Τι ταχύτητα βάζω στην κατηφόρα: Τι ισχύει τελικά με τη νεκρά;

PLUS

Τι ταχύτητα βάζω στην κατηφόρα: Τι ισχύει τελικά με τη νεκρά;

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Τι ταχύτητα βάζω στην κατηφόρα: Συχνό ήταν το φαινόμενο τις προηγούμενες δεκαετίες να επιλέγεται η θέση της «νεκράς»

16.04.2022 | 10:42

Τελικά είναι καλό να βγάζουμε την επιλεγμένη ταχύτητα στο κιβώτιο και να κινούμαστε με νεκρά σε δρόμο με κατηφορική κλίση ή όχι; Συχνό ήταν το φαινόμενο τις προηγούμενες δεκαετίες να επιλέγεται η θέση της «νεκράς» στα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης βενζίνης του κινητήρα. Μια κίνηση που επί της ουσίας δεν ωφελούσε αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου, αφού από τη στιγμή που δεν χρησιμοποιείται το δεξί πεντάλ, ο κινητήρας, (ακόμη και τα μηχανικά σύνολα που έφεραν καρμπυρατέρ), δεν παρουσίαζαν αξιόλογες διαφορές που να δικαιολογούν αυτή την κίνηση από την πλευρά του οδηγού.

Σε κατηφόρα ο κινητήρας δεν καλείται να παράξει έργο όταν δεν πατάμε το γκάζι και καταναλώνει την ελάχιστη δυνατή ποσότητα καυσίμου που χρειάζεται για να παραμείνει «ζωντανός», όσο και στο ρελαντί. Από την άλλη, η επιλογή «νεκράς» στο κιβώτιο, με το αυτοκίνητο να κινείται είτε σε επίπεδη είτε σε κατηφορική διαδρομή, μπορούσε να δημιουργήσει εν δυνάμει και επικίνδυνες καταστάσεις για τον οδηγό.

Στα αυτοκίνητα ειδικά της τελευταίας 20ετίας που έχουν ιδιαίτερα εξελιγμένα συστήματα ψεκασμού, αυτή η παλιομοδίτικη συνήθεια δεν έχει πραγματικά κανένα λόγο να «εξασκείται». Απεναντίας ανεβάζει την κατανάλωση καυσίμου. Μόνο με σχέση στο κιβώτιο θα δείτε χαμηλότερη κατανάλωση και στον στιγμιαίο μετρητή, κινούμενοι σε μια κατηφορική διαδρομή.

Τα φρένα

Παράλληλα, κινούμενοι με νεκρά σε μια κατηφόρα, σημαίνει και συχνότερη χρήση των φρένων για να διατηρήσουμε σταθερή ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο «ζορίζουμε» το σύστημα πέδησης προκαλώντας άσκοπη αύξηση στη θερμοκρασία των υλικών τριβής αλλά και την πρόωρη φθορά τους, που επιταχύνει και την αντικατάσταση τους.

Σε παρατεταμένη χρήση ενδέχεται να μειώσουμε και την αποτελεσματικότητα των φρένων του αυτοκίνητου μας χωρίς να γνωρίζουμε αν θα τα χρειαστούμε σε κάποια έκτακτη κατάσταση στο τέλος της κατηφόρας ή αμέσως μετά από αυτή. Επιπλέον, ένα αυτοκίνητο που κινείται σε κατηφορική διαδρομή χωρίς ταχύτητα στο σασμάν του, δεν «αφήνει» τον οδηγό του να αξιοποιήσει το φρένο που προσφέρει η συμπίεση του μοτέρ και έτσι ο οδηγός καταλήγει να έχει μειωμένο έλεγχο της συμπεριφοράς του και των επιπέδων ενεργητικής ασφάλειας που προσφέρει.

Το τελευταίο θα μπορούσε να γίνει ακόμη πιο εμφανές σε μια έκτακτη κατάσταση όπου ο οδηγός θα χρειαζόταν να πατήσει το δεξί πεντάλ για να επιταχύνει. Με νεκρά θα έχανε πολύτιμο χρόνο μέχρι να επιλέξει την επιθυμητή σχέση στο κιβώτιο, κάτι που θα μπορούσε να αποβεί ακόμη και μοιραίο… Τέλος, στα αυτόματα κιβώτια δεν πρέπει να βάζουμε νεκρά στις κατηφόρες, μιας και η εν κινήσει επαναφορά του σασμάν στο D, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα μηχανικά μέρη της μετάδοσης ή το ίδιο το κιβώτιο να μην μας αφήσει να επιλέξουμε ξανά σχέση μέχρι να σταματήσουμε.

Πηγή: Car&Moto
Ετικέτες
Exit mobile version