Rafale Ελλάδα – Βουλή: Σήμερα η έγκριση για την αγορά – Συζήτηση και για τα 12 μίλια στο Ιόνιο

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Rafale Ελλάδα – Βουλή: Σήμερα η έγκριση για την αγορά – Συζήτηση και για τα 12 μίλια στο Ιόνιο

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Rafale Ελλάδα - Βουλή: Τα 5 άρθρα που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια στο Ιόνιο - Στις 14 Ιανουαρίου η ψηφοφορία για τα Rafale

12.01.2021 | 07:36

Στην Βουλή αναμένεται σήμερα η έγκριση για την απόκτηση των 18 μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας για την απόκτησή του, κατατέθηκε με την διαδικασία του «επείγοντος», με τίτλο «έγκριση σχεδίων συμβάσεων στον τομέα της άμυνας». Μετά την συμφωνία με την Γαλλία, οι Ενοπλες Δυνάμεις θα αποκτήσουν 6 καινούργια και 12 μεταχειρισμένα μαχητικά Rafale από τη γαλλική Πολεμική Αεροπορία, καθώς και τα νέα όπλα που θα φέρουν. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Βουλής, η συνεδρίαση της Επιτροπής Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων θα ξεκινήσει σήμερα το μεσημέρι, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συνεδρίασης της ίδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής που θα επεξεργαστεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών για την επέκταση των χωρικών μας υδάτων στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας για την απόκτηση των Rafale θα εισαχθεί στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση την προσεχή Πέμπτη.

Το κόστος της αγοράς των 18 Rafale ανέρχεται σε 2,32 δισ. Σε αυτό το ποσό υπολογίζονται 1,92 δισ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα αεροσκάφη και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα όπλα που φέρουν. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η συζήτηση στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής θα διαρκέσει δύο ημέρες. Ακολούθως, οι συμβάσεις θα περάσουν στην Ολομέλεια της Βουλής. Το «παρών» στην Ολομέλεια θα δώσουν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο υφυπουργός Αλκιβιάδης Στεφανής, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος καθώς και ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) Γεώργιος Μπλιούμης.

Rafale Ελλάδα: Το χρονοδιάγραμμα άφιξης

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα αεροσκάφη θα παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία έξι μήνες μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και συγκεκριμένα εντός Ιουνίου, με τον ρυθμό άφιξής τους να αναμένεται να είναι ανά μήνα. Εξι καινούργια αεροσκάφη θα παραληφθούν είκοσι μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης με ρυθμό, επίσης, ένα ανά μήνα. Τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα αεροσκάφη Rafale θα παραληφθούν μετά το πέρας 26 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Σημειώνεται ότι η γαλλική πλευρά ικανοποίησε τις απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας ως προς την κατάσταση των μεταχειρισμένων αεροσκαφών. Σε αυτό το πλαίσιο, η κατασκευάστρια εταιρεία Dassault παρέχει την εγγύηση καλής λειτουργίας τους.

Rafale Ελλάδα: Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους

Το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κ.λπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα. Αυτό καθίσταται δυνατό αλλάζοντας περίπου το 20% των μερών του αεροσκάφους με άλλα, υψηλότερης αντοχής, στο Rafale M.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά. Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να επιτυγχάνει τη μέγιστη δυνατή ελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.

Όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ

Αν και χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί stealth, το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales. Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.

Σε συνέχεια του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού, το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα, μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει έναν στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.

https://www.youtube.com/watch?v=-aFaA58hDuU

Το νομοσχέδιο αποτελείται συνολικά από 5 άρθρα.

Το πρώτο περιγράφει τα γεωγραφικά όρια της επέκτασης, από το βορειότερο σημείο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου. Τονίζεται ότι η επίμαχη περιοχή περιλαμβάνει «τις ηπειρωτικές ακτές της Ελληνικής Επικράτειας, καθώς και τα νησιά και τους βράχους της κατά το άρθρο 121 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών της 10ης Δεκεμβρίου 1982 για το Δίκαιο της Θάλασσας». Παράλληλα, στην δεύτερη παράγραφο σημειώνεται η επιφύλαξη της Ελλάδας να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα και στις άλλες περιοχές.

Στο δεύτερο άρθρο ορίζεται ότι το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης στην επίμαχη περιοχή καθορίζεται στα 12 ναυτικά μίλια ενώ αντίστοιχη εναρμόνιση υπάρχει και για τον εναέριο χώρο. Ο υπολογισμός γίνεται από τις γραμμές βάσης των ακτών, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών κλεισίματος κόλπων και των ευθειών γραμμών βάσης. Ως γραμμή βάσης για τη μέτρηση του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης χρησιμοποιείται η φυσική ακτογραμμή, με την επιφύλαξη του π.δ. 107/2020 (Περί κλεισίματος κόλπων και χάραξης ευθειών γραμμών βάσης στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και των Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου).

Στις 17:00 η συζήτηση

Σε επόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου διευκρινίζεται και το καθεστώς που θα ισχύει για την δραστηριότητα των αλιευτικών σκαφών άλλων Ευρωπαϊκών Κρατών και κυρίως της Ιταλίας. Αναφέρεται χαρακτηριστικά πως μεταξύ 6 και 16 μιλίων μπορεί να επιτραπεί, σε προσωρινή βάση και μετά από σχετική απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η οποία θα καθορίζει το χρονικό διάστημα, η αλιεία στα αλιευτικά σκάφη της ΕΕ. Σημειώνεται τέλος ότι ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ άμεσα, μετά την ψήφισή του από την Βουλή και την δημοσίευσή του σε ΦΕΚ.

Στις 17:00 και στην ίδια κοινοβουλευτική επιτροπή προγραμματίστηκε η έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου για την προμήθεια 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale παρουσία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου. Πρόκειται για 6 καινούρια αεροσκάφη (2 διθέσια και 4 μονοθέσια) και 12 μεταχειρισμένα (2 διθέσια και 10 μονοθέσια).

Το κείμενο περιλαμβάνει τις 3 συμβάσεις που θα συνάψει το υπουργείο με τις κατασκευαστικές εταιρείες για την προμήθεια των μαχητικών, των όπλων τους αλλά και για την τροποποίηση των όπλων που χρησιμοποιούσαν τα Mirage προκειμένου να είναι συμβατά με τα Rafale. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η δαπάνη ανέρχεται συνολικά σε 2,49 δις ευρώ. Αυτά θα δοθούν εμπροσθοβαρώς καθώς το 2021 θα δοθούν 1,509 δις ευρώ, το 2022 θα δοθούν 472 εκατ ευρώ, 408 εκατ. ευρώ το 2023, 67 εκατ ευρώ το 2024 και 34 εκατ. ευρώ το 2025.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Exit mobile version