Αεροπορικές εταιρείες κορονοϊός: Η πανδημία προκάλεσε τεράστιες ζημιές

ΚΟΣΜΟΣ

Αεροπορικές εταιρείες κορονοϊός: Η πανδημία προκάλεσε τεράστιες ζημιές

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Παντελής Ζηβόντσης

Αεροπορικές εταιρείες κορονοϊός: Αναμένονται ζημιές 5 - 6 δισ. δολ. το μήνα για το 2021 - Ο καθοριστικός ρόλος των πακέτων στήριξης που έδωσαν οι κυβερνήσεις και οι προβλέψεις για το 2021

09.10.2020 | 21:21

Αεροπορικές εταιρείες κορονοϊός: Η ισχυρή κυβερνητική στήριξη των τελευταίων μηνών προφύλαξε κάποιες αεροπορικές εταιρείες από την χρεοκοπία, ωστόσο το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένονται νέα λουκέτα, προειδοποιούν οι ειδικοί του τομέα αερομεταφορών. Συγκεκριμένα, η εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων, Cirium, αναφέρει ότι 43 εμπορικές αεροπορικές εταιρείες έχουν πτωχεύσει από τον Ιανουάριο έως σήμερα, έναντι 46 για το σύνολο του 2019 και 56 για το σύνολο του 2018. Μια εταιρεία σε πτώχευση, σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει η Cirium, είναι εκείνη που έχει σταματήσει εξ ολοκλήρου ή έχει αναστείλει τις δραστηριότητές της.

«Χωρίς την κυβερνητική παρέμβαση και την υποστήριξη θα είχαμε μαζικές χρεοκοπίες κατά το α’ εξάμηνο της κρίσης. Αντ’ αυτού είχαμε έναν διαχειρίσιμο αριθμό πτωχεύσεων και πολύ λίγες εταιρείες κατέρρευσαν», αναφέρει ο Μπρένταν Σόμπι, ανεξάρτητος αναλυτής της Sobie Aviation.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας

Σύμφωνα με τον ίδιο, πολλές αεροπορικές ήταν ήδη σε δυσχερή θέση και πριν το χτύπημα της πανδημίας, τώρα όμως έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης χάρη στη βοήθεια που λαμβάνουν από τις κυβερνήσεις. «Αν υπάρχει και μια θετική πλευρά σε όλα αυτά, είναι ότι η κατάσταση ήταν ήδη τόσο κακή που οι κυβερνήσεις δεν είχαν άλλη επιλογή από το να δώσουν τη στήριξή τους», αναφέρει ο Ρομπ Μόρις, επικεφαλής του διεθνούς τομέα συμβούλων της Cirium.

Ωστόσο, παρά την οικονομική βοήθεια, οι προοπτικές για το υπόλοιπο του 2020 δεν είναι «ενθαρρυντικό», σχολιάζει ο Μόρις. «Πολλές πτωχεύσεις αεροπορικών τυπικά συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες του έτους», αναφέρει στο CNBC μέσω email. Τα πρώτα και τα τελευταία τρίμηνα του έτους είναι τα πιο δύσκολα, γιατί τα περισσότερα έσοδα παράγονται κατά το β’ και το γ’ τρίμηνο. «Θα έλεγα ότι οι αεροπορικές περνούν τα καλοκαίρια τους χτίζοντας άμυνες ώστε αν μπορέσουν να βγάλουν τον χειμώνα», προσθέτει ο ίδιος. Ο στόχος για τις αεροπορικές τώρα είναι «να επιβιώσουν με κάθε κόστος» και να δουν αν το καλοκαίρι του 2021 θα φέρει και λύσεις ή υψηλότερη ζήτηση για ταξίδια. «Με την ανάκαμψη της ζήτησης ουσιαστικά ανύπαρκτη στις περισσότερες περιοχές και τις αεροπορικές να προσπαθούν να παράξουν έσοδα και εκροές ρευστού, αναμένουμε να δούμε περισσότερες πτωχεύσεις το τελευταίο τρίμηνο του 2020 και το α’ τρίμηνο του 2021 τουλάχιστον».

Που εντοπίζονται οι μεγαλύτερες ζημιές

Αυτή τη στιγμή τα πιο εύκολα «θύματα» είναι οι μεγαλύτερες αεροπορικές, σύμφωνα με τον Μόρις. Από τις 43 που πτώχευσαν μέχρι στιγμής φέτος, οι 20 εξ αυτών χρησιμοποίησαν τουλάχιστον 10 αεροσκάφη, από 12 το 2019 και 10 το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium. Όπως αναφέρει ο Μόρις, ο αριθμός των εταιρειών που χρησιμοποιούσαν 10 ή περισσότερα αεροσκάφη και πτώχευσαν είναι ήδη μεγαλύτερος από αυτό που έχουμε δει τα τελευταία έξι χρόνια. Ετσι είναι ξεκάθαρος ο αντίκτυπος της πανδημίας. Σε ό,τι αφορά τα αεροσκάφη που καθηλώθηκαν, ήταν περίπου 485 μέχρι στιγμής φέτος, έναντι 431 το σύνολο του 2019 και 406 όλο το 2018.

Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χρεοκοπήσουν λόγω κακών επιχειρηματικών μοντέλων ή άλλων τοπικών προβλημάτων, αναφέρει ο Μόρις. Όμως, οι μεγαλύτερες πτωχεύσεις του 2020 και αυτές που έρχονται είναι «αναπόφευκτα συνέπεια της απώλειας ζήτησης που προκαλείται από την πανδημία». Η ΙΑΤΑ προειδοποίησε αυτές τις ημέρες ότι η βιομηχανία «έκαψε» 77 δισ. δολ. σε ρευστό κατά το β’ εξάμηνο του 2020 και η αιμορραγία θα συνεχιστεί με απώλεια 6 δισ. δολ. κάθε μήνα το 2021λόγω της αργής ανάκαμψης. Υπενθυμίζεται ότι η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών τον Ιούλιο ανέφερε ότι η επιβατική κίνηση είναι πιθανό να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, το 2024.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Exit mobile version