Κατηγορηματικό «όχι» στην καθιέρωση διοδίων για την είσοδο των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας, λέει η κυβέρνηση, δια του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, που απάντησε σε σχετική ερώτηση κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, κι ενώ σήμερα, εκτός απροόπτου, αναμένεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση, που θα θέτει ποσοτικά κριτήρια για τον Δακτύλιο με το μοντέλο του μονά-ζυγά. Ο Δακτύλιος θα τεθεί σε εφαρμογή την επόμενη Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2021. Όλα τα αυτοκίνητα θα μπορούν να εισέρχονται στο κέντρο της Αθήνας με βάση το καθεστώς μονά-ζυγά, ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο της πινακίδας του οχήματος.
Καθημερινά θα μπορούν να εισέρχονται στον Δακτύλιο ανεξάρτητα από τον αριθμό τους δύο βασικές κατηγορίες:
Α. Οι τύποι των «καθαρών» οχημάτων, δηλαδή, τα ηλεκτρικά, τα υβριδικά, τα από κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου και τα Euro 6 που εκπέμπουν ρύπους κάτω από 120 gr CO2.
Β. Όσοι έχουν άδεια δακτυλίου. Οι προσπάθειες των αρμοδίων στρέφονται στη μείωση και στην εκλογίκευση των πάρα πολλών εξαιρέσεων που έκριναν ΄ποτι υπήρχαν.
Το νέο πλαίσιο έχει στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης όσο και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, αλλά και στη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής στην πόλη, με λιγότερη ταλαιπωρία και καθαρότερη ατμόσφαιρα.
Παράλληλα, για να υπάρξει ολοκληρωμένη παρακολούθηση της λειτουργίας του δακτυλίου αποφασίστηκε η συγκρότηση δύο ομάδων εργασίας: Ένα Παρατηρητήριο που θα «ομογενοποιήσει» δράσεις και αποφάσεις για την κίνηση με συμμετοχή των συναρμόδιων Υπουργείων, αλλά και Δήμων, Περιφέρειας και επιστημόνων, αλλά και μια τεχνική ομάδα που θα παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής του δακτυλίου.
Σε ποιους πέφτει «ψαλίδι» στα ελευθέρας
Οι πληροφορίες του protothema.gr αναφέρουν ότι στην Κοινή Υπουργική Απόφαση θα τεθούν ποσοτικά κριτήρια σε όσους εισέρχονται στο κέντρο της πόλης. με το μοντέλο του μονά- ζυγά.
Μειωμένες κάρτες δακτυλίου αναμένεται να λάβουν φέτος, βουλευτές, ευρωβουλευτές, κόμματα, γιατροί, δημοσιογράφοι, στους οποίους οι σχετικές άδειες χορηγούνται λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων. Δραστικό αναμένεται το «ψαλίδι» στις κάρτες δακτυλίου των βουλευτών, που μέχρι σήμερα δικαιούνταν 8 άδειες για τα γραφεία και τους συνεργάτες τους και με το νέο καθεστώς θα δικαιούνται 2.
Μειωμένες θα είναι οι άδειες και για τους δημοσιογράφους. Στα κριτήρια χορήγησης θα προσμετράται και η έδρα της κάθε επιχείρησης. Εξαιρούνται επίσης ΑΜΕΑ, δικαστές με έδρα στο κέντρο της πόλης κ.α.
Στο τραπέζι συστήματα που εφαρμόζονται σε άλλες μεγαλοπόλεις
Σε δεύτερο στάδιο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μελετά αλλαγές στη γενικότερη φιλοσοφία του δακτυλίου, καθώς εκτιμά ότι ο σημερινός δακτύλιος έχει ξεπεραστεί από τις συνθήκες κυκλοφορίας και αποτελεί παρωχημένο μέτρο.
Στο τραπέζι βρίσκονται αντίστοιχα συστήματα που εφαρμόζονται σε άλλες μεγαλοπόλεις και αποδίδουν, σε συνδυασμό όμως και με μια ποιοτική βελτίωση των αστικών μεταφορών ώστε να δοθούν κίνητρα στον κόσμο να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ.
Για να υπάρξει ένα τελικό σχέδιο, θα πρέπει να μελετηθούν και να αξιολογηθούν τα οφέλη από την μείωση των οχημάτων αλλά και ο τρόπος που θα μπορούσε να γίνει μια τόσο μεγάλη παρέμβαση, η οποία θα πρέπει να ανατρέψει όλο τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αθήνας.
Παράλληλα, αναμένεται να αναθεωρηθεί και το πλαίσιο φορτοεκφορτώσεων, για τον έλεγχο του οποίου θα υπάρξουν μέτρα αστυνόμευσης σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τη Δημοτική Αστυνομία.
Στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι να περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα εντός της πόλης που λόγω της πανδημίας αλλά και σοβαρών αλλαγών στα μέσα μετακίνησης, η κυκλοφορία των ΙΧ έχει δημιουργήσει ένα κυκλοφοριακό χάος.