Πρώτη μέρα στο σχολείο: Πρώτη μέρα στο σχολείο για χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα και η Google ετοίμασε ένα doodle για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς!
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Πρώτη μέρα στο σχολείο για χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα και η Google ετοίμασε ένα doodle για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Η πρώτη μέρα στο σχολείο στην Ελλάδα είναι η 11η Σεπτεμβρίου, εκτός κι αν πέφτει Σαββατοκύριακο, οπότε μετατίθεται λίγες ημέρες μετά. Το σχολικό έτος συνήθως ξεκινά τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο στο Βόρειο Ημισφαίριο και τον Ιανουάριο ή Φεβρουάριο στο Νότιο Ημισφαίριο, κάτι που ωστόσο διαφέρει από χώρα σε χώρα.
Ενδεικτικά, στην Ευρώπη η σχολική χρονιά ξεκινά στις αρχές Σεπτεμβρίου στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Εσθονία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρωσία, τη Σλοβενία, τη Λιθουανία, τη Γαλλία και τη Λετονία. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η εκπαιδευτική πολιτική καθορίζεται κυρίως σε τοπικό επίπεδο, συνεπώς δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη ημέρα κατά την οποία αρχίζουν τα σχολεία. Τον προηγούμενο αιώνα, ήταν σύνηθες για τα σχολεία να ανοίγουν μετά την Ημέρα της Εργασίας στις αρχές Σεπτεμβρίου, κάτι που συμβαίνει ακόμη σε ορισμένες περιοχές των ΗΠΑ, ωστόσο γίνεται όλο και πιο σύνηθες η σχολική χρονιά να ξεκινά τον Αύγουστο ή ακόμα και στα τέλη Ιουλίου.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Το doodle
Στην Ασία, το σχολικό έτος εκκινεί συνήθως τον Ιούνιο σε Φιλιππίνες και Ινδία, ενώ στη Σιγκαπούρη τον Ιανουάριο και στην Ιαπωνία τον Απρίλιο, όταν ανθίζουν οι κερασιές. Σε Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία, τα σχολεία συνήθως ανοίγουν τον Ιανουάριο, ενώ στην Αφρική – για παράδειγμα σε Τυνησία, Μαρόκο και Αίγυπτο – τα μαθήματα εκκινούν περί τα μέσα Σεπτεμβρίου.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Οκτώ χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς
Επισκεφθείτε το σχολείο ή την τάξη πριν από την πρώτη ημέρα. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, δείξτε στο παιδί σας εξωτερικά το σχολείο για να δει που βρίσκεται και πόσο κοντά ή μακριά είναι από το σπίτι.
Διαβάστε του μερικά βιβλία για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Οι ιστορίες μέσα από τα μάτια ενός ήρωα μπορεί να το βοηθήσει να ξεπεράσει πολλούς από τους φόβους του.
Συζητήστε με το παιδί σας για τα συναισθήματά του σχετικά με το σχολείο, τους φίλους, τους δασκάλους και τις νέες δραστηριότητες.
Εξάσκηση, εξάσκηση, εξάσκηση! Το …μυστικό για να ετοιμάζεστε κάθε πρωί για το σχολείο απαιτεί εξάσκηση. Γι’ αυτό τις ημέρες που απομένουν για την έναρξη του σχολείου, καθιερώστε την πρωινή ρουτίνα. Σηκωθείτε νωρίς, φάτε μαζί του πρωινό, και ντυθείτε σαν να επρόκειτο να φύγετε για το σχολείο.
Βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί εφόσον χρειαστεί κάτι στο σχολείο. Διαφορετικά θα πρέπει να μη ντραπεί να ζητήσει τη βοήθεια της δασκάλας του αν τη χρειαστεί.
Ξεκινήστε μαζί να φτιάχνετε ένα οικογενειακό άλμπουμ προσθέτοντας φωτογραφίες σας ( δικές σας και του παιδιού σας) καθόλη τη διάρκεια του έτους.Αυτή η κοινή δραστηριότητα έχει ως στόχο να περνάτε χρόνο μαζί με το παιδί μιλώντας παράλληλα για διάφορα θέματα καθώς θα φτιάχνετε το κολάζ από φωτογραφίες.
