Πλοίο Κέρκυρα - φωτιά: «Το πλοίο καιγόταν από άκρη σε άκρη»
Με τις ελπίδες για τον εντοπισμό των (τουλάχιστον) 12 αγνοούμενων εν ζωή να εξανεμίζονται, καθώς τα σωστικά συνεργεία είναι αδύνατον να εισέλθουν στο φλεγόμενο Euroferry Olympia, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τα αίτια της φωτιάς στο πλοίο. Η πυρκαγιά έχει δημιουργήσει μια εφιαλτική κατάσταση στο καράβι, με τις λαμαρίνες να έχουν πυρακτωθεί σε θερμοκρασίες κοντά στους 500 βαθμούς Κελσίου και παρά τις ολονύχτιες προσπάθειες πυρόσβεσης και την επιχείρηση ψύχρανσης του σκάφους, να υπάρχουν ακόμη εστίες φωτιάς. Υπό αυτές τις συνθήκες, η ομάδα διάσωσης της ΕΜΑΚ δεν μπορεί να επιχειρήσει. Αν και οι διασώστες βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από το πλοίο, θεωρείται άκρως επικίνδυνο να επιβιβαστεί -πολύ περισσότερο να ερευνήσει τους εσωτερικούς χώρους του.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την προσπάθεια διάσωσης δύο εγκλωβισμένων, ένας από τους άνδρες της ΕΜΑΚ που συμμετείχε στην επιτυχημένη επιχείρηση παρουσίασε αναπνευστικά προβλήματα και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Κέρκυρας για νοσηλεία. Το σκάφος έχει προσδεθεί στα ρυμουλκά οπότε είναι υπό έλεγχο, εντούτοις, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για πιθανές εκρήξεις. Το πλοίο ρυμουλκείται προς την Κέρκυρα. Ωστόσο, λόγω των τοξικών αερίων που εκλύονται στην ατμόσφαιρα, το σκάφος θα μείνει αρόδου. Οι εταιρείες που έχουν σπεύσει σε συνεργασία με τις Αρχές, έχουν ξεκινήσει από νωρίς του Σαββάτου να μεταφέρουν το πλοίο σε ασφαλέστερο σημείο ώστε να είναι προστατευμένο σε περίπτωση που ο καιρός αλλάξει προς το χειρότερο.
Σβήνουν οι ελπίδες
Βασικό μέλημα είναι τόσο να σβήσει η φωτιά, όσο και το πλοίο να μην βυθιστεί. Η επιχείρηση κατάσβεσης θα διαρκέσει μέρες, ενώ, προτού το πλοίο προσεγγίσει σε λιμάνι, θα πρέπει να έχει γίνει και απάντληση των πετρελαιοειδών. Ωστόσο, όσο περνούν οι ώρες, σβήνουν οι ελπίδες να εντοπιστούν ζωντανοί οι (τουλάχιστον) 12 αγνοούμενοι, όλοι τους οδηγοί φορτηγών. Πρόκειται για επτά Βούλγαρους, τρεις Έλληνες, έναν Τούρκο και έναν Λιθουανό. Άγνωστο παραμένει εάν υπάρχουν και άλλοι εγκλωβισμένοι λαθρεπιβάτες. Υπενθυμίζεται ότι δύο άτομα που διασώθηκαν δεν περιλαμβάνονταν στη λίστα των επιβατών.
Στο νοσοκομείο της Κέρκυρας παραμένουν τέσσερα άτομα για νοσηλεία: ο Βούλγαρος οδηγός φορτηγού που απεγκλωβίστηκε από τα μέλη της ΕΜΑΚ, ο οποίος είναι σε σοβαρή κατάσταση, καθώς και ένας Αφγανός (που απεγκλωβίστηκε μαζί με τον Βούλγαρο) και δύο Ρουμάνοι οδηγοί φορτηγών, που παρουσιάζουν αναπνευστικά προβλήματα. Πέντε άτομα έχουν ήδη λάβει εξιτήριο.
Σε εξέλιξη οι έρευνες – Τα κρίσιμα ερωτήματα
Το πρωί του Σαββάτου συνελήφθησαν ο πλοίαρχος και οι δύο μηχανικοί του πλοίου, ενώ ο εισαγγελέας διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση. Οι συλληφθέντες έδωσαν καταθέσεις για τα γεγονότα, οι οποίες απεστάλησαν στον Εισαγγελέα Κέρκυρας, που με τη σειρά του έδωσε προφορική εντολή να αφεθούν και οι τρεις ελεύθεροι.
Οι εισαγγελικές αρχές έχουν δώσει κατευθυντήριες γραμμές στα μέλη του Κεντρικού Λιμεναρχείου που θα διενεργήσουν την έρευνα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η διενέργεια αυτοψίας προκειμένου να εξεταστούν τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφική πυρκαγιά, ενώ θα παρθούν και ένορκες καταθέσεις από όλους τους διασωθέντες αλλά και άλλους μάρτυρες που είδαν τι συνέβη και πώς ξεκίνησε αυτή η πυρκαγιά.
Όσον αφορά στα ερωτήματα που τίθενται στην έρευνα για τα αίτια και τον τρόπο αντιμετώπισης της πυρκαγιάς είναι:
Υπήρχαν οδηγοί ή επιβάτες που μετά τον απόπλου του πλοίου από την Ηγουμενίτσα παρέμειναν στα γκαράζ; Ο σχετικός κανονισμός αναφέρει ότι απαγορεύεται μετά τον απόπλου κάποιος οδηγός ή επιβάτης να βρίσκεται στα γκαράζ.
Υπήρχαν οχήματα με αναμμένη τη μηχανή την ώρα του ταξιδιού; Είναι κάτι που επίσης απαγορεύεται από το σχετικό κανονισμό. Ένα όχημα με αναμμένη τη μηχανή πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες για βραχυκυκλώματα και παράγει θερμότητα. Το γεγονός αυτό σε κλειστούς χώρους δημιουργεί συνθήκες που ευνοούν την εκδήλωση ή επέκταση πυρκαγιάς.
Επίσης, θα ερευνηθεί εάν η πυρκαγιά προκλήθηκε ή όχι από κάποιο βραχυκύκλωμα. Το βραχυκύκλωμα είναι η πιο συνήθης αιτία πρόκλησης πυρκαγιάς σε πλοία. Σημειώνεται ότι στα γκαράζ τέτοιου είδους πλοίων επιβιβάζονται φορτηγά οχήματα με ψυγεία, τα οποία χρειάζονται ρεύμα για να λειτουργήσουν και να μη χαλάσουν τα προϊόντα που μεταφέρουν. Η πρώτη εικόνα είναι ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε σε ένα από γκαράζ (στό τρίτο) του πλοίου.
Λειτούργησαν τα συστήματα πυρασφάλειας; Στα οχηματαγωγά επιβατικά πλοία υπάρχουν συστήματα πυρασφάλειας, προκειμένου να απομονώνονται οι χώροι του πλοίου σε περίπτωση φωτιάς, με στόχο να μην επεκταθεί η πυρκαγιά από τον έναν χώρο στον άλλον και κατ’ επέκταση σε όλους τους χώρους του πλοίου. Το Λιμενικό και οι αρμόδιοι πραγματογνώμονες θα κληθούν να απαντήσουν εάν λειτούργησαν ή όχι αυτά τα συστήματα πυρασφάλειας.
«Από το 2017 είχαμε προειδοποιήσει για το Euroferry Olympia»
Το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αποκαλύπτει πως είχε ειδοποιήσει για την ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου πλοίου από το 2017.
Η ανακοίνωση του ΣΕΟΦΑΕ:
Η Διοίκηση του Συνδικάτου για άλλη μια φορά καταγγέλλει την αδράνεια της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας, για τους ελλιπείς ελέγχους στα πλοία των εξωτερικών γραμμών που μεταφέρουν εμπορεύματα διαμέσου φορτηγών και επιβάτες.
Για ακόμα μία φορά γίναμε μάρτυρες της ανευθυνότητας του υπουργείου αλλά και εν γένει της κυβέρνησης με το νέο δυστύχημα του RoRo EUROFERRY OLYMPIA ιταλικών συμφερόντων (GRIMALDI LINES), που έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη αγνοούμενων επιβατών αλλά και τις χαμένες περιουσίες αρκετών οδηγών φορτηγών και λοιπών επιβαινόντων.
Όπως και στην παρόμοια πυρκαγιά που εκδηλώθηκε προ χρόνων στο RoRo ΝORMAN ATLANTIC προκύπτουν τα ίδια ερωτήματα για την τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Η Διοίκηση του Συνδικάτου για ακόμη μία φορά θέτει τα εξής ερωτήματα:
1) Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης στα γκαράζ του πλοίου και αν λειτούργησαν οι ανιχνευτές καπνού
2) Αν το πλοίο ήταν υπέρβαρο και υπεράριθμο σε αυτοκίνητα, φορτηγά και επιβάτες
3) Οι καμπίνες του πλοίου επαρκούσαν για το σύνολο των επιβατών (239 άτομα) ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους για ένα ταξίδι 25 ωρών και άνω;
4) Γιατί επετράπη η διανυκτέρευση των οδηγών φορτηγών στις καμπίνες των αυτοκινήτων εφόσον απαγορεύεται κατά τον πλου του πλοίου να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ;
5) Πώς σε ένα πλοίο RoRo το οποίο μεταφέρει φορτηγά αυτοκίνητα με επικίνδυνα και εύφλεκτα προϊόντα, επετράπη η επιβίβαση επιβατών;
Υπενθυμίζουμε ότι το ΣΕΟΦΑΕ με το υπ’ αριθμ. 740/30-06-2017 έγγραφό του είχε ενημερώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και τα λιμεναρχεία Πάτρας και Ηγουμενίτσας για το συγκεκριμένο πλοίο EUROFERRY OLYMPIA, καθώς και για το EUROFERRY EGNAZIA.
Κύριοι του Υπουργείου Ναυτιλίας, είστε υπόλογοι έναντι του ελληνικού λαού για τα ελλιπή μέτρα προστασίας επιβατών και εμπορευμάτων. Όσο δεν εφαρμόζονται οι νόμοι που αφορούν την χερσαία και θαλάσσια εμπορευματική μεταφορά θα συνεχίσουμε να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές».
Καταγγελίες για τις συνθήκες στο πλοίο
Συγκλονίζει η μαρτυρία του Ηλία Γεροντιδάκη, του οποίου ο πατέρας, επαγγελματίας οδηγός, επέβαινε στο πλοίο.
Χαρακτηριστικά ανέφερε στον ΑΝΤ1: «Τελευταία φορά που επικοινώνησα με τον πατέρα μου ήταν χθες λίγο πριν μπει στο καράβι, στην Ηγουμενίτσα για να ταξιδέψει να πάει στην Ισπανία γιατί το συγκεκριμένο καράβι κάνει ανταπόκριση και βγαίνει στην Βαρκελώνη.
“Δεν ήταν σωστό το καράβι, δεν είχε πολλές καμπίνες. Είχε μέσα 150 φορτηγά και κανονικά θα έπρεπε να έχει 70-75 καμπίνες και έχει 50. Μας υποχρεώνει να κοιμόμαστε ανά 4. Ο πατέρας μου από ότι μαθαίνω κοιμήθηκε στο αυτοκίνητο. Το καράβι είναι άθλιο. Είχε κοριούς, ήταν βρώμικο, δεν είχε συστήματα ασφαλείας, έχω ταξιδέψει άπειρες φορές με αυτό. Ούτε μπάνιο δεν κάνεις σε αυτό το καράβι.
“Μπήκε μέσα στο καράβι και απλά έφυγε. Ακόμη και τώρα που προσπαθώ να επικοινωνήσω μαζί του δεν έχω βρει γραμμή. Ήμουν στην Ιταλία και ετοιμαζόμουν να έρθω στην Ελλάδα όταν με ενημέρωσαν ότι το καράβι που βρίσκεται ο πατέρας μου, φλέγεται. Αυτή ήταν και η τελευταία ενημέρωση που είχα, δεν έχω καταφέρει να μιλήσω μαζί του».