Οπισθεν ολοταχώς κάνει η εταιρεία e-food μετά τον σάλο που προκάλεσε το τελεσίγραφο που έστειλε σε εκατοντάδες εργαζόμενους στην εταιρεία, ότι δηλαδή ή θα αποδεχθούν να μετατραπούν σε αυτοαπασχολούμενους ή διαφορετικά η σύμβασή τους δεν θα ανανεωθεί. Στο σχετικό μήνυμα αναφέρεται ότι “εάν δεν δεχθούν να εργάζονται ως freelancer με μπλοκάκι ή τίτλο κτήσης, αναλαμβάνοντας οι ίδιοι και μόνο τις ασφαλιστικές τους εισφορές, δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης”.
Η υπόθεση προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις και με νεότερη ανακοίνωσή της η εταιρεία αναφέρει ότι αποδοκιμάζει τη λανθασμένη επικοινωνία και ότι δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.
Όταν μια επιχείρηση δε πάει καλά και έχει ζημιές η κατάσταση δυσκολεύει και για τους εργαζομένους. Αντίθετα όταν πηγαίνει τραίνο όπως το @efoodgr με την πανδημία τότε η κατάσταση και πάλι χειροτερεύει για τους εργαζόμενους. Λειτουργεί άψογα η ελεύθερη αγορά γενικά. #cancel_efood
— adiasistos (@adiasistos) September 16, 2021
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η εταιρεία αναφέρει:
“Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας. To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.
Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.
https://twitter.com/chrisadritseli/status/1438581485846646788?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1438581485846646788%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.thetoc.gr%2Foikonomia%2Farticle%2Fta-mazeuei-i-e-food-meta-ton-salo-kai-tis-orgismenes-antidraseis-egine-lathos-sugnomi-den-allazoun-oi-sumbaseis-ton-dianomeon%2F
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer). Στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης.
Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer),οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.
Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και το σεβασμό προς τους συνεργάτες του ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει το στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς”.
Efood Freelancer – σκάνδαλο: Πώς ανέκυψε το θέμα με την e-food
Όλα ξεκίνησαν όταν αρκετοί εργαζόμενοι έλαβαν μήνυμα – “τελεσίγραφο” ώστε να δεχθούν να μετατραπούν σε αυτοαπασχολούμενους, διαφορετικά η σύμβασή τους δεν θα ανανεωθεί. Στο σχετικό μήνυμα αναφέρονταν ότι εάν δεν δεχθούν να εργάζονται ως freelancer με μπλοκάκι ή τίτλο κτήσης αναλαμβάνοντας οι ίδιοι και μόνο τις ασφαλιστικές τους εισφορές, δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. “Αγαπητέ Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing.
Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…”.
https://twitter.com/yianni79/status/1438586408013283333?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1438586408013283333%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.thetoc.gr%2Foikonomia%2Farticle%2Fta-mazeuei-i-e-food-meta-ton-salo-kai-tis-orgismenes-antidraseis-egine-lathos-sugnomi-den-allazoun-oi-sumbaseis-ton-dianomeon%2F
Το μήνυμα αυτό έλαβαν, αργά το απόγευμα της περασμένης Τετάρτης στο κινητό τους, μέσω της εφαρμογής Road runner -πρόκειται για μια εφαρμογή μέσω της οποίας διασυνδέονται οι διανομείς με την efood και τις παραγγελίες που πέφτουν στο σύστημά της- διανομείς της efood.
Μέχρι αυτή τη στιγμή παραμένει άγνωστο πόσοι από τους 2.700 διανομείς της efood -πρόκειται κατά βάση για ενοικιαζόμενους εργαζόμενους από την Manpower και εργάζονται με τρίμηνες συμβάσεις που παραδοσιακά ανανεώνονταν – έλαβαν τη συγκεκριμένη ενημέρωση. Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τουλάχιστον 200 ντιλιβεράδες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που έλαβαν το συγκεκριμένο μήνυμα με το οποίο η εταιρεία τους ενημερώνει ότι δεν θα ανανεώσει την τρίμηνη σύμβασή τους και τους καλεί να αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν τη συνεργασία μαζί της ως ανεξάρτητοι.
Efood Freelancer: Οι τρεις κατηγορίες διανομέων
Η εταιρεία χωρίζει τους διανομείς της σε τρεις κατηγορίες. Ανάλογα με τη βαθμολογία που λαμβάνει ο κάθε διανομέας, με βάση τα κριτήρια που έχει θεσπίσει η efood, κατατάσσεται και στην αντίστοιχη κατηγορία.
