Ανατιμήσεις προϊόντων 2022: Στο επίκεντρο των περισσότερων κλάδων λιανικής βρίσκεται αυτή την περίοδο το ζήτημα έλλειψης αποθεμάτων, που προκύπτει το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Στο επίκεντρο των περισσότερων κλάδων λιανικής βρίσκεται αυτή την περίοδο το ζήτημα έλλειψης αποθεμάτων, που προκύπτει το τελευταίο χρονικό διάστημα και εντάθηκε ακόμα περισσότερο μετά τις πρόσφατες απεργίες στο λιμάνι του Πειραιά. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, στο Capital.gr, ο οποίος επισημαίνει ότι το μεγαλύτερο ζήτημα προκύπτει από το γεγονός ότι “το στοκ των επιχειρήσεων εξαντλείται, ενώ ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο θα υπερβεί το 6%. Ταυτόχρονα, η αξία των ναύλων, που είναι κατά 500% αυξημένη, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, όπως το ενεργειακό κόστος, θα αποτελέσουν καίριους παράγοντες που θα δημιουργήσουν μεγάλες ανατιμήσεις”.
Το μεγαλύτερο ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει η αγορά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η διευθέτηση των τρεχουσών υποχρεώσεων. “Από αυτόν τον μήνα όσοι καλούνταν να πληρώσουν το δάνειο που πήραν μέσα από την επιστρεπτέα προκαταβολή έλαβαν παράταση έως και το τέλος Ιουνίου. Ωστόσο από τον Ιανουάριο οι επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν εφορία και ασφαλιστικά ταμεία”.
Την ίδια στιγμή, ο επικεφαλής της ΚΕΕ αναφέρει ότι η ευρύτερη εικόνα της αγοράς λιανικής είναι ικανοποιητική σε γενικές γραμμές, τονίζοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος του προσδοκώμενου τζίρου θα έρθει στο διάστημα που υπολείπεται έως το τέλος του έτους. Ο κύριος Χατζηθεοδοσίου αναφέρεται επίσης στο ενδεχόμενο ενός νέου lockdown, ως απόρροια της μετάλλαξης Όμικρον, το οποίο θα έχει τη μορφή στοχευμένων περιορισμών στην κίνηση των πολιτών και μπορεί να επιδράσει καίρια στη λειτουργία της αγοράς.
Καθίζηση για ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά μετά την Black Friday, παρά τη συνολικά ανοδική πορεία του 2021
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, ο διευθύνων σύμβουλος της Expert, Ηλίας Παπαδόπουλος, αναφέρει ότι το συγκεκριμένο πεδίο αγοράς καταγράφει φέτος συνολικά ανοδική πορεία κατά 25% σε σύγκριση με το 2020. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, μετά την Black Friday ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έχει σημειώσει συρρίκνωση πωλήσεων, κάτι που συνεχίζεται και στη διάρκεια του Δεκεμβρίου.
“Παρατηρείται ευρύτερη καθίζηση της αγοράς, χωρίς να ξεχωρίζει κάποια κατηγορία προϊόντων αυτήν τη στιγμή από τον γενικό κανόνα. Υπό κανονικές συνθήκες, θα έπρεπε να υπάρχει κίνηση στην αγορά την περίοδο του Δεκεμβρίου που διανύουμε, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Εκτίμησή μου είναι ότι και οι μέρες που θα ακολουθήσουν έως το τέλος του έτους θα κινηθούν στα ίδια επίπεδα με το πρώτο μισό του Δεκεμβρίου. Ας μην ξεχνάμε ότι οι πολίτες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις υποχρεώσεις τους προς την εφορία, την αύξηση στην τιμή του ρεύματος, που αρχίζει να αποτυπώνεται στους λογαριασμούς, ενώ ό,τι ήταν να αγοράσει ο κάθε καταναλωτής από τα προϊόντα της δικής μας αγοράς το έχει κάνει ήδη”, λέει ο κύριος Παπαδόπουλος.
Επιπλέον αυξήσεις σε ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές συσκευές από 1η Ιανουαρίου έως και 5%
Σε ό,τι αφορά τα αποθέματα προϊόντων, συμπληρώνει ότι οι ελλείψεις έχουν διευρυνθεί. “Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετά πλοία που μετέφεραν εμπορεύματα έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά και ήρθαν αντιμέτωπα με την απεργία και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ελλάδα, οπότε θα επιστρέψουν σε περίπου έναν μήνα από τώρα. Για όσες παραγγελίες δεν εξυπηρετούνται, το καταναλωτικό κοινό αναζητά εναλλακτικές λύσεις.
Αυτό σημαίνει ότι, εάν δεν υπάρχει διαθέσιμη η μία μάρκα τηλεόρασης, θα καταφύγει στην αγορά κάποιας άλλης. Η πραγματικότητα είναι ότι δεν συμφέρει το κοινό να περιμένει, καθότι από τον Ιανουάριο θα ανακοινωθούν από τις εταιρείες νέες αυξήσεις, με ισχύ από τον Φεβρουάριο. Η μεσοσταθμική αύξηση των τιμών θα είναι στα επίπεδα του 4%-5%, ενώ ήδη έχουν περάσει αυξήσεις τιμών στα επίπεδα του 8%”.
Ο ίδιος παραδέχεται ότι το 2022 θα αποτελέσει μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο, ο οποίος στη διάρκεια του 2020 και σε συνεχεία του 2021 βγήκε ευνοημένος σε επίπεδο πωλήσεων, καθότι πολλοί ήταν εκείνοι που αγόρασαν εκτυπωτές για να τυπώσουν κάποιο πιστοποιητικό εμβολιασμού, αρκετοί επίσης αγόρασαν φορητούς υπολογιστές και χρειάστηκε να επενδύσουν στο ασύρματο δίκτυο του σπιτιού για να είναι σε θέση να υποστηρίξουν αποτελεσματικά την τηλεργασία.
Ανοδική πορεία προβλέπεται για τα καλλυντικά το 2021 και το 2022
Ένας άλλος κλάδος, αυτός των καλλυντικών, κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου του 2021 συγκράτησε σε γενικές γραμμές το επίπεδο πωλήσεών του μετά τα lockdown του 2020 και του 2021, όπως επισημαίνει σχετικά ο Θεόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών. Ωστόσο τον φετινό Νοέμβριο, μήνας στον οποίο συνυπολογίζεται η Black Friday, οι πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά 10% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Όπως καταδεικνύουν τα πρώτα στοιχεία που επικαλείται ο κύριος Γιαρμενίτης, η εγχώρια αγορά καλλυντικών το 2021 θα κλείσει με θετικό πρόσημο, καταγράφοντας αύξηση που θα ανέλθει στα επίπεδα του 8% σε σύγκριση με τη χρονιά που προηγήθηκε, ενώ το 2022 προβλέπεται αύξηση του 5,8%. Ειδικότερα, ο Σύνδεσμος παρέθεσε μια σειρά ερωτημάτων προς την εταιρεία ερευνών Euromonitor αναφορικά με την πορεία της αγοράς καλλυντικών στην Ελλάδα, στην οποία υφίστανται στοιχεία πρόβλεψης για αύξηση πωλήσεων τόσο για φέτος όσο και για την επόμενη χρονιά.
Επάνοδος στις πωλήσεις premium καλλυντικών μετά τα lockdown
Σε ό,τι αφορά την κατηγορία των premium καλλυντικών και των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, η Euromonitor σημειώνει ότι από το άνοιγμα καταστημάτων και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων στην αγορά παρατηρείται σημαντική επάνοδος στις πωλήσεις των premium προϊόντων, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα του ΠΣΒΑΚ. Η εταιρεία μετρήσεων επισημαίνει ότι το βασικό κανάλι πώλησης των premium προϊόντων είναι τα καταστήματα καλλυντικών και τα πολυκαταστήματα, όπου ήταν αναμενόμενο, λόγω των περιοριστικών μέτρων και το κλείσιμο των καταστημάτων, οι πωλήσεις να σημειώσουν σημαντική πτώση. Η Euromonitor επισημαίνει ότι αυτό ήταν το μοτίβο για το 2020 αλλά και για το 2021, όσο ήταν κλειστά τα καταστήματα, ενώ με την επανέναρξη της αγοράς παρατηρήθηκε η επάνοδος στις πωλήσεις premium καλλυντικών.
Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο καλλυντικών στην Ελλάδα, η Euromonitor εκτιμά ότι θα αποτελέσει ένα εξίσου σημαντικό κανάλι από εδώ και πέρα. “Εκτιμούμε ότι για ένα κομμάτι των καταναλωτών που το γνώρισαν μέσα στην πανδημία, και έκαναν τις πρώτες τους αγορές, θα αποτελέσει βασική προτίμησή τους στο μέλλον, καθώς, παρ’ όλες τις δυσκολίες που μπορεί να υπήρξαν στις αποστολές των αγαθών, οι καταναλωτές αντιλήφθηκαν την άνεση και τις ευκαιρίες του συγκεκριμένου καναλιού. Στα κανάλια που είναι εφικτό, εκτιμούμε ότι θα γίνουν επενδύσεις στην omnichannel εμπειρία του καταναλωτή, συνδυάζοντας το παραδοσιακό κανάλι με το ηλεκτρονικό”.
