Πρώτη μέρα σχολείο: Χτυπάει σήμερα το πρώτο κουδούνι στα σχολεία όλης της χώρας, υπό πρωτόγνωρες, ωστόσο, συνθήκες λόγω του κορωνοϊού.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει εκδώσει το υπουργείο Παιδείας, η προσέλευση στα σχολεία πρέπει να γίνει στις 8:15 και το πρόγραμμα της πρώτης ημέρας θα είναι διαφορετικό.
1) To πρόγραμμα της πρώτης ημέρας στο σχολείο
Σε ό,τι αφορά τα σχολεία το πρόγραμμα της πρώτης ημέρας θα περιλαμβάνει:
• Επεξήγηση και συζήτηση για πιστή εφαρμογή των κανόνων καθαριότητας και υγιεινής και λοιπών μέτρων προστασίας και πρόληψης βάσει των σχετικών οδηγιών του ΕΟΔΥ
• Εμβάθυνση επί του περιεχομένου του έντυπου ενημερωτικού υλικού που έχει σταλεί (117512/ΓΔ4/08-09-2020)
• Διανομή μάσκας ανά μαθητή
• Έμφαση στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας
• Ενημέρωση για το ωρολόγιο πρόγραμμα της εβδομάδας
• Διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς
Για τα νηπιαγωγεία θα ακολουθηθεί παρόμοιο πρόγραμμα:
• Συζήτηση για πιστή εφαρμογή των κανόνων καθαριότητας και υγιεινής και λοιπών μέτρων προστασίας και πρόληψης βάσει των σχετικών οδηγιών του ΕΟΔΥ
• Επεξήγηση επί του περιεχομένου του έντυπου ενημερωτικού υλικού που έχει σταλεί (Φ.7/117703/Δ1/9-9-2020)
• Διανομή μάσκας ανά μαθητή
• Ιδιαίτερη έμφαση στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας
2) Oι τελευταίες οδηγίες των ειδικών για τα σχολεία
Τη στιγμή που τα κρούσματα κορωνοϊού «φουντώνουν» και στους νέους, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών έδωσε τις δικές του «χρυσές» οδηγίες για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών παραθέτει 6 βασικούς κανόνες:
1) Πλένουμε καλά τα χέρια, 2) χρησιμοποιούμε σαπούνι, 3) δεν χαιρετάμε με χειραψία, 4) χρησιμοποιούμε αντισηπτικό, 5) αποφεύγουμε τις κοντινές επαφές, 6) κρατάμε αποστάσεις
«Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά μέσα στις συνθήκες της πανδημίας από τον κορωνοϊό, που σας υποχρεώνουν να αλλάξετε τις συνήθειές σας και να ακολουθήσετε νέους κανόνες ατομικής και συλλογικής υγιεινής για την προστασία της υγείας όλων μας. Ο ΙΣΑ και η Περιφέρεια Αττικής είναι κοντά σας γι ανα σας δώσουν τις απαραίτητες οδηγίες που αν τις εφαρμόσετε σωστά, θα πετύχετε να περάσετε μια αποδοτική σχολική χρονιά, με υγεία και ασφάλεια. Οι οδηγίες είναι απλές και κατανοητές απ’ όλους, μικρούς και μεγάλους, δεν απαιτούν ιδιαίτερη προετοιμασία και δεν εμποδίζουν την παρακολούθηση των μαθημάτων.»
Στο δεύτερο τμήμα του φυλλαδίου ο ΙΣΑ επισημαίνει, μεταξύ άλλων, σε ποιες περιπτώσεις δεν πρέπει οι μαθητές να πηγαίνουν σχολείο, τί πρέπει να έχουν μαζί τους, τι οφείλουν να κάνουν στα διαλείμματα και κατά τη μετάβαση και αποχώρησή τους από το σχολείο:
3) Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Ποιοι μπορούν να απουσιάζουν
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε, επιπλέον, την Κυριακή ότι για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, «προβλέπεται η δυνατότητα απουσίας μαθητών και εκπαιδευτικών για λόγους συναφείς με τον COVID-19 (ομάδες αυξημένου κινδύνου, ασθένεια από COVID-19 κ.ά.) καθώς επίσης η αναστολή λειτουργίας σχολικών τμημάτων ή μονάδων εξαιτίας εντοπισμού κρουσμάτων. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, προβλέπεται εφαρμογή της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε πλαίσιο που ορίζει νέα Υπουργική Απόφαση που εξέδωσαν σήμερα η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως και η Υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη.»
Η Υπουργική απόφαση ορίζει ότι, εφόσον παραμένει ο κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού, οι σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υποχρεούνται να παρέχουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε μαθητές που δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία, ως εξής:
αν το τμήμα τους ή η σχολική μονάδα τελούν σε αναστολή λειτουργίας, παρέχεται σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπου τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία.
αν κάποιοι μαθητές απουσιάζουν δικαιολογημένα λόγω κορωνοϊού, παρέχεται ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε όσους δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικότερα, αν μαθητές απουσιάζουν επειδή ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου ή συνοικούν με πρόσωπο το οποίο νοσεί από κορωνοϊό, η εξ αποστάσεως παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική.
Σε περίπτωση που καθίσταται δυσχερής η εφαρμογή της ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, προβλέπεται, επίσης, υπό προϋποθέσεις για τους μαθητές που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου η εναλλακτική δυνατότητα σχηματισμού «διαδικτυακών τμημάτων», στα οποία τόσο ο εκπαιδευτικός όσο και οι μαθητές συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτά μπορεί να απαρτίζονται είτε από μαθητές μόνο της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας είτε διαφορετικών σχολικών μονάδων, ανά τάξη και ανά μάθημα
4) Τι θα συμβαίνει σε περίπτωση κρούσματος σε σχολείο
Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να υπάρχει ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, ο οποίος επιφορτίζεται με το έργο της καταγραφής και των εκτιμήσεων κινδύνου ανάλογα με την περίπτωση. Η ομάδα κρούσης, που συστήνεται από τα υπουργεία Υγείας, Παιδείας και Πολιτικής Προστασίας, θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης. Ο υπεύθυνος για τη διαχείριση κρουσμάτων θα πρέπει να κρατάει αρχείο καταγραφής απουσιών που συνδέονται με τον Covid-19 και θα ορίσει και τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον οποίο θα μετακινούνται οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί που παρουσιάζουν συμπτώματα.
Ο υπεύθυνος για τον κορωνοϊό είναι επιφορτισμένος επιπλέον με την καταγραφή και αναγνώριση των στενών επαφών (όσοι ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα το τελευταίο 48ωρο). Στην περίπτωση του Δημοτικού, που συνήθως ο ίδιος δάσκαλος κάνει μάθημα στα ίδια παιδιά, όλο το τμήμα θεωρείται ως στενές επαφές. Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, που υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών και κάνουν μάθημα ταυτόχρονα σε πολλά τμήματα, θα γίνει εκτίμηση κινδύνου ανάλογα με τις ώρες διδασκαλίας, τον τρόπο χρήσης μάσκας αλλά και τη διάρκεια της επαφής.
Στην περίπτωση που στην ίδια σχολική μονάδα έχουν καταγραφεί δύο κρούσματα, ενημερώνεται η σχολική κοινότητα και εξετάζεται το εύρος της διασποράς. Ενισχύονται όλα τα μέτρα υγιεινής και γίνεται εκτίμηση για τυχόν διενέργεια τεστ ή για κλείσιμο ενός τμήματος. Στην περίπτωση που σε ένα σχολείο καταγραφούν τρία επιβεβαιωμένα κρούσματα, εάν δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των παιδιών (δηλαδή δεν είναι αδέρφια ή δεν έχουν επαφές εκτός σχολείου) και τα κρούσματα έχουν καταγραφεί εντός 14 ημερών, τότε θα εκτιμηθεί αν υπάρχει λόγος να κλείσει η σχολική μονάδα.
5) Τι ισχύει για τους μαθητές που δεν φορούν μάσκα -Το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ
Σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες, που αποτυπώθηκαν σε σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Υγείας και Παιδείας, η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας (μη ιατρικής ή ιατρικής/χειρουργικής), δεν θα του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και λαμβάνει απουσία.
Εφόσον είναι ανήλικος, θα παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους κηδεμόνες του. Κατά την άφιξη των κηδεμόνων, η ΚΥΑ προβλέπει ότι θα επισημαίνονται προς τους γονείς και τον μαθητή η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας.
Σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου Παιδείας, πάντως, στις μικρές ηλικίες (4-10 χρονών) θα υπάρχει κάποια ευελιξία και επιείκεια στις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας. Όπως έχει επανειλημμένως τονιστεί από την ηγεσία του υπουργείου, στους μαθητές του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση μάσκας.
