Black Friday σήμερα: Τα τελευταία χρόνια, όλοι μας γνωρίζουμε τον όρο «Black Friday». Οι περισσότεροι μάλιστα από εμάς, ανυπομονούμε εδώ και μέρες να ξημερώσει η 29η Νοεμβρίου προκειμένου να τρέξουμε στα καταστήματα, να δούμε τις προσφορές και να πάρουμε το “κάτι τις” μας. Και να που η συγκεκριμένη Ημέρα είναι εδώ. Ας δούμε λοιπόν για τι ακριβώς πρόκειται και πώς καθιερώθηκε. «Black Friday» ή όπως ονομάζεται στα ελληνικά «Μαύρη Παρασκευή» θεωρείται η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβριου, δηλαδή η Παρασκευή που ακολουθεί την ημέρα των ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 1952 και προαναγγέλλει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων εορτών αλλά και των αγορών!
Αυτή η ιδιαίτερη Παρασκευή, δίνει την δυνατότητα στους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα σε εκπληκτικά ανταγωνιστικές εκπτώσεις συγκριτικά με το υπόλοιπο έτος – τουλάχιστον στο εξωτερικό- και πρόκειται μάλλον για μια καθαρά «καταναλωτική ημέρα». Παρόλο που δεν αναγνωρίζεται ως επίσημη αργία, πολλοί Αμερικανοί εργαζόμενοι κάθε Black Friday έχουν ρεπό, εκτός φυσικά από τους εμπόρους που περιμένουν την εν λόγω μέρα προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους.
Πώς προέκυψε η ονομασία
Πώς όμως προέκυψε η εν λόγω ονομασία; Όπως αναφέρει το must.com.cy τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου “Black Friday” για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών προέρχονται από την Φιλαδέλφεια, όπου ο όρος χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών. Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961. Την ίδια στιγμή, καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του «ονόματος» της ημέρας είχε και το γεγονός ότι στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις -που ήταν βεβαίως χειρόγραφα- είχαν δύο χρώματα μελανιού. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Και κάπως έτσι, καθιερώθηκε η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday.
Διαφορετική φέτος
Όταν οι έμποροι άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι μπορούν να προσελκύσουν πλήθος πελατών με τις εξαιρετικά χαμηλωμένες τιμές, η Black Friday καθιερώθηκε ως η πιο ιδανική ημέρα κατά τη διάρκεια της οποίας επιτυγχάνονται περισσότερες πωλήσεις κι από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Μερικοί έμποροι μάλιστα προωθούν τα εμπορεύματά τους στους πελάτες τους μέσω email από το πρωί της Ημέρας των Ευχαριστιών.
Το φετινό Black Friday ωστόσο προβλέπεται διαφορετικό απ’ ό,τι συνήθως – πράγμα που σαφώς οφείλεται στην εξάπλωση του κορονοϊού σε όλο τον κόσμο. Όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου στην εφημερίδα Καθημερινή πριν από μερικές ημέρες, φέτος το «Black Friday» πιθανότατα θα μετατραπεί σε «μαύρη εβδομάδα… σε μια προσπάθεια να δελεάσουμε τους πολίτες και να τονώσουμε την αγορά, μόλις τελειώσει η περίοδος Black Friday και με την άρση κάποιων περιορισμών, να αρχίσουμε ή μάλλον να συνεχίσουμε με προσφορές και εκπτώσεις για τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο».
Και ενώ οι αγορές ίσως δελεάσουν περισσότερο απ’ ό,τι συνήθως, δεν ξέρουμε πώς ο κόσμος θα ανταποκριθεί στις προσφορές αφού δεδομένης της κατάστασης, θα είναι πιο προσεχτικός με τις αγορές του και αναμένεται να επιλέξει κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές. Τι θα πρέπει να προσέξουμε; Όπως κάθε χρονιά να μην κάνουμε ανούσιες αγορές και φυσικά, αν βγούμε στα καταστήματα, να τηρήσουμε όλα τα μέτρα προστασίας για την αντιμετώπιση του covid-19.
Πώς να ξεχωρίζετε τις ασφαλείς εμπορικές ιστοσελίδες
Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις αγορές τους εκείνη την ημέρα.
Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:
-Την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
-Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.).
-Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
Ακόμα, επισημαίνεται:
-Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
-Ηλεκτρονικός σύνδεσμος στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).
-Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής, κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας, μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser, και η διεύθυνση που αρχίζει με https://.
Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:
-Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
-Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
–Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
-Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της γενικής διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr