Η πρόσφατη «βόμβα» των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στη διεθνή αγορά με την προμήθεια των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale 4++ γενιάς σηματοδοτεί μια νέα εποχή» στην οποία έχουν εισέλθει οι «ριπές ανέμου» της Dassault. Το αεροσκάφος που κάποτε αποκαλούσαν «καταραμένο» και «καταδικασμένο» πλέον έχει μετρήσει «σερί νίκες» και θεωρείται ένα από τα πιο περιζήτητα μαχητικά στον κόσμο, με τους αναλυτές να λένε χαρακτηριστικά ότι τα Rafale έχουν «αναγεννηθεί μέσα από τις στάχτες τους». Υπήρξαν αρκετές στιγμές στο παρελθόν, που η γαλλική πολιτική ηγεσία έπρεπε να ξεκινήσει εκτεταμένο διάλογο με χώρες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αγορά των προηγμένων αεροσκαφών, ωστόσο πάντα κάτι «χαλούσε» τις διαπραγματεύσεις και τελικά «έπεφταν στο κενό».
The UAE has signed a deal for 80 French-made #Rafale fighter jets, the biggest international order ever made for the warplanes, officials said today during a visit by French President #EmmanuelMacron. https://t.co/uWm1wECSk5
— Mint (@livemint) December 3, 2021
Το πρόγραμμα ανάπτυξης των μαχητικών σε κίνδυνο
Στο πλαίσιο αυτό, αναλυτές εκτιμούν ότι η Γαλλία έχει δαπανήσει περισσότερα από 50 δισεκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα ανάπτυξης των Rafale, ένα τεράστιο ποσό που είχε, μεταξύ άλλων, προκαλέσει μείζον πολιτικό ζήτημα για τον, τότε, Πρόεδρο Σαρκοζί, σε μια χρονική συγκυρία όπου η χώρα αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες. Και οι αποτυχίες στις όποιες προσπάθειες για την επίτευξη συμφωνιών με στόχο την εξαγωγή των Rafale δεν βοήθησαν την κατάσταση.
Παρά το γεγονός ότι οι «ριπές ανέμου» έχουν αποδείξει την αξία τους σε πεδία επιχειρήσεων ήδη από το 2006 στο Αφγανιστάν, στη Λιβύη και στο Μάλι, αυτό δεν σταμάτησε τον Γάλλο Υπουργό Άμυνας να δηλώσει το 2011 ότι αν δεν καταφέρουν σύντομα να βρουν «πελάτη», τότε η παραγωγή των Rafale θα μπορούσε να σταματήσει.
BREAKING: UAE signs a huge contract with France for the acquisition of 80 Rafale F4 fighter jets. pic.twitter.com/Pr0UUKZmxD
— Mahmoud Gamal (@mahmouedgamal44) December 3, 2021
Πράγματι, η Dassault είχε αποτύχει σε πολλούς διαγωνισμούς για να βρει το πολυπόθητο «συμβόλαιο» αφού:
η Βραζιλία προτίμησε τα σουηδικά Gripen,
η Νότια Κορέα αγόρασε τα F-15K «Slam Eagle»,
η Σιγκαπούρη πήρε τα F-15SG «Strike Eagle»
το Μαρόκο επέλεξε τα F-16C/D
το Ομάν προμηθεύτηκε τα Eurofighter Typhoon
Το 2015 η χρονιά «ορόσημο» που άλλαξαν τα δεδομένα
Ωστόσο, μετά το 2015 όλα άλλαξαν για την Γαλλία και την Dassault. Ήταν πραγματικά μια χρονιά «ορόσημο» αφού μέσα σε ένα έτος οι Γάλλοι κατάφεραν να κλείσουν «συμφωνίες – μαμούθ» με την Αίγυπτο, την Ινδία και το Κατάρ για την προμήθεια των Rafale, οι οποίες μετά από λίγα χρόνια «τροποποιήθηκαν» με θέμα την προμήθεια ακόμα περισσότερων αεροσκαφών. Ειδικότερα, το Κάιρο αρχικά απέκτησε 24 Rafale αξίας 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ και τον περασμένο Μάιο είπε το «ναι» για ακόμα 30 μαχητικά, με τη συμφωνία να τίθεται σε ισχύ πριν από ένα μήνα.
Σε ό,τι αφορά το Κατάρ, η αρχική συμφωνία, αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων αφορούσε 24 Rafale και το 2018 έγινε παραγγελία για ακόμα 12 γαλλικά μαχητικά, ενώ ακόμα υπάρχει η δυνατότητα προμήθειας περαιτέρω 36 αεροσκαφών. Από την άλλη, ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι ανακοίνωσε το 2015, όπως προαναφέρθηκε, την ιστορική συμφωνία με την Dassault η οποία τελικά πραγματοποιήθηκε με την παράδοση 36 μαχητικών (αρχικά υπήρξαν συζητήσεις για την παράδοση συνολικά 126 μαχητικών), ωστόσο η Γαλλία δεν το «έβαλε κάτω» και πλέον συμμετέχει στον περίφημο διαγωνισμό MMRCA 2.0 της Πολεμικής Αεροπορίας της Ινδίας, ο οποίος «τρέχει ακόμα» και αφορά την προμήθεια 114 μαχητικών αεροσκαφών.
The first 5 #IAF #Rafales have taken off from Dassault Aviation Facility, Merignac, #France today morning. These 5 include 3 single-seater and 2 twin-seater aircraft. The ferry is planned in two stages & is being undertaken by IAF pilots. 1/2#RafaleJet pic.twitter.com/0TWU5zlgvQ
— Indian Air Force (@IAF_MCC) July 27, 2020
Οι ευρωπαϊκές επιτυχίες σε Αθήνα και Ζάγκρεμπ
Μετά τις επιτυχίες αυτές, η Dassault πήρε «φόρα» και τελικά τον περασμένο Ιανουάριο η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε στην αρχική προμήθεια 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale στην έκδοση F3-R, εκ των οποίων 12 μεταχειρισμένα και έξι νέα, ενώ στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την προμήθεια ακόμα 6 νέων μαχητικών, δημιουργώντας μια πλήρη μοίρα 24 Rafale για την Πολεμική μας Αεροπορία, εκ των οποίων τα πρώτα έξι θα προσγειωθούν στην Τανάγρα στις 19 Ιανουαρίου 2022.
«Σειρά» είχε η Κροατία και ο Πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν και ο Πρωθυπουργός της Κροατίας Αντρέι Πλένκοβιτς υπέγραψαν στις 25 Νοεμβρίου 2021 συμφωνία για την πώληση 12 μεταχειρισμένων μαχητικών αεροσκαφών Rafale στο Ζάγκρεμπ, έναντι περίπου ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Έτσι φτάσαμε στις αρχές του μήνα, όταν η επίσκεψη Μακρόν στο Ντουμπάι «συνοδεύτηκε» από φήμες περί συμφωνίας για νέα δεκάδες Rafale στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, πληροφορίες οι οποίες επιβεβαιώθηκαν αργότερα. Στη συνέχεια, αποκαλύφθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες για την σχετική σύμβαση, που αφορά 80 συνολικά μαχητικά αεροσκάφη Rafale στην έκδοση «F4» και 12 στρατιωτικά ελικόπτερα τύπου H225M Caracal, συνολικής αξίας περίπου 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που όχι μόνο αποτελεί το μεγαλύτερο συμβόλαιο εξαγωγής οπλικών συστημάτων που έχει πραγματοποιήσει ποτέ η Γαλλία, αλλά παράλληλα επιβεβαιώνει ότι τα Rafale όντως «αναγεννήθηκαν μέσα από τις στάχτες τους».