Πλήγμα από την απαγόρευση δειγματισμού σε προϊόντα μακιγιάζ και αρώματα
“Το 2020 ήταν κακή χρονιά λόγω της πανδημίας. Οι συνολικές πωλήσεις λιανικής διαμορφώθηκαν στα 810 εκατ. ευρώ και η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώθηκε την ίδια χρονιά κατά 4,8% και διαμορφώθηκε στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ. Μεγάλο πλήγμα για την πορεία των πωλήσεων αποτέλεσε η απαγόρευση δειγματισμού, ειδικά των προϊόντων μακιγιάζ και αρωμάτων. Το 2022, με βάση τις προβλέψεις μας, θα κινείται σε σταθερή τροχιά και το λιανεμπόριο θα βρει την κανονική ροή του και με ενίσχυση των online πωλήσεων, ειδικά στα σούπερ-μάρκετ και στα πολυκαταστήματα”, προσθέτει ο επικεφαλής του Συνδέσμου.
Στο προσκήνιο οι εξαγωγές ελληνικών καλλυντικών από το 2022
Από το 2022 ο κύριος Γιαρμενίτης αναφέρει ότι οι εξαγωγές θα είναι στις προτεραιότητες του κλάδου, επισημαίνοντας ότι το ελληνικό καλλυντικό αποτελεί ένα ελκυστικό προϊόν για τις παγκόσμιες αγορές. “Σε ό,τι αφορά τον Σύνδεσμο, η Επιτροπή Εξαγωγών θα δραστηριοποιηθεί με γνώμονα τα μέτρα στήριξης του κλάδου που αφορούν τη διευκόλυνση των εξαγωγικών διαδικασιών, αντιμετώπιση φορολογικών ζητημάτων, ενίσχυση ρευστότητας, αλλά και πιο εξιδεικευμένα θέματα, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η πράσινη επιχειρηματικότητα. Απαιτείται ένα νέο επιχειρηματικό πλαίσιο, με την εξωστρέφεια να βρίσκεται στο επίκεντρο. Το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να βοηθήσει ώστε να γίνει η Ελλάδα ένα παγκόσμιο επιχειρηματικό κέντρο. Σύντομα θα συνδέσουμε τις απόψεις μας με το υπουργείο Εξωτερικών, το ΕΒΕΑ, τον Enterprise Greece και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων”, αναφέρει ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ.
Σούπερ-μάρκετ: Στα επίπεδα του +1,6% η αγορά στο δεκάμηνο – Πρόβλεψη για κλείσιμο στα επίπεδα του 2%
Για τον κλάδο των σούπερ-μάρκετ η Nielsen IQ είχε προβεί σε πρόβλεψη στις αρχές του 2021, βάσει της οποίας το σύνολο της συγκεκριμένης αγοράς θα εμφάνιζε αυξημένες πωλήσεις από 1% έως και 3% στο τέλος της χρονιάς και σε σύγκριση με το 2020, μια χρονιά εκ των πραγμάτων αυξημένης κατανάλωσης, λόγω της πανδημίας, που ώθησε πολλούς καταναλωτές στα σούπερ-μάρκετ και σε “τυφλές” αγορές καταναλωτικών αγαθών, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως αγορές πανικού.
Η Nielsen IQ, σε επικοινωνία που είχε με στελέχη της το Capital.gr, αναφέρει ότι το σύνολο των καταστημάτων στην Ελλάδα που περιλαμβάνει προϊόντα FMCG (ταχυκίνητα αγαθά), προϊόντα bazaar (ρούχα κ.λπ.), καθώς και φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου κατέγραψε πτώση πωλήσεων κατά 6,7% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2020. Ο συνολικός τζίρος για το δεκάμηνο του 2021 είναι στα 8.359.483.208 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020 ο τζίρος ήταν 8.227.408.960 ευρώ, συνεπώς η ανάπτυξη της αγοράς υπολογίζεται στο +1,6%.
Στο +180% η αύξηση του φυσικού αερίου τον Νοέμβριο
Να σημειωθεί ότι το κύμα αυξήσεων στην αγορά, που θα συνεχιστεί, είχε ως κύριο πυλώνα την ενέργεια, και συγκεκριμένα το φυσικό αέριο, με αύξηση κατά 180% τον φετινό Νοέμβριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, του πετρελαίου θέρμανσης με 45,2% κατά τον ίδιο μήνα, του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 37,8%, καθώς και των καυσίμων και λιπαντικών με 24,9%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα των τροφίμων, σε σύγκριση Νοεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2020, την υψηλότερη μεταβολή κατέγραψαν το αρνί και το κατσίκι με 21,3%, το ελαιόλαδο με 18,5%, τα λοιπά βρώσιμα έλαια (σπορέλαια) με 16,7% και οι πατάτες με 11,9%. Εξετάζοντας, τέλος, τη μέση τιμή που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών επισημαίνουν ότι θα είναι αυξημένη φέτος κατά 5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το μέσο καλάθι αγορών από 81,81 ευρώ το 2020 σε 86,18 ευρώ φέτος. Μάλιστα, ένας στους δύο καταναλωτές αποδίδει τις ανατιμήσεις στις αυξήσεις των διεθνών τιμών πρώτων υλών.