Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

23

Δεκεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΛΛΑΔΑ / Γούρι Μαυρογένους – Μουσείο Μπενάκη: “Υγεία, κ…λα, επανάσταση”
ΕΛΛΑΔΑ

Γούρι Μαυρογένους – Μουσείο Μπενάκη: “Υγεία, κ…λα, επανάσταση”

Γούρι Μαυρογένους - Μουσείο Μπενάκη: Ένα "απλό" γούρι στο eshop του Μουσείου Μπενάκη προκάλεσε... γλέντι στα social media.

Σάλο έφερε προϊόν προς πώληση με τη Μαντώ Μαυρογένους στην ιστοσελίδα του Μουσείου Μπενάκη. Πρόκειται για ένα γούρι που απεικονίζει την Ελληνίδα αγωνίστρια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 αλλά όχι με την παραδοσιακή της φορεσιά. Στην εικόνα η Μαντώ Μαυρογένους εμφανίζεται ως γυναίκα που δείχνει τους μυς του χεριού της -ως αντιπαραβολή της γνωστής αφίσας του 1943 με το μήνυμα «We can do it».

Μάλιστα, στο γούρι υπάρχει και «υστερόγραφο» που γράφει «ΥΓΕΙΑ, Κ…ΛΑ, ΕΠΑΝΑCΤΑCΗ».Το γούρι είναι μία δημιουργία της ομάδας B612, η οποία μάλιστα είχε αναρτήσει φωτογραφία του εν λόγω γουριού από τον περασμένο Δεκέμβρη.

Γούρι Μαυρογένους – Μουσείο Μπενάκη: Εξαντλήθηκε…! 

Το όνομά της συνώνυμο του ηρωισμού και της αυτοθυσίας. Η ζωή της αφιερωμένη στον αγώνα για ελευθερία κι ανεξαρτησία. Η Ελληνίδα σύμβολο της επανάστασης, εκείνη που διέθεσε όλη της την περιουσία για την επιτυχή έκβαση του αγώνα και μετά από διώξεις πέθανε πάμφτωχη, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο. Όχι μόνο λόγο της συμπλήρωσης 200 ετών από το 1821, αλλά και επειδή αυτές τις μέρες, ένα γούρι με τη μορφή της προκαλεί αντιδράσεις…

Το επίμαχο γούρι κόστιζε με την έκπτωση 22,50. Κάτω από τη μορφή της Ελληνίδας αγωνίστριας υπάρχουν 3 λέξεις, με τη μεσαία που για ευνόητους λόγους έχουμε καλύψει να είναι αυτή που προκάλεσε τη θύελλα. Ο σεξιστικός χαρακτηρισμός έφερε βροχή από τηλέφωνα διαμαρτυρίας στο κέντρο του μουσείου, με τους υπεύθυνους να παίρνουν την απόφαση το μεσημέρι να κατεβάσουν την επίμαχη σελίδα…

Το γούρι που έγινε viral και τις τελευταίες μέρες ξεπούλησε, είναι μια αντιγραφή της διάσημης αμερικανικής φεμινιστικής αφίσας του 1943, για την ενίσχυση του ηθικού της εργαζόμενης γυναίκας. Με το ίδιο σύνθημα οι Έλληνες δημιουργοί του, έβαλαν στη θέση της γυναίκας τη Μαντώ Μαυρογένους. Θέλουν όπως λένε να τιμήσουν τη γυναίκα που έπεσε θύμα της πατριαρχίας μετά την απελευθέρωση αλλά και να δουν σταδιακά το γούρι τους να γίνεται ένα νέο σύμβολο του φεμινισμού…

«Η Μαντώ είναι το σύμβολο του φεμινισμού. Έπεσε θύμα της πατριαρχίας, δεν ήταν η Τουρκοκρατία που την σκότωσε. Η Μαντώ Μαυρογένους είναι το πιο αυθεντικό σύμβολο της ελληνικής επανάστασης.»

https://www.youtube.com/watch?v=tEztxJmO6CA

Γούρι Μαυρογένους: ‘Δεν υπάρχουν όρια στην τέχνη’