10 τρόποι να πείσουμε το παιδί να φοράει τη μάσκα του
Είναι φυσικό να ανησυχούν οι γονείς για το πώς θα φοράνε μάσκα τα παιδιά τους στο σχολείο αλλά πάντα υπάρχουν αποτελεσματικοί τρόποι να διδάξουμε τα παιδιά μας οτιδήποτε και είμαι σίγουρη ότι θα εκπλαγείτε με το πόσο γρήγορα μαθαίνουν.
10 βήματα για να συνηθίσουν τα παιδιά τη μάσκα, από τη Μαρία Κλάδη-Κοκκίνου, Διδάκτορας Παντείου Πανεπιστημίου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Εργαστήριο Πειραματικής και Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς, Τμήμα Ψυχολογίας.
Νο 1
Πρέπει εμείς οι ίδιοι να αντιληφθούμε ότι η μάσκα δεν είναι επικίνδυνη. Υπάρχουν παιδιά με σοβαρά νοσήματα που έχει χρειαστεί να φορούν μάσκα για μήνες ή για χρόνια και δεν είχαν κανένα αναπνευστικό πρόβλημα. Εξάλλου φοράμε όλοι μάσκα για να προστατευτούμε και το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά.
Νο 2
Πρέπει να φοράμε κι εμείς μάσκα με χαμόγελο και να μην εκφράζουμε τη δυσαρέσκειά μας μπροστά στα παιδιά. Τα παιδιά φοβούνται όταν φοβόμαστε κι εμείς. Ένα μικρό παιδάκι όταν ακούσει ένα δυνατό θόρυβο συνήθως δεν κοιτάζει προς το μέρος του θορύβου αλλά τους γονείς του για να “αξιολογήσει” την κατάσταση.
Νο 3
Μην περιμένετε την ημέρα που θα πάει το παιδί σχολείο για να φορέσει τη μάσκα. Καλό είναι να το εκπαιδεύσετε αρκετές ημέρες πριν.
Νο 4
Εξηγήστε στο παιδί σας με τη γλώσσα που καταλαβαίνει το λόγο για τον οποίο θα χρειαστεί να φοράει μάσκα.
Νο 5
Πάρτε αρκετές μάσκες με σχέδια ή διάφορα υλικά και αφήστε το παιδί να επιλέξει αυτή που το βολεύει.
Νο 6
Φορέστε μαζί του τη μάσκα και παρατηρήστε πόση ώρα αρχικά την ανέχεται πριν αρχίσει να την τραβάει από το πρόσωπο του. Είναι 5 λεπτά; Είναι 10 λεπτά; Σημειώστε το χρόνο.
Νο 7
Την επόμενη φορά που θα φορέσετε μάσκα βγάλτε την πριν αρχίσει το παιδί να την τραβάει και επιβραβεύστε το άμεσα με κάποιο τρόπο πριν το χρόνο που συνήθως εκδηλώσει δυσαρέσκεια (μπορείτε να του προσφέρετε πρόσβαση σε ένα παιχνίδι, να του πείτε μπράβο, να το χαϊδέψετε – ότι είναι ενισχυτικό για το παιδί σας). Το ιδανικό είναι να παρέχετε κάποια επιβράβευση η οποία δεν είναι διαθέσιμη σε άλλες περιστάσεις. Είναι πολύ σημαντικό να βγάλετε τη μάσκα και να επιβραβεύσετε το παιδί πριν αρχίσει να δυσανασχετεί.
Νο 8
Σταδιακά και αργά αυξήστε το χρόνο που θα παραμένετε με τη μάσκα. Αν δυσανασχετήσει στον αυξημένο χρόνο βγάλτε του τη μάσκα, μην το επιβραβεύσετε, μην σχολιάστε τίποτα και την επόμενη φορά μειώστε πάλι το χρόνο.
Νο 9
Όταν φοράει το παιδί τη μάσκα αφήστε το να ασχοληθεί με κάτι ευχάριστο όπως το να παρακολουθήσει τηλεόραση ή να παίξει παιχνίδια στον υπολογιστή. Αυτό βοηθάει διότι του αποσπά την προσοχή και διότι η μάσκα συνδέεται με κάτι ευχάριστο.
Νο 10
Σταδιακά όταν θα κατακτήσετε ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα φορώντας τη μάσκα αρχίστε να πηγαίνετε μαζί του και σε διαφορετικούς χώρους εκτός σπιτιού ξεκινώντας πρώτα από πιο οικεία περιβάλλοντα, που μοιάζουν με το σπίτι σας όπως το σπίτι ενός φίλου του.