Σοφία Κοκοσαλάκη κηδεία: Η γυναίκα που καθιέρωσε το Grecian Chic και αποθέωσε τα αρχαιοελληνικά ντραπέ στα διεθνή ντεφιλέ κηδεύεται την Πέμπτη στην Κηφισιά.
Σοφία Κοκοσαλάκη κηδεία: Η μάχη με τον καρκίνο που την ταλαιπωρούσε τους τελευταίους πέντε μήνες αποδείχτηκε άνιση, καθώς ούτε η πρωτοποριακή θεραπεία που ακολούθησε απέδωσε. Τους τελευταίους δύο μήνες η κατάστασή της είχε ραγδαία επιδείνωση. Η Σοφία Κοκοσαλάκη έφυγε από τη ζωή σε νοσοκομείο του Λονδίνου, βυθίζοντας την οικογένειά της στη θλίψη και καθιστώντας την παγκόσμια κοινότητα της μόδας φτωχότερη. Η κηδεία της θα γίνει την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου στον Ιερό Ναό Παναγίας Ελευθερώτριας στην Κηφισιά, στις 12 το μεσημέρι.
Λονδίνο, 14 Οκτωβρίου 2019. Από τα γραφεία του fashion brand Sophia Kokosalaki φεύγει προς τους συνεργάτες σε όλα τα μέρη του κόσμου ένα σύντομο αινιγματικό e-mail: «Ζητούμε κατανόηση και υπομονή για οτιδήποτε χρειαστείτε από τον οίκο μας. Η παραγωγή μας θα καθυστερήσει λίγο. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων». Η Σοφία Κοκοσαλάκη, η πρώτη Ελληνίδα που κατάφερε να ξεπεράσει τα στενά σύνορα της Ελλάδας και να κάνει πραγματικά διεθνή καριέρα στον χώρο της μόδας, είχε αφήσει την τελευταία της πνοή.
Σοφία Κοκοσαλάκη: Η ανάρτηση της Μαίρης Κατράντζου
Συγκλονισμένη από τα αιφνίδια νέα για τον θάνατο της Ελληνίδας σχεδιάστριας είναι και η Μαίρη Κατράντζου, που το 2006, στο ξεκίνημα της καριέρας της, είχε συνεργαστεί με την ήδη καταξιωμένη τότε Κοκοσαλάκη. Σε αναρτησή της στο Instagram αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ανέκαθεν θαύμαζα την αποφασιστικότητα και τις αξίες που κυριαρχούσαν στη ζωή σου, πάντα με τους δικούς σου όρους».
«Ξέρεις γιατί σταμάτησα την υψηλή ραπτική;», μου είχε αναφέρει τον περασμένο Μάιο, όταν βρεθήκαμε για τελευταία φορά. «Γιατί δεν άντεχα όλη αυτή την πίεση. Έπειτα από 25 χρόνια καριέρας είμαι χορτάτη, έχει έρθει και ένα παιδί στη ζωή μου και έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Είναι πιο artistic να ζεις δημιουργώντας κοσμήματα χωρίς να έχεις το συνεχές άγχος των συλλογών. Γίνεσαι καλλιτέχνης, δουλεύεις με τα χέρια σου, προβάλλεις τη δουλειά σου όποτε εσύ θέλεις».
Σοφία Κοκοσαλάκη: Η σπουδαία πορεία σε Αθήνα και Λονδίνο
H Σοφία Κοκοσαλάκη γεννήθηκε το 1972 και μεγάλωσε στο πατρικό της στην Πολιτεία της Κηφισιάς σε μια μεσοαστική οικογένεια. Ο πατέρας της Βασίλης είναι πολιτικός μηχανικός-κατασκευαστής, η μητέρα της Στέλλα δημοσιογράφος, ενώ τα δύο μεγαλύτερα αδέλφια της, η Ναταλία και ο Χάρης, είναι επιτυχημένοι αρχιτέκτονες. Τελειώνοντας το σχολείο, λόγω της αγάπης της για την ελληνική γλώσσα και την Ιστορία, έδωσε εξετάσεις και μπήκε στη Φιλοσοφική της Αθήνας. Η ίδια έλεγε συχνά: «Η Ελλάδα, ως παιδεία, ήταν για μένα διαβατήριο. Δεν αναφέρομαι φυσικά στην παιδεία που πήρα από το σχολείο, αλλά την πολιτιστική κληρονομιά με την οποία είμαστε ευλογημένοι. Μολονότι ήμουν καλή μαθήτρια, στην Ελλάδα δεν μου δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να αγαπήσω, για παράδειγμα, την τέχνη και τα καλλιτεχνικά επειδή ή θα είχαμε απεργία ή δεν θα είχαμε καθηγητή».
