«Τις χυδαίες πράξεις που μου αποδίδονται δεν τις δέχομαι» αναφωνεί ο Δημήτρης Λιγνάδης από την σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η συγκλονιστική ομολογία του σκηνοθέτη, που έχει απασχολήσει τις τελευταίες μέρες το κοινό μετά τις αποκαλύψεις για παρενοχλήσεις φιλόδοξων νέων ηθοποιών και όχι, δεν είναι όμως σημερινή. Ο μονόλογος του Δημήτρη Λιγνάδη ανήκει στο 2005 και στην παράσταση «Δόκτωρ Φάουστους» την οποία διασκεύασε και σκηνοθέτησε. Το κείμενο, δεν το έγραψε ο ίδιος για την παράσταση, αποτελεί απόσπασμα από την επιστολή του Κώστα Καρυωτάκη προτού αυτοκτονήσει, αλλά μοιάζει ιδιαίτερα προσωπικό. Το κλάμα του σκηνοθέτη στη σκηνή, ο κόσμος στη φωνή του, η τρομερή ερμηνεία του δείχνει έναν άνθρωπο που ζει το κείμενο που διαβάζει. Ή ακόμα πιο σωστά ότι έχει ζήσει αυτά που περιγράφει.
«Το μεγαλύτερο μου ελάττωμα στάθηκε η αχαλίνωτη περιέργεια μου, η νοσηρή φαντασία μου και η διάθεση μου να πληροφορηθώ για όλες τις «χαρές» χωρίς τελικά να μπορέσω να αισθανθώ καμία. Όμως τις χυδαίες πράξεις που μου αποδίδονται δεν τις δέχομαι. Εγώ αν ζήτησα κάτι αυτό ήταν η ιδεατή ατμόσφαιρα τους. Η έσχατη πικρία. Δεν ξέρω αν είμαι κατάλληλος για το επάγγελμα αυτό. Όλη η υπόλοιπη ζωή μου μάλλον το αντίθετο αποδεικνύει, όμως έχω τον ίλιγγο του κινδύνου. Και τον κίνδυνο εγώ προσωπικά όταν έρχεται εγώ τον δέχομαι με πρόθυμη καρδιά. Πληρώνω για όσους όπως εγώ δεν είχαν κανένα ιδανικό στη ζωή τους, έμειναν πάντοτε έρμαια των δισταγμών τους και θεώρησαν την ύπαρξή τους παιχνίδι χωρίς νόημα.
Τους βλέπω να έρχονται ολοένα και περισσότεροι με τους αιώνες, κυρίως σε εκείνους απευθύνομαι. Αφού λοιπόν δοκίμασα όλες τις «χαρές» είμαι έτοιμος να σας μιλήσω για ατιμωτικούς θανάτους και τιμωρίες. Φυσικά λυπάμαι τους δικούς μου, λυπάμαι τη μάνα μου, λυπάμαι τον αδερφό μου αλλά έχω το μέτωπό μου καθαρό, γιατί είμαι άρρωστος». Με αυτά τα λόγια ξεκινάει η παράσταση του 2005 στην οποία ο Λιγνάδης διασκευάζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε ένα one man show όπως αυτά που συνηθίζει. Μόνο που σύμφωνα με τις τελευταίες καταγγελίες αυτή την τακτική την είχε καθιερώσει και εκτός σκηνής.
Λιγνάδης: Είμαι εθισμένος στο σεξ
«Είμαι εθισμένος στο σεξ» δήλωνε χωρίς φόβο σε παλαιότερη συνέντευξή του, προκαλώντας ποικίλα σχόλια και αντιδράσεις. Και παρότι επιχείρησε μέσα από νέες δηλώσεις του να ανασκευάσει, αποσύροντας την λέξη «εθισμός», μιας και παραπέμπει σε προβληματικές συμπεριφορές, δεν έπαψε ποτέ να μιλά ανοιχτά για την δυνατή σχέση που τον δένει με τον έρωτα. Όλες αυτές οι δηλώσεις του δεν μπορούν παρά να μπαίνουν στο μικροσκόπιο μετά την παραίτησή του από την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.
Παρότι είχε επίγνωση πως «ο έρωτας είναι μια μάχη, μια πορεία προς τη φωτιά» δήλωνε διατεθειμένος να καεί. «Aς μου τύχει η καψούρα και ας πάει στον διάολο η αξιοπρέπεια. Αν πρέπει να την διατηρήσεις είναι γιατί λειτουργεί αφροδισιακά. Είναι αφροδισιακό δηλαδή, να κάνεις τον δυνατό. Για ποια αξιοπρέπεια μιλάμε όμως, όταν ο Σοφοκλής έχει γράψει στην «Αντιγόνη» ότι «αυτός που παθαίνει έρωτα, τρελαίνεται». Καψουρεύτηκα και θα κοιτάξω την αξιοπρέπεια; Τι λέτε ρε; Δεν με ενδιαφέρει η αξιοπρέπεια. Με ενδιαφέρει να είμαι ερωτευμένος» έχει δηλώσει μετά λόγου γνώσεως.
