Καστελόριζο F16: Τρόμαξαν οι κάτοικοι του Καστελόριζου από τις σκληρές αερομαχίες που έλαβαν χώρα την Τρίτη και κράτησαν σχεδόν 3 ώρες. Οι μαρτυρίες των ντόπιων είναι ενδεικτικές για τον θόρυβο από τα αεροσκάφη που γέμισε φόβο όχι μόνο τους τουρίστες, πολλοί από τους οποίους έφυγαν από το νησί, αλλά και ηλικιωμένους κατοίκους “Προκάλεσε φόβο. Ένας αναβρασμός 2-2,5 που κράτησε 2-2,5 ώρες με αερομαχίες. Το σύνηθες είναι να κρατούν 5 λεπτά ή να τις ακούει κανείς από μακριά. Τώρα περνούσαν πάνω από το Καστελόριζο τα αεροπλάνα και είχε και αυτό το περιστατικό με το σπάσιμο του φράγματος του ήχου. Ο κόσμος φοβήθηκε”, είπε στο Open τουριστικός πράκτορας της περιοχής.
Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Μεγίστης, Δημήτρης Αχλαδιώτης δήλωσε: “Οι αερομαχίες ξεκίνησαν από το πρωί, έντονα και κάθε 10 λεπτά ήταν μετά τις 14:30. Από τις 14:30 μέχρι και τις 16:45 όταν έσπασε το φράγμα του ήχου. Ακούστηκε ένας μεγάλος κρότος και από εκεί σταμάτησαν τα πάντα. Οι γριές φοβήθηκαν, οι μεγάλοι άνθρωποι φοβήθηκαν”.
Έφυγαν οι τουρίστες
Μάλιστα συμπλήρωσε πως από την Τρίτη αναχώρησαν από το Καστελόριζο και αρκετοί τουρίστες που τρόμαξαν από την ένταση που υπάρχει μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. “Σήμερα το πρωί ό,τι κόσμο είχαμε στο νησί έφυγε. Είναι λογικό, οι άνθρωποι δεν έχουν ζήσει αυτό το πράγμα που ζούμε εμείς. Για εμάς το φαινόμενο της αερομαχίας είναι επί καθημερινής βάσεως”, είπε. Στο θέμα αναφέρθηκε και ο Κώστας Παπουτσής που είναι τουριστικός πράκτορας: “Φοβήθηκαν και σήμερα έφυγαν με το καράβι 90 άτομα από το πουθενά. Και εμείς φοβηθήκαμε γιατί ήταν χαμηλά, αλλά ήταν να φύγουν 40 άτομα και έφυγαν 50 παραπάνω”.
Τι συμβαίνει όταν “σπάει το φράγμα του ήχου”
Η ταχύτητα του ήχου, σε ατμοσφαιρικό ξηρό αέρα στους 20οC, είναι 343 m/sec ή 1235 km/h. Γενικά δεν είναι σταθερή, αφού επηρεάζεται απο τις καταστατικές μεταβλητές του συστήματος. Όταν λοιπόν ένα αεροσκάφος, πλησιάσει την ταχύτητα του ήχου και την ξεπεράσει, τότε λέμε ότι έσπασε το φράγμα του ήχου. Να σημειωθεί ότι όταν μιλάμε για την ταχύτητα του αεροσκάφους, χρησιμοποιούμε σαν μέτρο σύγκρισης τον όρο Μαχ (Mach), όπου γενικά είναι ο λόγος της ταχύτητας ενός αντικειμένου προς την τοπική ταχύτητα μετάδοσης του ήχου. Πρακτικά, 1 Ma = 1225 km/h ή 761,2 mph (=μίλια ανά ώρα).
Γενικά, καθώς ένα αεροσκάφος διέρχεται μέσω του αέρα, δημιουργείται μπρος και πίσω από αυτό μια σειρά από κύματα πίεσης. Αυτά τα κύματα ταξιδεύουν με την ταχύτητα του ήχου και καθώς η ταχύτητα του αεροσκάφος αυξάνεται, τα κύματα αναγκάζονται να συμπιεστούν, καθώς δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο. Τελικά συγχωνεύονται σε ένα κύμα, το οποίο ταξιδεύει με την ταχύτητα του ήχου – περίπου 760 μίλια/ώρα (1225 χλμ./ώρα) με αποτέλεσμα ένας κώνος ατμού να δημιουργείται πίσω από το αεροσκάφος, καθώς συμπυκνώνεται το νερό της ατμόσφαιρας.
Πιο συγκεκριμένα, όταν το αεροσκάφος πλησιάσει την ταχύτητα του ήχου, αυξάνεται η αεροδυναμική αντίσταση με αποτέλεσμα τη δημιουργία ισχυρής ταλάντωσης στη φορά της ταχύτητας. Έτσι τα κύματα του ήχου που εκπέμπει το αεροπλάνο δεν μπορούν να ξεπεράσουν το αεροπλάνο και έτσι συσσωρεύονται στο πίσω μέρος του σε μορφή κώνου. Θα πρέπει να τονιστεί ότι το παραπάνω φαινόμενο, δηλαδή η συμπύκνωση του νερού γύρω από το αεροσκάφος σε μορφή κώνου, πραγματοποιείται λίγο πριν αυτό ξεπεράσει την ταχύτητα του ήχου, δηλαδή σπάσει το φράγμα του ήχου και όχι εκείνη τη στιγμή όπως συνηθίζεται να λέγεται.
Επίσης, η στιγμή αυτή συνοδεύεται από μια “ηχητική έκρηξη” (sonic boom) την οποία ακούει κάποιος που παρατηρεί το φαινόμενο αυτό. Το συμπέρασμα είναι ότι: όταν το αεροσκάφος πλησιάζει την ταχύτητα του ήχου, έχουμε συμπύκνωση νερού στο πίσω του μέρος και τη στιγμή που την ξεπεράσει, έχουμε ηχητική έκρηξη.