On line αγορές - κορονοϊός: 1 στους 2 καταναλωτές θα συνεχίσει τις online αγορές και μετά το άνοιγμα των καταστημάτων
Τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό την τελευταία χρονιά και τη μεγάλη επίδραση της κρίσης του Covid-19 μέσω του διαδικτύου στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα κατέγραψε πανελλήνια μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος σε συνεργασία με το ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Tο 61% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Υψηλά ποσοστά καταγράφονται για τις online αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου (14%) και των αγορών έτοιμου φαγητού-delivery (45%), αριθμοί πολλαπλάσιοι των μετρήσεων σε σχέση με το 2019.
Τα ποσοστά ικανοποίησης από τις υπηρεσίες παράδοσης εξακολουθούν να είναι ένας πιθανώς ανασταλτικός παράγοντας για την περεταίρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών. Παρά το πρόβλημα αυτό, η πρόθεση αγοράς μέσω διαδικτύου είναι έντονα ενισχυμένη. Όλες οι κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση με σημαντικότερες τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, από 35% σε 46% και τα παιχνίδια και είδη δώρων από 12% σε 27%. Επίσης, το 49% δηλώνει ότι θα συνεχίζει να αγοράζει μέσω διαδικτύου ακόμα και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.
Σύμφωνα ωστόσο με έρευνα του 2020, μολονότι οι καταναλωτές στρέφονται περισσότερο στις ηλεκτρονικές αγορές, μεγάλη μερίδα καταστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα βρίσκεται υπό τη μέγγενη της πανδημίας.
Χαρακτηριστικά:
το 92% των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα ανέφερε ότι οι τρέχουσες συνέπειες της πανδημίας έχουν ήδη επηρεάσει τις online επιχειρήσεις.
Οι κλάδοι, που φαίνεται να πλήττονται περισσότερο, είναι αυτοί των ειδών μόδας, αθλητικών, κοσμημάτων, ειδών σπιτιού και των λευκών συσκευών.
Τα ευρήματα της GR.EC.A δείχνουν ότι, για παράδειγμα, το 74% των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα λαμβάνει το εξεταζόμενο διάστημα σημαντικά λιγότερες παραγγελίες σε σχέση με πριν. Βέβαια, υπάρχει και ένα ποσοστό 15% των καταστημάτων, που είδε αύξηση των παραγγελιών το ίδιο διάστημα.
Τα προβλήματα με τα οποία έρχονται, κατά κύριο λόγο, αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις του κλάδου από το ξέσπασμα της πανδημίας είναι οι καθυστερήσεις παράδοσης ή διακοπή των προμηθειών (42%), οι καθυστερήσεις σε σχέση με τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών μέσω courier (31%) και τα θέματα ασφάλειας των εργαζομένων (27%).
Μείωση της ζήτησης
Στο μεταξύ, σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας απαντά ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πώληση των προϊόντων της εκτός συνόρων, με τα προβλήματα να εντοπίζονται, κυρίως, σε ευρωπαϊκές αγορές και ιδιαίτερα σε αυτές της Ιταλίας και της Κύπρου. Επίσης, 48% των εταιρειών δηλώνει ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην παραλαβή προϊόντων με επίκεντρο αυτά που έρχονται, κυρίως, από την Ιταλία και την Κίνα.
Αυτό που μένει, είναι πως η πανδημία, έφερε ένα νέο κόσμο μπροστά μας, τον λεγόμενο “γυάλινο”, που όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει…