουργός έδινε συνεχώς παρατάσεις. Η εξέταση ήταν υποτυπώδης (οδήγηση σε ένα δρόμο 500-800 μέτρων) και γι’ αυτό οι απορριφθέντες ήταν πολύ λίγοι. Αμφισβητείται αν το μέτρο αυτό επιφέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Οδήγηση στα 17 έτη

Η συνοδευόμενη οδήγηση καταργείται, γιατί με τον τρόπο που θεσμοθετήθηκε (θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και θεωρητική και πρακτική εξέταση στην ηλικία των 17 ετών), όπως ισχύει και για την ηλικία των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει τα 18 έτη, δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του (συνοδεία οδηγού, ειδική ασφαλιστική κάλυψη, διοικητικές κυρώσεις). Η επιτροπή που συστήνεται θα επανεξετάσει το μέτρο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη την πρόβλεψη της οδηγίας 2006/126 που δίνει στα κράτη – μέλη τη δυνατότητα μείωσης του κατώτατου ορίου ηλικίας στα 17 έτη για την κατηγορία Β (επιβατικά) και για οδήγηση μόνο εντός της ελληνικής Επικράτειας.

«Γουρούνες»

Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσικλετών που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμό έως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Αυτό γιατί πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο οικείος δήμος ή οικεία Περιφέρεια στην περιοχή αρμοδιότητάς τους έχουν τη δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων οιασδήποτε κατηγορίας σε ορισμένες περιοχές ή σε όλο το οδικό δίκτυο, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

 

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις