Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας – πότε ξεκινάει: Οι αλλαγές σε Πανεπιστημίου, Μητροπόλεως και Αθηνάς

ΕΛΛΑΔΑ

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας – πότε ξεκινάει: Οι αλλαγές σε Πανεπιστημίου, Μητροπόλεως και Αθηνάς

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας - πότε ξεκινάει: Η ζωτικής σημασίας παρέμβαση θα ξεκινήσει πιλοτικά από τα τέλη Ιουνίου, με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις να τίθενται σε άμεση εφαρμογή, τις επόμενες εβδομάδες.

12.05.2020 | 06:42

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας – πότε ξεκινάει: Ξεκινά από τα τέλη του μηνός, μια από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην Αθήνα: Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, έδωσε την έγκριση για την υλοποίηση του “Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας“, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα και ο οποίος περιλαμβάνει την Ενοποίηση του Ιστορικού Κέντρου της πόλης.

50.000 τ.μ. ελεύθερου δημόσιου χώρου στους κατοίκους της Αθήνας

Όπως είπε ο καθηγητής του ΕΜΠ, Γώργος Γιαννής, παρουσιάζοντας στους δημοτικούς συμβούλους το σχέδιο, με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν αποδοθεί περίπου 50.000 τ.μ. ελεύθερου δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, ένας νέος ποδηλατόδρομος στην οδό Πανεπιστημίου, οι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, αλλά και οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.. Πρόκειται για “ένα οραματικό έργο, που μας συστήνει την Αθήνα από την αρχή”, τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ευχαριστώντας τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου που τάχθηκαν υπέρ.

“Είναι το έργο που ενώνει την πόλη”, γιατί, “με τον Μεγάλο Περίπατο, αλλάζει η φυσιογνωμία του κέντρου της πόλης αλλά και η καθημερινότητά μας” υπογράμμισε. “Επαναπροσδιορίζει και διευρύνει το κέντρο της πόλης…Κάνουμε βήμα -βήμα πράξη, αυτό που υποσχεθήκαμε: Να φέρουμε τα κάτω- πάνω στην πρωτεύουσα. Να δώσουμε αξία στη ζωή μέσα στην πόλη και να αποδείξουμε με αυτό και τα υπόλοιπα έργα, ότι είναι σημαντικό να ζεις αυτήν την πόλη, όχι απλά να ζεις σε αυτή”. Επίσης, σημείωσε ότι “είναι σπουδαίο ότι αυτό το έργο ξεκινά με συναίνεση, με διάλογο και τη συνεργασία”.

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας: “Όλοι μαζί θα το κρίνουμε και επαναπροσδιορίζουμε μαζί”

Ο κ. Μπακογιάννης επισήμανε τον καινοτόμο-πιλοτικό χαρακτήρα του έργου. “Είναι ένα ζωντανό-ανοικτό έργο, όπου μπορούν να συμμετέχουν όλοι. Κάθε παρέμβαση θα είναι ένας ζωντανός πυρήνας διαβούλευσης” είπε χαρακτηριστικά . “Όλοι μαζί θα το κρίνουμε και επαναπροσδιορίζουμε μαζί”, συμπλήρωσε . Μεταξύ άλλων, στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα, ποδηλατόδρομος και αισθητική αναβάθμισή της. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο ενώ αναδεικνύεται και η “Τριλογία” (Εθνική Βιβλιοθήκη – Πανεπιστήμιο – Ακαδημία Αθηνών).

Η παρέμβαση επίσης, θα περιλάβει και την Πατησίων, από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου, για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στην οδό Βασιλίσσης Όλγας, το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό του Ολυμπίου Διός ενώ η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500 τ.μ., νέου δημόσιου χώρου. Η Ηρώδου Αττικού, μετατρέπεται σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ.. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και των κατοίκων. Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο. Η οδός Ερμού μέχρι την οδό ‘Αγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ. με εξαιρέσεις τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, κατοίκων και ξενοδοχείων.

Η κυκλοφορία των λεωφορείων θα γίνεται μόνο σε καθορισμένους άξονες. Περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ., γίνεται και η Πλάκα, η Μητροπόλεως, όπως και το Εμπορικό Τρίγωνο, με τις παραπάνω εξαιρέσεις οχημάτων. Για την πλατεία Συντάγματος, το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης. Τέλος, στις πλατείες Θεάτρου, Δικαιοσύνης και Κοραή , δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλασή τους, ενώ σε δεύτερο χρόνο, το σχέδιο προβλέπει την υλοποίηση της σύνδεσης του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας: Τι λένε οι άλλες παρατάξεις

Θετική ψήφο έδωσε στο έργο η παράταξη “Ανοιχτή Πόλη”. Ο εισηγητής της, Κώστας Αλεξίου, υπογράμμισε ότι στα θετικά είναι το μικρό κόστος υλοποίησης του σχεδίου, ο πιλοτικός χαρακτήρας ώστε να επαναξιολογηθούν αν απαιτηθεί, το γεγονός ότι δίνει χώρο στον πεζό κ.ά.. Ωστόσο προκύπτουν ερωτηματικά για τις χρήσεις γης, οι οποίες όπως τόνισε δεν πρέπει ν΄αλλάξουν. Ακόμη στα αρνητικά είναι ο “κίνδυνος τουριστικοποίησης της περιοχής και να μπει ο Αθηναίος σε δεύτερη μέρα”.