«Δεν θέλω να πουλάω τσάμπα μαγκιά σίγουρα δεν θα μιλούσα έτσι, αν δεν είχα φτιάξει το στάτους που έχω σήμερα. Έχω φτάσει όμως, σε μια ηλικία που ακόμη και να κατ…ήσω πάνω στη σκηνή θα πουν «μμμ τι τόλμη ο Λιγνάδης» έλεγε με περισσή αυτοπεποίθηση πριν τρία περίπου χρόνια.
Αν με παρενοχλήσεις δεν θα το θυμηθώ χρόνια μετά…
Εκείνη την ίδια περίοδο, είχε σχολιάσει και τις σοβαρότατες καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση εναντίον του διάσημου ηθοποιού Κέβιν Σπέισι αλλά και του κινηματογραφικού παραγωγού Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν, μέσα από τις οποίες γεννήθηκε το παγκόσμιο κίνημα #MeToo. «Γιατί έγινε «µόδα» να καταγγέλλουν τις όποιες σεξουαλικές παρενοχλήσεις; Όταν µε παρενοχλήσεις, θα βγω να το φωνάξω. Θα γυρίσω τον κόσµο ανάποδα. Δεν θα το θυμηθώ χρόνια µετά -είτε πρόκειται για το αγόρι αυτό είτε για τις ηθοποιούς που παρενοχλήθηκαν από τον Γουαινστάιν. Είναι άθλια η σεξουαλική παρενόχληση, άρα οφείλεις να την καταγγείλεις την ίδια στιγµή, για να µη συµβεί σε άλλους…».
Μενδώνη: Ο Λιγνάδης είναι επικίνδυνος
Σήμερα, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μίλησε πρώτη φορά για τον Δημήτρη Λιγνάδη, τονίζοντας πως ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου δεν ήταν ποτέ φίλος της και πως πρόκειται για έναν επικίνδυνο άνθρωπο. Αλλά όπως είπε, το μάθαμε τώρα, δεν το γνωρίζαμε πριν… Μιλώντας σε ενημέρωση στους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Πολιτισμού η κυρία Μενδώνη ανέφερε πως ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν υπήρξε ποτέ προσωπικός της φίλος και πως ο ίδιος δεν προέκυψε ξαφνικά στο Εθνικό Θέατρο το 2019 αλλά πως έχει μια σχέση αδιάληπτη με το Εθνικό Θέατρο.
Απαντώντας στις επιθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, η Λίνα Μενδώνη ανέφερε «πρωταγωνίστριά του στους Πέρσες, ήταν η πρώην υπουργός Πολιτισμός του ΣΥΡΙΖΑ Λυδία Κονιόρδου» και πρόσθεσε «εκείνη την εποχή δεν είδα τον ΣΥΡΙΖΑ να λέει ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος». «Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι ένας κακοεπικίνδυνος άνθρωπος, αλλά αυτό προέκυψε τώρα», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού.
Να μην ανεχτούμε να υπάρξουν άλλα θύματα
«Ήρθε η ώρα να σπάσει η σιωπή. Να κόψουμε τον γόρδιο δεσμό. Να μην ανεχτούμε να υπάρξουν άλλα θύματα. Στο υπουργείο Πολιτισμού είναι δεδομένο ότι όπου χρειαστεί θα ανανεωθεί το θεσμικό πλαίσιο και θα μπουν κανόνες που θα καθορίζουν με ακρίβεια τις διευθυντικές θέσεις. Δεν έχει κανείς το ελευθέρας να κατακεραυνώνει κανενός την προσωπικότητα. Έχω προτείνει να υπάρξει αναγνώριση των καλλιτεχνικών σχολών. Πρέπει να δούμε με έναν διαφορετικό τρόπο τις εργασιακές σχέσεις» ανέφερε η υπουργός, η οποία κατέθεσε σήμερα μηνυτήρια αναφορά – υπόμνημα στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου με την οποία ζητά την πλήρη διερεύνηση των καταγγελλόμενων υποθέσεων στο θέατρο, από τη Δικαιοσύνη.
Η κυρία Μενδώνη σημείωσε ότι όταν τοποθετήθηκε ο Δημήτρης Λιγνάδης στο Εθνικό Θέατρο βγήκε προκήρυξη. «Ακούω ότι η βασική κατηγορία είναι ότι συγκαλύψαμε. Τι να συγκαλύψουμε; Γιατί εμείς δεν ξέραμε. Αν αυτοί ήξεραν. Αυτοί συγκάλυψαν. Το υπουργείο Πολιτισμού δεν διαθέτει τμήμα σεξουαλικού εγκλήματος. Εμείς γνωρίζουμε τον καλλιτέχνη και όχι την προσωπική του ζωή» τόνισε η κυρία Μενδώνη. «Από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι φήμες τον πιέσαμε πολύ να μας πει την αλήθεια. Μας εξαπάτησε, με εξαπάτησε. Με υποκριτική τέχνη προσπάθησε να μας πείσει ότι δεν έχει σχέση με αυτά. Ότι οι φήμες δεν αφορούν αυτόν. Και ενώ οι φήμες πολλαπλασιάζονταν για την ανάρμοστη δράση του αυτός εξακολουθούσε να επιμένει. Όταν παραιτήθηκε, ήταν μετά την συνέντευξη του Ν.Σ».