Για τη λέξη που προκάλεσε σε ορισμένους οργή, κλήθηκε να πάρει θέση και το μουσείο Μπενάκη, που επιφυλάχθηκε να απαντήσει με επίσημη ανακοίνωση τις επόμενες ώρες… Οι δημιουργοί τονίζουν ότι όρια στην τέχνη δεν υπάρχουν και χαρακτηρίζουν τις αντιδράσεις που καταγράφηκαν υπερβολικές. Για εκείνους το γούρι που σχεδίασαν είχε ως πρωταρχικό στόχο να τιμηθεί η Μαντώ Μαυρογένους. Η αγωνίστρια που όπως λένε δεν βρήκε ποτέ το δίκιο της και καταδικάστηκε επειδή ήταν γυναίκα…

Ο Υψηλάντης της είχε υποσχεθεί να την παντρευτεί και μάλιστα γραπτώς, αλλά αθέτησε το λόγο του αφού τα πολιτικά συμφέροντα δεν ενέκριναν αυτό τον αρραβώνα. Η Μαντώ δεν δίστασε να κάνει μήνυση στον Υψηλάντη για αθέτηση υπόσχεσης γάμου, αλλά έπρεπε να αποδείξει ότι δεν υπήρξε παρθενοφθορία, πράγμα δύσκολο και υποτιμητικό, οπότε παραιτήθηκε και δεν βρήκε ποτέ το δίκιο της. Πέθανε μόνη και ξεχασμένη στην Πάρο.

Αγωνίστρια και θρύλος της επανάστασης του 1821

Με δικά της έξοδα εξόπλισε πλοία και με επιστολές της, προσπάθησε και πέτυχε ένα πανευρωπαϊκό κύμα συμπαράστασης στον ένοπλο αγώνα. Πήρε μέρος σε μάχες, διέθεσε όλα της τα χρήματα στον αγώνα και ευτύχισε να δει την Ελλάδα ξανά ελεύθερη μετά από αιώνες σκλαβιάς… Τα ακόμα πιο δύσκολα όμως για εκείνη ξεκίνησαν αμέσως μετά την απελευθέρωση. Μπορεί να τιμήθηκε από τον Ιωάννη Καποδίστρια με τον βαθμό της αντιστρατήγου, όμως ο επικείμενος αρραβώνας της με τον Υψηλάντη την έβαλε στο στόχαστρο. Κανείς από τους τότε ισχυρούς πολιτικούς δεν ήθελε την ένωση των δύο οικογενειών…

Το θρυλικό παραμύθι ζωής με πρωταγωνίστρια τη Μυκονιάτισσα Μαντώ Μαυρογένους ολοκληρώνεται με την ίδια εκτοπισμένη στην Πάρο, μετά από σειρά διώξεων να πεθαίνει ξεχασμένη. Η πορεία και η αυτοθυσία της για την πατρίδα προκαλούν δέος διαχρονικά…

« Καταρχήν  σεβόμαστε απολύτως το μουσείο έχει προσφέρει ένα πολύ μεγάλο έργο… και δεν ξέρω πραγματικά πώς έφτασε, πώς πέρασε από τον έλεγχο των ειδικών. Σεβόμαστε και την ελευθερία που έχουν οι καλλιτέχνες, αλλά θα πρέπει να υπάρχει ένας σεβασμός στα σύμβολα της ελληνικής επανάστασης και στις μορφές που πολέμησαν και ενέπνευσαν.

Η Μαντώ Μαυρογένους έδωσε αίμα έδωσε χρήμα ενέπνευσε και θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί λίγο τα αξιοποιούμε τέτοια σύμβολα με εμπορικό σκοπό μάλιστα. Νομίζω ότι η δεύτερη λέξη από την οποία δεν μπορούμε να φέρουμε και δημόσια στον αέρα καλό θα ήταν να λείπει και δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα.», ανέφερε ο κ. Φωκίων Ζαϊμης, απόγονος Ανδρέα Ζαΐμη, Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη 👁️ B612 (@b612athens)

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις