Ανασχηματισμός: Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με την πολιτική ότι, όπως και οι εκλογές, έτσι και οι ανασχηματισμοί δεν προαναγγέλλονται, αφού αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα του εκάστοτε πρωθυπουργού. Στην παρούσα φάση, ωστόσο, και παρά της περί του αντιθέτου δηλώσεις, η σεναριολογία για πραγματοποίηση ενός «κυβερνητικού λίφτινγκ» καλά κρατεί. Και μπορεί πολλοί να θυμίζουν τις δηλώσεις του ίδιου του πρωθυπουργού ότι δεν θα δούμε σύντομα ανασχηματισμό, λησμονούν όμως τις δηλώσεις του ίδιου ανθρώπου, που είχε πει ότι οι υπουργοί και θα αξιολογούνται και θα βαθμολογούνται αν τηρούν τον σχεδιασμό που έχει οριστεί.
Με αυτό ως δεδομένο η σεναριολογία φουντώνει, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις έχει εμφανιστεί μια ατονία στην πιστή εκτέλεση των χρονοδιαγραμμάτων. Επιπλέον, πλησιάζει και στο τέλος της η βαθμολόγηση των υπουργών από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη, γεγονός που ενισχύει ακόμη περισσότερο την άποψη ότι ο πρωθυπουργός ενδέχεται να προχωρήσει σε έναν μίνι ή ακόμη και έναν ευρύτερο ανασχηματισμό πριν το Πάσχα. Καλά ενημερωμένες πηγές της Alpha freepress πάντως αναφέρουν ότι καμία τέτοια κίνηση δεν θα γίνει πριν την εκλογή της νέας προέδρου της Δημοκρατίας, που είναι ορισμένη να γίνει στις 13 Μαρτίου.
Ανασχηματισμός: Οι αρρυθμίες στο προσφυγικό
Εκτός από τον χρονικό ορίζοντα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα επιλέξει για να αλλάξει την σύνθεση του κυβερνητικού σχήματος, ιδιαίτερη σημασία έχει να δούμε και τους τομείς όπου η κυβέρνηση παρουσιάζει μικρές ή μεγαλύτερες αρρυθμίες. Για παράδειγμα η αντιμετώπιση του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος δεν φαίνεται να ικανοποιεί πλήρως το Μέγαρο Μαξίμου, με τον πρωθυπουργό να αναγκάζεται πριν λίγες εβδομάδες να επανασυστήσει το καταργηθέν Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. Και εδώ θα εξεταστεί εάν οι αρρυθμίες και οι καθυστερήσεις οφείλονται στην αλληλοκάλυψη των αρμόδιων υπηρεσιών ή στον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή υπουργό και υφυπουργούς.
Η αναστάτωση τον αθλητικό χώρο
Παρόμοιες αρρυθμίες εμφανίστηκαν και στον τομέα του αθλητισμού με την πρόσφατη αναστάτωση που οδήγησε την κυβέρνηση στην κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στην Βουλή που δημιούργησε (χωρίς ιδιαίτερο λόγο κατά πολλούς) μια έντονη πολιτική αντιπαράθεση, αλλά και διαφορετικές απόψεις και στο εσωτερικό της ΝΔ. Εκτός όμως από τα δύο αυτά πρόσφατα παραδείγματα ο πρωθυπουργός και το επιτελείο του στο Μέγαρο Μαξίμου φαίνεται ότι έχουν εντοπίσει και άλλες μικρότερες καθυστερήσεις στην εκτέλεση του κυβερνητικού έργου, που μπορεί να μην αγγίζουν ευθέως τους υπουργούς, αγγίζουν όμως τους υφυπουργούς είτε αυτοί είναι πολιτικά πρόσωπα, είτε είναι τεχνοκράτες ή εξωκοινοβουλευτικές επιλογές.
Οι… αμετακίνητοι
Δεδομένο πρέπει να θεωρείται ότι οι υπουργοί που έχουν τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα δεν θα ανησυχήσουν καθόλου. Για παράδειγμα τα επιτεύγματα στον τομέα της οικονομίας ικανοποιούν πλήρως το Μέγαρο Μαξίμου, γεγονός που σημαίνει ότι δεν αναμένονται αλλαγές στο οικονομικό επιτελείο και μάλιστα ενδέχεται να υπάρξει και περαιτέρω ενίσχυσή του. Παρόμοια επιτεύγματα έχει να επιδείξει και η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αφού σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις στους πολίτες αρχίζει να εμπεδώνεται το αίσθημα ασφάλειας και καλύτερης αστυνόμευσης, γεγονός που επίσης ικανοποιεί το πρωθυπουργικό επιτελείο. Στον ίδιο παρονομαστή οφείλουμε να βάλουμε και την ηγεσία του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και του Υπουργείου Άμυνας, με τους υπουργούς τους να φαντάζουν αμετακίνητοι σε έναν ενδεχόμενο ανασχηματισμό.
Τα εύσημα από τον Κυριάκο Μητσοτάκη πήρε εσχάτως και η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, που πιστώνεται τις επιτυχίες τόσο της ψήφισης του νόμου για την ψήφο των ομογενών, όσο και τις προσπάθειες για την εξεύρεση συναίνεσης στην περίπτωση του εκλογικού νόμου.
Ένας δύσκολος γρίφος
Για αυτούς τους λόγους δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιλέξει αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα αυτές θα αφορούν περισσότερο τους υφυπουργούς και λιγότερο τους υπουργούς, ενώ επίσης δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι δεν θα υπάρξει καμία απολύτως αλλαγή στις ηγεσίες των λεγόμενων «παραγωγικών» υπουργείων. Ο γρίφος σίγουρα δεν είναι εύκολος, ωστόσο ο πρωθυπουργός έχει δείξει να μην υπολογίζει πάντα το κομματικό ή πολιτικό κόστος. Επίσης, είναι ο ίδιος που έχει μιλήσει για την ανάγκη αξιοποίησης πολλών βουλευτών και στελεχών του κόμματος. Τέλος, είναι ο ίδιος που ενέκρινε τα χρονοδιαγράμματα των υπουργείων και τους κυβερνητικούς στόχους, όπως και οι υπουργοί είναι αυτοί που αποδέχτηκαν τα χαρτοφυλάκιά τους, υποσχόμενοι ότι οι στόχοι θα επιτευχθούν. Επομένως ίσως και η λύση να είναι απλή: Όποιος πέτυχε, παραμένει. Όποιος καθυστέρησε, έχει πρόβλημα.