Την στήριξη της, εξέφρασε και η παράταξη “Αθήνα είσαι Εσύ”. Ο επικεφαλής της, Παύλος Γερουλάνος, είπε χαρακτηριστικά ότι η Αθήνα είναι από τις πιο παραμελημένες πόλεις και πολλές προτάσεις του σχεδίου είναι από τη δεκαετία του ΄70 αλλά δεν υλοποιήθηκαν γιατί αντιδρούσαν συντεχνίες. Επίσης ζήτησε να μην υπάρξουν αλλαγές χρήσεων γης, και να μην αποτελέσει το έργο, “Δούρειο Ίππο” για την προώθηση τέτοιων αλλαγών. Ακόμη χαρακτήρισε το σχέδιο αυτό σημαντική ευκαιρία για εκτεταμένες παρεμβάσεις πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία. Υπέρ τάχθηκε και ο επικεφαλής της παράταξης “Αθήνα και πάλι Αθήνα”, Γιώργος Βουλγαράκης, σημειώνοντας ωστόσο ότι θα απαιτηθούν και άλλες συνοδές- μελέτες όπως για τη σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον , τα κτίρια κ.ά.. “Σε κάθε περίπτωση, είναι μια ευκαιρία να γίνει το πρώτο βήμα”, είπε.

Ο επικεφαλής της παράταξης “Αθήνα το σπίτι μας”, Βασίλης Καπερνάρος, ψήφισε ναι κατ΄αρχάς, ζητώντας ωστόσο συνεχή ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου για το έργο. Οι παρατάξεις “Λαϊκή Συσπείρωση”, “Αθήνα για την Ελλάδα”, “Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας” και “Αντικαπιταλιστική ανατροπή την Αθήνα”, αποχώρησαν από τη συνεδρίαση ζητώντας να συζητηθεί το θέμα σε τακτική και όχι έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Αποχή τέλος έκανε και η παράταξη “Ελληνική Αυγή για την Αθήνα”.

Ο μεγάλος περίπατος της Αθήνας: Αναλυτικά οι παρεμβάσεις

· Ομόνοια

Μέρος του Μεγάλου Περιπάτου είναι και η πλατεία Ομονοίας, η αναβάθμιση της οποίας έχει ήδη ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες ανοίγει για όλους.

· Πανεπιστημίου – Πατησίων

Στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα και η αισθητική αναβάθμισή της.

Η ανανεωμένη οδός Πανεπιστημίου θα διαθέτει έναν νέο ποδηλατόδρομο, 2 λωρίδες κυκλοφορίας για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα ίδιας κατεύθυνσης με αυτή των ΙΧ. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στον δημόσιο χώρο.

Αναδεικνύεται έτσι η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη – Πανεπιστήμιο – Ακαδημία Αθηνών).

Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

· Βασιλίσσης Όλγας

Το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό Ολυμπίου Διός, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του Τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500m2, νέου Δημόσιου χώρου.

· Ηρώδου Αττικού

Η οδός μετατρέπεται σε οδό ελέυθερη από Ι.Χ.

Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– εξυπηρέτησης κατοίκων

– υπηρεσιακά αυτοκίνητα

– ταξί μετά από κλήση τους

Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000m2 στον δημόσιο χώρο.

· Αθηνάς – Ερμού

Η οδός Ερμού μέχρι την οδό Άγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ., με κυκλοφορία λεωφορείων μόνο σε καθορισμένους άξονες.

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

· Σύνταγμα

Στην πλατεία Συντάγματος το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης.

Πιο συγκεκριμένα, η παρέμβαση προβλέπει:

– 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα

– 1 νέα λεωφορειολωρίδα

– 1 λωρίδα στάσεων λεωφορείων

· Πλάκα

Η περιοχή της Πλάκας που συνδέει το Μοναστηράκι με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το Θησείο θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

· Εμπορικό Τρίγωνο

Η περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου, θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

· Μητροπόλεως

Η οδός Μητροπόλεως θα μετατραπεί σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ..

Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

· Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή

Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των γύρω περιοχών.

· Κεραμεικός – Ακαδημία Πλάτωνος

Σε δεύτερο χρόνο θα υλοποιηθεί η σύνδεση του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Exit mobile version