Αν παραδείγματος χάριν ένας διανομέας παραδίδει μεγάλο αριθμό παραγγελιών ανά ώρα σε σύντομο χρονικό διάστημα και εργάζεται και σε μέρες και ώρες αιχμής όπως είναι το Σάββατο και η Κυριακή, λαμβάνει πέραν των 3,90 ευρώ ανά ώρα και έξτρα bonus. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία το μπόνους είναι 50 λεπτά ανά παραγγελία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, 30 λεπτά για τη δεύτερη κατηγορία, στην οποία ανήκουν διανομείς που έχουν χαμηλότερη βαθμολογία και καθόλου μπόνους όσοι ανήκουν στην τρίτη κατηγορία. Τα στοιχεία αυτά δεν έχουν επιβεβαιωθεί από την efood.
Με το νέο καθεστώς, δηλαδή από υπάλληλοι διανομείς της να επιλέξουν να εργαστούν με τίτλο κτήσης ή με μπλοκάκι, με ό,τι συνεπάγεται αυτό στα ασφαλιστικά και φορολογικά κόστη που θα αναλάβουν πλέον μόνοι τους, η efood δίνει από 2,20 ευρώ έως 3,2 ευρώ ανά παραγγελία, ανάλογα με την ημέρα και την ώρα που εργάζεται κάποιους. Επίσης προβλέπονται και bonus, όπως 100 ευρώ αν κάποιος πιάσει τις 200 παραγγελίες μέσα στον μήνα. Με το συγκεκριμένο μοντέλο λειτουργεί στην Ελλάδα και η Wolt.
https://twitter.com/LovichMika/status/1438761888591056896?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1438761888591056896%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fcdn.embedly.com%2Fwidgets%2Fmedia.html%3Ftype%3Dtext2Fhtmlkey%3Dcb7145f1731b4c328f8e4d2201854ceaschema%3Dtwitterurl%3Dhttps3A%2F%2Ftwitter.com%2Flovichmika%2Fstatus%2F1438761888591056896%2Fphoto%2F1image%3Dhttps3A%2F%2Fabs.twimg.com%2Ferrors%2Flogo46x38.png
Και οι gig εργαζόμενοι
Η απόφαση της efood να αλλάξει τις εργασιακές σχέσεις με μερίδα διανομέων της -σ.σ. από τους 2.700 με τους οποίους συνεργάζεται περισσότεροι από 2.200 είναι με τρίμηνες συμβάσεις- δεν είναι τωρινή. Οι προθέσεις της, για αλλαγή του μοντέλου της, είχαν διαφανεί ήδη από τον περασμένο Ιούλιο. Τότε η εταιρεία είχε κάνει γνωστό το ενδιαφέρον της να βρει νέους συνεργάτες και είχε ανακοινώσει πως η υπηρεσία delivered by efood θα πλαισιωθεί από 6.000 διανομείς που θα έχουν τη δυνατότητα είτε να εργαστούν με εξαρτημένη σχέση εργασίας είτε ως ανεξάρτητοι συνεργάτες.
Στην Ελλάδα, με βάση την πρόσφατη νομοθεσία προβλέπονται τα εξής:
Οι συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες συνδέονται με τους παρόχους υπηρεσιών με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου. Η σύμβαση μεταξύ συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών τεκμαίρεται ότι δεν είναι εξαρτημένης εργασίας, εφόσον ο πάροχος υπηρεσιών δικαιούται, βάσει της σύμβασης του, σωρευτικά:
α) Να χρησιμοποιεί υπεργολάβους ή υποκατάστατους για να παρέχουν τις υπηρεσίες που έχει αναλάβει να προσφέρει.
β) Να επιλέγει τα διάφορα έργα που η συνεργατική ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει ή να θέτει μονομερώς ο ίδιος τον μέγιστο αριθμό τέτοιων έργων που εκάστοτε θα αναλαμβάνει.
γ) Να παρέχει τις ανεξάρτητες υπηρεσίες του προς οποιονδήποτε τρίτο ή να εκτελεί έργα για οποιονδήποτε τρίτο, συμπεριλαμβανομένων ανταγωνιστών της συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας.
Sorry We Missed You(2019)-Ken Loach#cancel_efood pic.twitter.com/i7L6ByPCkA
— NeverCryWolf (@NeverCryWolff) September 17, 2021
δ) Να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, εντός δεδομένων χρονικών πλαισίων, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες και όχι με βάση τα συμφέροντα της συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας.
Οι ψηφιακές πλατφόρμες, που έχουν αναπτυχθεί πέντε φορές την τελευταία 10ετία, έχουν επιφέρει τεκτονικές αλλαγές στην αγορά εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο, αναφέρει ο ILO.
Οι μισοί από τους εργαζόμενους αυτούς κερδίζουν λιγότερα από 2 δολάρια ανά ώρα, με το εύρος του ωρομισθίου να κυμαίνεται από 0,9 έως 3,5 δολάρια.
Την ίδια στιγμή το 89% που απασχολείται στον τομέα των παραδόσεων, ανέφερε ότι οι ανησυχίες του σχετικά με την εργασία του, συχνά σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, τις κλοπές και τη σωματική του ακεραιότητα.
Ποσοστό 21%, δηλαδή 1 στους 5 που εργάζεται στον τομέα παράδοσης, ανέφερε ότι τραυματίστηκε ή είχε ατύχημα εν ώρα εργασίας.
Με πάνω από 8 στους 10 να έχει δηλώσει πως οι πλατφόρμες δεν έλαβαν μέτρα για την πρόληψη κινδύνων στο χώρο εργασίας, οι οποίες επηρέασαν την ικανότητα τους να εργάζονται και να κερδίζουν εισόδημα.
διαβάστε στο τεύχος σεπτεμβρίου του "ο εργοδότης μου κι εγώ" που κυκλοφορεί:
"θα θέλαμε να σου προτείνουμε και εκτιμάμε ότι θα ήταν καλύτερο να εργαστείς ως freelancer, σε αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης"#cancel_efood pic.twitter.com/QtjGzgGe0a
— φουρνοκόντι, (το) (@fournokonti) September 16, 2021
Συνδικάτο Επισιτισμού για efood: “Εκβιάζει τους διανομείς με το δίλημμα άνεργος ή συνεργάτης”
Σε σχετική ανακοίνωση του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής αναφέρεται: “Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων μέσω της δουλεμπορικής εταιρείας Manpower Group αποδείχτηκαν το εργαλείο της e-food ώστε, όποτε τη συμφέρει, να απαλλάσσεται από τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των διανομέων. Τέτοιο εργαλείο είναι και η αξιολόγηση με τα batch, που με τα λεγόμενα κριτήρια παραγωγικότητας αυξήθηκε η εντατικοποίηση της δουλειάς, οι μεγάλες αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης. Τελικά, αποδεικνύεται περίτρανα ότι είναι ψέματα όσα είχαν ειπωθεί στις συνεντεύξεις και στην εκπαίδευση σχετικά με το ότι στον έναν χρόνο εργασίας όσοι είναι με την Manpower, αποκτούν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους.
Μάλιστα, η εταιρεία εκβιάζει τους συναδέλφους διανομείς με χαμηλή αξιολόγηση, με το δίλλημα ή άνεργος ή “συνεργάτης”.
Όπου “συνεργάτης”, εννοείται η εφαρμογή του νέου νόμου της κυβέρνησης που φωτογραφίζει το freelancer, όπου προβλέπεται εξάμηνη ορισμένου χρόνου σύμβαση που απαλλάσσει την εταιρεία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα πληρώνοντας με το κομμάτι. Τακτική που ακολουθεί έτσι και αλλιώς η πολυεθνική Delivery Hero σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται και με αυτόν τον τρόπο ανταγωνίζεται και όλες τις υπόλοιπες”.
Τις επόμενες ημέρες και συγκεκριμένα την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου στις 12 μ.μ. το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού, Τουρισμού Ξενοδοχείων και συναφών επαγγελμάτων του νομού Αττικής θα πραγματοποιήσει συνέλευση για να αποφασίσει τις επόμενες κινήσεις του, ενώ συνέλευση, για το θέμα, θα πραγματοποιήσει τη Δευτέρα 10:30 και η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης.
Οι χρήστες του Twitter, πάντως, επέδειξαν τα αντανακλαστικά τους γι’ άλλη μια φορά και δημιούργησαν αμέσως το hashtag #cancel_efood, το οποίο έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 11.000 σχόλια, παρακινώντας ακόμα και την κατάργηση της δημοφιλούς εφαρμογής.
#Cancel_efood μέχρι να φερθεί στους διανομείς του ως ανθρώπους που τους βγαίνει η παναγία καθημερινά για ένα πενιχρό μεροκάματο, που έχουν χάσει μέχρι και τη ζωή τους προκειμένου να πάνε μια παραγγελία όσο πιο γρήγορα γίνεται και όχι ως σύγχρονους σκλάβους χωρίς δικαιώματα…
— Christos Roukos (@christosroukos) September 16, 2021