Διώρυγα του Σουέζ: Προβληματισμός και αβεβαιότητα

ΚΟΣΜΟΣ

Διώρυγα του Σουέζ: Προβληματισμός και αβεβαιότητα

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Ζαχάρης

Διώρυγα του Σουέζ: Η Τουρκία άδραξε την ευκαιρία να τείνει χείρα βοηθείας στην Αίγυπτο, προσβλέποντας βέβαια στην αποκατάσταση των σχέσεών τους.

27.03.2021 | 11:57

Σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση έχει βρεθεί η παγκόσμια ναυσιπλοΐα και μαζί με αυτή η παγκόσμια οικονομία, λόγω της προσάραξης την Τρίτη στη διώρυγα του Σουέζ του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given. Οι προσπάθειες αποκόλλησής του συνεχίζονται σήμερα Σάββατο, ενώ χθες πραγματοποιήθηκαν εργασίες βυθοκόρησης για την απομάκρυνση 20.000 κυβικών μέτρων άμμου από τη βολβοειδή πλώρη του πλοίου. Το περιστατικό έχει προκαλέσει συμφόρηση στη ναυσιπλοΐα της περιοχής με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της Διώρυγας. Αυτό ασφαλώς έχει ως συνέπεια και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.

Σε δηλώσεις του ο Γιουκίτο Χιγκάκι, πρόεδρος της Shoei Kisen, της ιδιοκτήτριας εταιρείας του πλοίου, εξέφρασε την ελπίδα ότι το πλοίο θα αποκολληθεί σήμερα το βράδυ. Από την άλλη η ολλανδική εταιρεία Smit Salvage που έχει αναλάβει το έργο της αποκόλλησης εμφανίζεται επιφυλακτικότερη, προβλέποντας ημέρες ή ακόμη και εβδομάδες για την αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας στο κανάλι, από όπου -σημειωτέον- περνά το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου. Το βάρους 220.000 τόνων και μήκους ίσου με τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου σκάφος προσάραξε την Τρίτη, λόγω των θυελλωδών ανέμων, που συνδυάστηκαν με αμμοθύελλα.

 

Διώρυγα του Σουέζ: Τουρκικές βλέψεις

Από την πλευρά της η Τουρκία άδραξε την ευκαιρία να τείνει χείρα βοηθείας στην Αίγυπτο, προσβλέποντας βέβαια στην αποκατάσταση των σχέσεών τους, με απώτερο σκοπό την μεταξύ τους οριοθέτηση ΑΟΖ και την αποκόλληση της Αιγύπτου από το ελληνικό άρμα. «Η Τουρκία μπορεί να στείλει το πλοίο της Nene Hatun για να βοηθήσει ώστε να ανοίξει και πάλι η Διώρυγα του Σουέζ», δήλωσε σε αυτό το πλαίσιο ο υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου.

Ειδικότερα, μιλώντας στο δίκτυο NTV ο Τούρκος υπουργός δήλωσε πως «Διαβιβάσαμε την προσφορά μας για βοήθεια στους Αιγύπτιους αδελφούς μας και, αν έρθει θετική απάντηση από εκείνους, το πλοίο μας Nene Hatun είναι μεταξύ των λίγων στον κόσμο που μπορούν να φέρουν εις πέρας εργασία τέτοιας φύσης», διευκρινίζοντας ωστόσο πως η Άγκυρα δεν έχει λάβει ακόμη απάντηση, αλλά είναι έτοιμη να δράσει. Στην ίδια γραμμή της προσέγγισης με την Αίγυπτο ήταν και η «οδηγία» της περασμένης εβδομάδας της τουρκικής κυβέρνησης προς τα αντιπολιτευόμενα αιγυπτιακά τηλεοπτικά δίκτυα, που λειτουργούν στο έδαφός της, να μετριάσουν τις επικρίσεις για το Κάιρο.

Ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου

 

Διώρυγα του Σουέζ: Οικονομική αβεβαιότητα

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg εκτιμάται ότι τα πλοία που αναμένουν διέλευση από τη διώρυγα μεταφέρουν πετρέλαιο και καταναλωτικά αγαθά αξίας 10 δισ. δολαρίων. Μία πρόχειρη εκτίμηση του ναυτιλιακού περιοδικού Lloyd’s List, δείχνει ότι ο εν λόγω αποκλεισμός μπλοκάρει τη διέλευση πλοίων που σε καθημερινή βάση μετακινούν από την διώρυγα προϊόντα αξίας 5,1 και 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με κατεύθυνση προς τα δυτικά και τα ανατολικά, αντίστοιχα. Παράλληλα, τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας. Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.

«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ. Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών. Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020. Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν.

 

Διώρυγα του Σουέζ: Καθησυχαστικοί οι ενεργειακοί όμιλοι για τον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς

Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ. Όπως ανέφεραν αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα. Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ». Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.

Exit mobile version