Ιδιοκτήτες συνεργείων στα Ιωάννινα και οδηγοί, που είχαν αφήσει τα οχήματά τους για επισκευή, συχνά-πυκνά τραβούσαν… τα μαλλιά τους, όταν διαπίστωναν ότι κάποιοι, τις νυχτερινές ώρες είχαν κόψει τους καταλύτες!Την ώρα που οι κλοπές των καταλυτών των οχημάτων από οργανωμένες συμμορίες, έχουν πάρει τη μορφή επιδημίας, καθώς περιέχουν δύο ακριβά μέταλλα -μάλιστα το ρόδιο θεωρείται το πιο ακριβό παγκοσμίως- και μετά τις σχετικές καταγγελίες η Αστυνομία ξεκίνησε την έρευνα.
Του Πέτρου Καρσιώτη
Εν τέλει, ταυτοποιήθηκαν τα στοιχεία ημεδαπού, λέει η Αστυνομία, ύστερα από την έρευνα της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ιωαννίνων. Σε βάρος του, σχηματίστηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για διακεκριμένες κλοπές, ενώ ψάχνουν και τα στοιχεία του συνεργού του.
Στη συνέχεια, η Αστυνομία αναφέρει τα παρακάτω απίστευτα:
«Ειδικότερα, όπως προέκυψε από την αστυνομική έρευνα, από τον περασμένο Φεβρουάριο, ο κατηγορούμενος οργανώθηκε με άγνωστο συνεργό του, με σκοπό τη διάπραξη κλοπών και ειδικά καταλυτών αυτοκινήτων. Για το σκοπό αυτό, προέβαιναν προηγουμένως στην κατόπτευση κυρίως συνεργείων της ευρύτερης περιοχής των Ιωαννίνων, στον εξωτερικό χώρο των οποίων εισέρχονταν σε μεταγενέστερο χρόνο και αφαιρούσαν καταλύτες και – κατά περίπτωση – εργαλεία. Κατά το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου διακριβώθηκε ότι με αυτόν τον τρόπο διέπραξαν τέσσερις κλοπές και μία απόπειρα, αφαιρώντας συνολικά 41 καταλύτες και διάφορα εργαλεία, η αξία των οποίων ξεπερνά τις 12.500 ευρώ.
Η δικογραφία που σχηματίσθηκε θα υπεβλήθη στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ιωαννίνων. Αστυνομικοί και μηχανικοί που ασχολούνται με τη νέα μάστιγα συμφωνούν ότι οι καταλύτες είναι εξαρτήματα, τα οποία μπορεί πολύ εύκολα να κόψει κάποιος σε μερικά λεπτά, κάτι που καθιστά δύσκολο τον εντοπισμό των δραστών την ώρα διάπραξης του αδικήματος. Οι καταλύτες, σε κάποιες περιπτώσεις, εξάγονται και σε χώρες του εξωτερικού! Υπάρχουν διάφοροι τρόποι, εξηγούν, μπορεί να τοποθετηθούν σε εμπορευματοκιβώτια και να δηλώνονται ως εξαρτήματα. Αν δηλώνονται ως εξαρτήματα αυτοκινήτων, ο έλεγχος που γίνεται εντός Ε.Ε είναι δειγματοληπτικός και είναι ακόμη ένα σημείο που δυσκολεύει την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Τι είναι όμως ο καταλύτης;
Λέει έμπειρος μηχανικός:
«Ο καταλύτης αποτελεί κομμάτι του συστήματος εξάτμισης του οχήματος και υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα, κυρίως από το 1990 και μετά. Αυτό που κάνει είναι να φιλτράρει τις βλαβερές ουσίες των καυσαερίων πριν αυτές βγουν στην ατμόσφαιρα. Κάνει μια πρόσμιξη τριών επικίνδυνων ουσιών, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα, οι υδρογονάνθρακες και το οξειδίου του αζώτου. Ο καταλύτης φιλτράρει αυτά τα τρία μονοξείδια και τα μετατρέπει σε διοξείδια τα οποία εισέρχονται στην ατμόσφαιρα με μια αρκετά μειωμένη δράση στο περιβάλλον”. Σε περίπτωση που το συγκεκριμένο εξάρτημα αφαιρεθεί, με το πρώτο ξεκίνημα του αυτοκινήτου θα ακούσουμε τον θόρυβο και θα καταλάβουμε ότι κάτι λείπει από το σύστημα εξάτμισης».
Γιατί, όμως, «τραβάνε» την προσοχή των συμμοριών;
Όπως ανέφερε ο ίδιος μηχανικός, «οι καταλύτες περιέχουν δύο ευγενή και κατ’ επέκταση ακριβά μέταλλα, όπως το ρόδιο και το παλλάδιο. Το πρώτο μάλιστα, από το 2020 και μετά, θεωρείται το πιο ακριβό μέταλλο στον κόσμο. Τα 28 γραμμάρια πωλούνται γύρω στα 8.000 δολάρια»!