Ρωτήστε το παιδί σας τι είδους σνακ θέλει να τρώει και αφού προμηθευτείτε τα υλικά ετοιμάστε μαζί τουλάχιστον ένα από αυτά.
Πηγαίνετε μαζί να αγοράσετε τα σχολικά είδη. Είναι ίσως από τις καλύτερες στιγμές της σχολικής χρονιάς για τα μικρά παιδιά. Η αγορά τσάντας , κασετίνας, και κάθε είδους σχολικής ύλης, ενθουσιάζει τα παιδιά και τα κάνει να ξεχνούν το άγχος τους.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Πώς νιώθουν οι μικροί μαθητές
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Την παράσταση “έκλεψαν” τα πρωτάκια
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Μια μέρα ορόσημο
Η πρώτη μέρα στο σχολείο αποτελεί ορόσημο στη ζωή του παιδιού αλλά και μέρα συναισθηματικής φόρτισης τόσο για τους μικρούς μαθητές όσο και για τους γονείς. Πολλές φορές τα μικρά παιδιά μπορεί να νιώσουν έντονο άγχος και φόβο, μπορεί να κλάψουν, να θυμώσουν, ακόμα και να αρνηθούν να πάνε σχολείο.
“Αυτή η συναισθηματική κατάσταση συνδέεται με αυτό που ονομάζουμε «άγχος αποχωρισμού», το οποίο εκδηλώνεται από τις πρώτες φορές που το παιδί καλείται να αποχωριστεί το γονιό του” είχε πει η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, Άννα Καλυμνιού, η οποία, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξηγεί τους λόγους του άγχους του αποχωρισμού και αναφέρει τρόπους, με τους οποίους θα μπορούν οι γονείς να το διαχειριστούν.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Το άγχος αποχωρισμού είναι φυσιολογικό
“Το άγχος αποχωρισμού είναι φυσιολογικό, δεδομένου ότι το παιδί αναπτύσσει ισχυρό συναισθηματικό δεσμό με το άτομο που το φροντίζει (πχ. γονιό), συνήθως κορυφώνεται στην ηλικία των 13-18 μηνών και τείνει να υποχωρεί σταδιακά μέχρι την ηλικία των 2,5 ετών. Ο λόγος που τα μικρότερα παιδιά βιώνουν «άγχος αποχωρισμού» το οποίο μπορεί να εκδηλωθεί με κλάματα, φόβο, διαμαρτυρίες και θυμό, είναι ότι δεν έχουν αναπτύξει την αίσθηση αυτού που ονομάζουμε «μονιμότητα του αντικειμένου». Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, οτιδήποτε ή οποιοσδήποτε χάνεται από το οπτικό τους πεδίο και τις αισθήσεις τους γενικότερα, παύει να υπάρχει.
Αντίστοιχα, το ότι δεν έχει δομηθεί ακόμα μία ολοκληρωμένη αίσθηση του χρόνου, δημιουργεί το φόβο, ότι αν ο γονιός φύγει, μπορεί και να μην ξαναγυρίσει. Καλό είναι, λοιπόν, όσο μικρότερο είναι το παιδί τόσο μικρότερος να είναι ο χρόνος που θα αποχωρίζεται τους γονείς του. Όσο το παιδί μεγαλώνει ο χρόνος αυτός μπορεί σταδιακά να αυξάνει. Ένας από τους βασικούς στόχους στο προ-νήπιο και στο νήπιο, ακόμα ίσως και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είναι να μπορέσουν τα παιδιά να ζήσουν για κάποιες ώρες με την «υπόσχεση» της επανασύνδεσης με το γονιό και να ξεκινήσουν σιγά-σιγά να λειτουργούν πιο ανεξάρτητα. Αυτή η διαδικασία είναι συχνά δύσκολη και ενδέχεται να πάρει κάποιο χρόνο”.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Το κάθε παιδί προσαρμόζεται διαφορετικά
Η κ. Καλυμνιού τονίζει ότι κάθε παιδί αντιδρά και προσαρμόζεται με διαφορετικό τρόπο και χρόνο στη νέα πραγματικότητα.
“Η προσαρμογή του παιδιού εξαρτάται από παράγοντες όπως οι προηγούμενες εμπειρίες αποχωρισμού, η ιδιοσυγκρασία του και η ωριμότητά του, η προετοιμασία του για το σχολείο, όπως επίσης τα συναισθήματα και η στάση των γονέων σχετικά με το γεγονός ότι το παιδί τους ξεκινά το σχολείο. Έτσι, για μεγαλύτερο ή μικρότερο διάστημα, κάποια παιδιά μπορεί να κλαίνε, άλλα μπορεί να εμφανίσουν δυσκολίες στον ύπνο, να γίνονται επιθετικά ή μελαγχολικά, να παρουσιάζουν αλλαγές στις διατροφικές τους συνήθειες ή να παλινδρομούν σε συμπεριφορές που είχαν σε μικρότερες ηλικίες. Όλες αυτές οι αντιδράσεις είναι φυσιολογικές στην περίοδο της προσαρμογής και θα υποχωρήσουν σταδιακά αν το παιδί βιώνει καθημερινά ένα ευχάριστο, σταθερό και προβλέψιμο πρόγραμμα το οποίο δημιουργεί μια αίσθηση σιγουριάς και ασφάλειας” εξηγεί.
Πρώτη μέρα στο σχολείο: Η ομαλή προσαρμογή στο σχολείο ξεκινά από τους γονείς
“Σε μία σχέση, τα συναισθήματα δεν είναι μονόδρομα. Όπως το παιδί μπορεί να βιώσει άγχος αποχωρισμού, είναι αναμενόμενο η πρώτη μέρα στο σχολείο να ξυπνά ανάμικτα συναισθήματα και στο γονέα. Aπό τη μία περηφάνια και χαρά για το παιδί που μεγάλωσε και ταυτόχρονα μια αίσθηση απώλειας για το μικρό μωρό που μέχρι τώρα ήταν, ανησυχία για το αν η φροντίδα του παιδιού τους θα είναι επαρκής, αν θα είναι καλή η δασκάλα, αν θα βρει φίλους, αν θα μπορέσει να τα καταφέρει. Πολλές φορές επίσης ο γονέας βιώνει αμφιβολία και ενοχές επειδή αφήνει το παιδί του στη φροντίδα άλλων και δεν είναι ο ίδιος εκεί για να το φροντίσει.
Τα συναισθήματα αυτά μεταδίδονται άμεσα στο παιδιά, καθώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κόσμο σε μεγάλο βαθμό αποκωδικοποιώντας και αφομοιώνοντας τα συναισθήματα των γονέων τους. Έτσι, αναπόσπαστη προϋπόθεση για την όσο γίνεται ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο είναι να εισπράττει το παιδί σιγουριά και αισιοδοξία από τους γονείς για αυτό το σημαντικό βήμα στην εξέλιξή του.
Το παιδί έχει την προσοχή στραμμένη στους γονείς του για να βεβαιωθεί ότι θα είναι ασφαλές στο νέο του περιβάλλον και ότι έχουν εμπιστοσύνη στην ικανότητά του να προσαρμοστεί σε αυτό.
Αυτή τη σιγουριά το παιδί δεν εισπράττει μόνο από τα λόγια που λέει ο γονέας αλλά πολύ περισσότερο από τα μη λεκτικά μηνύματα που εκπέμπει από την εσωτερική του στάση. Επομένως, η ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο ξεκινάει από τους γονείς και από τα αισθήματα που τρέφουν γι’ αυτό το καινούργιο βήμα του παιδιού. Είναι βοηθητικό, λοιπόν, να αναγνωρίσουν οι γονείς τα δικά τους συναισθήματα και να επικεντρωθούν και να πειστούν οι ίδιοι για τα θετικά σημεία αυτής της νέας εμπειρίας για το παιδί” αναφέρει η κ. Καλυμνιού.