Τόσκας Μάτι: Το φως της δημοσιότητας είδαν οι καταθέσεις των πρώην υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ, Τόσκα, Γεροβασίλη και Σκουρλέτη αναφορικά με τη φωτιά στο Μάτι, μετά τις καταγγελίες του αξιωματικού της πυροσβεστικής για πιέσεις που δέχτηκε στη σύνταξη του πορίσματός του. Ο τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης Νίκος Τόσκας σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας δέχτηκε βροχή ερωτήσεων για τη διαχείριση που έγινε τόσο στην πυρκαγιά στο Μάτι όσο και για αυτήν στην Κινέτα που εκδηλώθηκε λίγες ώρες νωρίτερα, την 23η Ιουλίου 2018. Ο αρμόδιος υπουργός, την ώρα που καίγονταν σπίτια και άνθρωποι, ισχυρίζεται πως δεν γνώριζε βασικά πράγματα των επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής και της αστυνομίας. Όπως αν και πότε και πώς επιχειρούσαν εναέρια μέσα, πότε έπρεπε να εκκενωθεί οικισμός.
Συγκεκριμένα, ο δικαστικός λειτουργός, που έλαβε κατάθεση στις 20 Φεβρουαρίου 2020, από τον τότε πολιτικό προϊστάμενο των Σωμάτων που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις δύο πυρκαγιές στην Αττική, υπέβαλε πολλές ερωτήσεις στον κ. Τόσκα δίνοντας μεγάλη έμφαση στην εικόνα που είχε ο τότε υπουργός για τα πτητικά μέσα και τον τρόπο που τα διαχειρίστηκαν οι επιτελείς της Πυροσβεστικής.
Η κατάθεση Τόσκα
Ο δικαστικός λειτουργός έθεσε συγκεκριμένα ζητήματα στον πρώην υπουργό εστιάζοντας στους χειρισμούς που έγιναν στη δεύτερη και τελικά μοιραία για τη ζωή 102 ανθρώπων πυρκαγιά.
Έτσι στην πορεία της κατάθεσης του κ. Τόσκα ο ανακριτής τον ρωτά:
Ερώτηση: Γνωρίζετε ότι στις 17.46 απογειώθηκε το “έρικσον S64N 194” με εντολή να κατευθυνθεί στην περιοχή Νταού Πεντέλης και να επιχειρήσει και ότι τελικά δόθηκε εντολή εκτροπής από το ΕΣΚΕ, ενώ ήδη είχε κάνει υδροληψία και ήταν σε πορεία ρίψης, και συγκεκριμένα να κατευθυνθεί προς Ίσθμια – Καλαμάκι και πιο συγκεκριμένα στα διυλιστήρια της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ;
Απάντηση: Δεν γνωρίζω για την εκτροπή του ελικοπτέρου. Ούτε γνωρίζω ποιος έδωσε την εντολή της εκτροπής.
Ο κ. Τόσκας ανέφερε πως την επίμαχη ημέρα ειδοποιήθηκε γύρω στις 12 το μεσημέρι για τη φωτιά στην Κινέτα και ότι λόγω μίας επέμβασης που είχε κάνει νωρίτερα για την οποία του έγινε μέθη, πήγε στο Συντονιστικό Κέντρο (ΕΣΚΕ) γύρω στις 15.00 όπου ο τότε αρχηγός του ΠΣ Σωτήρης Τερζούδης τον ενημέρωσε για την κατάσταση στην Κινέτα και την κινητοποίηση επίγειων και εναέριων δυνάμεων.
Ερώτηση: Εκείνη τη στιγμή σας ανέφερε αν είχαν πρόβλημα τα εναέρια μέσα; Και πιο συγκεκριμένα αν είχαν πρόβλημα να απογειωθούν ή να προσγειωθούν λόγω των ανέμων;
Απάντηση: Όχι, μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε πρόβλημα.
Ερώτηση: Σας ανέφερε ο κ. Τερζούδης αν υπήρξε πυρκαγιά μέσα στη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ ή γύρωθεν των διυλιστηρίων; Και αν ναι, τι ώρα σας το ανέφερε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κάποια στιγμή μου ανέφερε, νομίζω ο κ. Τερζούδης, και πιθανόν να ήταν παρών και ο κ. Ματθαιόπουλος, ότι η πυρκαγιά ήταν στον περίγυρο των διυλιστηρίων, ότι είχαν στείλει επίγειες δυνάμεις, δεν θυμάμαι όμως να μου αναφέρουν για εναέριο. Μου είπαν ότι θα στείλουν ένα “έρικσον”. Δεν μπορώ να σας απαντήσω για την ώρα ακριβώς, πάντως ήταν λίγο πριν ξεσπάσει η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης. Άλλη ενημέρωση για περιστατικό ή συμβάν μέσα στη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ δεν είχα γιατί δεν προέκυψε κάτι στη συνέχεια.
Ερώτηση: Τι ώρα μάθατε για την πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης;
Απάντηση: Αμέσως μόλις ενημερώθηκε το ΕΣΚΕ, ενημερώθηκα και εγώ από τον κ. Φωστιέρη. Δεν μπορώ να σας πω ακριβώς την ώρα, πάντως μετά τις 16.40.
Ο πρώην υπουργός ανέφερε στον κ. Μαρνέρη ότι ο Αρχηγός κ. Τερζούδης του είπε ότι θα φροντίσει να πάρει όλα τα εναέρια από την Κινέτα στη νέα φωτιά καθώς και όσα αεροπλάνα ήταν σε εφεδρεία στα τρία αεροδρόμια, Ελευσίνας, Τανάγρας και Τατοΐου.
“Επίσης και στα επίγεια μέσα που βρίσκονταν στην Αττική, θα έδινε εντολή να κατευθυνθούν προς την πυρκαγιά στο Νταού. Εκείνη τη στιγμή τέθηκε και το θέμα της εκκένωσης των κατασκηνώσεων. Αμέσως μετά, ενημερώθηκα από τον κ. Φωστιέρη, ότι έκλεισαν και τα τρία αεροδρόμια λόγω των ισχυρών πλευρικών ανέμων. Σε κάποια φάση μου είπαν, ότι για κάποιο χρονικό διάστημα έκλεισε και το αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”, με αποτέλεσμα να υπάρχει προβληματισμός για το πού θα προσγειωθούν τα εναέρια, που βρίσκονταν ήδη στον αέρα, όταν τελειώσουν τα καύσιμα τους. Επειδή υπήρχε πρόβλημα στα αεροδρόμια της Αττικής, δόθηκε εντολή να απογειωθούν τα αεροσκάφη “καναντέρ” της Σάμου και της Ανδραβίδας. Γνωρίζω ότι γύρω στις 17.05 – 17.10 πήγε ένα “έρικσον” στο Νταού Πεντέλης για να επιχειρήσει”.
Ερώτηση: Γνωρίζετε αν το συγκεκριμένο “έρικσον” έκανε ρίψεις, και αν ναι, πόσες;
Απάντηση: Όχι δεν το γνωρίζω. Εγώ ρωτούσα συνέχεια για εναέρια αν υπήρχαν και αν πήγαν. Δεν είχα πάρει απάντηση ότι είχε πάει άλλο εναέριο στην περιοχή μέχρι τις 17.30 όπως με ρωτήσατε.
Ερώτηση: Γνωρίζετε αν από τις 17.30 έως και τις 18.00 επιχείρησε άλλο εναέριο μέσο το οποίο έκανε και ρίψεις;
Απάντηση: Δεν είχα ενημέρωση αν πήγε στο Νταού Πεντέλης κάποιο εναέριο από τις 17.30 έως τις 18.00 γιατί είχε προηγηθεί η ενημέρωση ότι είχαν κλείσει τα αεροδρόμια.
Ερώτηση: Γνωρίζετε από τη θητεία σας στον Ελληνικό Στρατό για 35 χρόνια, αν υπάρχει δυνατότητα να απογειωθεί ένα αεροπλάνο της αεροπορίας στρατού με μια απλή προφορική εντολή και εν συνεχεία να επιχειρήσει;
Απάντηση: Όχι, δεν μπορεί να γίνει, εκτός αν έχει προηγηθεί σχεδιασμός της επιχείρησης και η εντολή αφορά την εκτέλεση της συγκεκριμένης επιχείρησης. Σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να γίνει απογείωση και οι λεπτομέρειες της εντολής, να δοθούν, δια ασυρμάτου στον αέρα. Είναι οι περιπτώσεις κυρίως των αναχαιτίσεων και των πυροσβεστικών αεροπλάνων σε κάποιες περιπτώσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα ενημερώθηκε πως η φωτιά στο Νταού Πεντέλης έγινε ανεξέλεγκτη γύρω στις 18.20 οπότε πλέον οι φλόγες είχαν φθάσει στη Λεωφόρο Μαραθώνος και κατά τον μάρτυρα, δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί σχέδιο εκκένωσης οικισμού.
Οι καταθέσεις των υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ για την φωτιά στο Μάτι
https://www.youtube.com/watch?v=HC58eCqJt9c