Την εποχή που σπούδαζε άρχισε να φλερτάρει και με τον χώρο της μόδας. Η αρχή είχε ήδη γίνει κατά τη διάρκεια ταξιδιού της στο Λονδίνο στην εφηβεία της, όταν στους μεγάλους δρόμους της βρετανικής πρωτεύουσας η Σοφία ανακάλυπτε brands που δεν υπήρχαν στην Ελλάδα, όπως τα ιταλικά Benetton. Στην πραγματικότητα βέβαια, το πρώτο της ταξίδι στο Λονδίνο πραγματοποιήθηκε στην παιδική της ηλικία και ήταν για ένα ζήτημα ιατρικής φύσεως, το οποίο φαίνεται ότι συντρόφευσε τη Σοφία σε όλη της την πορεία, αλλά που η ίδια ποτέ δεν θέλησε να συζητήσει ανοιχτά. Η μόδα υπήρξε πάντα το θέμα της και σε συνέντευξή της στην «Telegraph» το 2012 είχε αποκαλύψει: «Στην αρχή δεν με ενδιέφερε πολύ η μόδα. Δεν ήξερα ότι μπορούσα να ανταγωνιστώ τους ανθρώπους με τα ρούχα.
Σοφία Κοκοσαλάκη: Η κομβική στιγμή
Ώσπου μια μέρα συνάντησα μια κοπέλα που φορούσε ένα δροσερό ροζ τοπ κι ένα τζιν, ενώ εγώ ήμουν ντυμένη με ένα φόρεμα με γιακαδάκι δαντελένιο. Κοτλέ. Καφέ φόρεμα. Κάντε το λίγο εικόνα αυτό. Καθόμουν στη γωνιά μου με κάτι φρικτά παπούτσια και έμοιαζα με κοριτσάκι του Κατηχητικού. Από εκείνη τη στιγμή συνειδητοποίησα τη δύναμη των ρούχων». Η σχέση της με τη μόδα επισημοποιήθηκε όταν η fashion editor Λένα Νάιτ την προσέλαβε στο «Marie Claire». «Παρόλο που δεν ήξερα να ράβω, σχεδίαζα τα δικά μου ρούχα από μικρό παιδί. Ετσι, πήρα την απόφαση να πάω και σε κάποια σχετική σχολή στην Ελλάδα.
Ήταν απογοητευτικό όμως». Όταν γνωρίζονται με τον Άγγελο Φρέντζο αντιλαμβάνονται ότι λειτουργούν με κοινό κώδικα και δημιουργούν ως σχεδιαστικό δίδυμο τους Visionaires. Αν και τα ρούχα τους μπήκαν στις καλύτερες μπουτίκ της Αθήνας, το εγχείρημά τους ήταν βραχύβιο. «Η δουλειά μας ήταν πολύ αβανγκάρντ για να σταθεί σε αυτή την αγορά. Σήμερα σκέφτομαι πόσο ονειροπόλα καλλιτέχνις υπήρξα. Ποιος θα αγόραζε σε μια τόσο συντηρητική εποχή τέτοια ρούχα;».
Σοφία Κοκοσαλάκη: Ο έρωτας με τον Mπιλ Γεωργούση
Ο νεανικός έρωτάς της με τον γνωστό φωτογράφο μόδας Mπιλ Γεωργούση αποτέλεσε την αφορμή για να βρεθεί στη Μεγάλη Βρετανία. Παρά το ήσυχο παρουσιαστικό της, η Σοφία Κοκοσαλάκη ήταν άνθρωπος αντισυμβατικός. Οπως η ίδια είχε δηλώσει, θεωρούσε πως είναι «ευτυχισμένη, δυνατή, αστεία, θετική, Ελληνίδα». Χωρίς να το σκεφτεί πολύ, το 1996 έδωσε εξετάσεις στην περίφημη σχολή St. Martin’s, alma mater διάσημων σχεδιαστών όπως ο Αλεξάντερ ΜακΚουίν, o Τζον Γκαλιάνο και ο Χουσεΐν Σαλαγιάν. «Οταν έμαθα ότι με δέχτηκαν στο συγκεκριμένο κολέγιο νόμιζα πως ήταν το καλύτερο πράγμα που είχε συμβεί στη ζωή μου. Μπήκα σε ένα μπαρ και ήπια τρεις μπίρες μόνη μου.
Ήμουν τόσο ευτυχισμένη, δεν μπορούσα να το πιστέψω. Δεν είχα καταστρώσει τίποτα φοβερά πλάνα, αλλά ήταν συναρπαστικό να τριγυρίζω νέα στο Λονδίνο», περιέγραφε σε παλαιότερη συνέντευξή της. Το 2000, μόλις δύο χρόνια μετά την αποφοίτησή της, η βρετανική «Vogue» φιλοξένησε το πρώτο αφιέρωμα στο πρόσωπό της, ενώ ανήκει και στους λίγους σχεδιαστές που έχουν δει τη δουλειά τους στο εξώφυλλο του περιοδικού μόδας των «Sunday Times». Ανάμεσα στους πολλούς που ξεχώρισαν τη δουλειά της ήταν και η Ντόνα Κάραν. Η Σοφία προτίμησε να επενδύσει στο δικό της όνομα φτιάχνοντας το ατελιέ της στην Tudor Road στο Λονδίνο. Μαζί με τον Μπιλ Γεωργούση, με τον οποίο διατήρησε στενή φιλία ως το τέλος, κατάφεραν να συνδυάσουν μοναδικά την τέχνη με τη μόδα.