Φορτίο Αντόνοφ Καβάλα: Στο σημείο της συντριβής παραμένει ο ειδικός λόχος βιολογικής άμυνας
Διάβημα έκανε πριν το ΥΠΕΞ στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα για το γεγονός ότι δεν υπήρχε ενημέρωση, νωρίτερα, για το φορτίο του αεροσκάφους Antonov που κατέπεσε έξω από την Καβάλα. Διπλωματικές πηγές: Με εντολή του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο Γενικός Γραμματέας Θεμιστοκλής Δεμίρης πραγματοποίησε διάβημα στον Ουκρανό Πρέσβη στην Αθήνα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για την φύση του φορτίου του ουκρανικού αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ. Υπενθυμίζεται ότι το πρωί έγινε γνωστό ότι έχει δοθεί εντολή αντίστοιχο διάβημα να γίνει και από τον πρέσβη της Ελλάδας στο Βελιγράδι στις αντίστοιχες αρμόδιες αρχές.
Σημειώνεται ότι το αεροσκάφος που κατέπεσε το βράδυ του Σαββάτου έξω από την Καβάλα ήταν ουκρανικό, αλλά είχε μισθωθεί από σερβική ιδιωτική εταιρεία για να μεταφέρει πυρομαχικά στο Μπαγκλαντές. Ξεκίνησε από το αεροδρόμιο της Νις της Σερβίας και στη διαδρομή αντιμετώπισε πρόβλημα στον κινητήρα και συνετρίβη. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 8 άτομα, πλήρωμα, όλοι τους Ουκρανοί. Εχασαν τη ζωή τους ακαριαία κατά την πρόσκρουση. Οι σοροί τους ανασύρθηκαν χθες και θα γίνουν νεκροτομές μέχρι τέλος της εβδομάδας.
Αρχές Μπαγκλαντές για Antonov: Δεν είχε νάρκες -Το φορτίο ήταν εκπαιδευτικό πολεμικό υλικό
Οι Ενοπλες Δυνάμεις του Μπαγκλαντές πήραν θέση για το φορτίο του αεροσκάφους Antonov, το οποίο συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου έξω από την Καβάλα. Σύμφωνα με τη Σερβία, από όπου είχε απογειωθεί το μοιραίο Antonov, το αεροσκάφος ήταν φορτωμένο με 11,5 τόνους πυρομαχικών και συγκεκριμένα εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62, εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62, καθώς και φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.
Παραλήπτης ήταν οι Ένοπλες Δυνάμεις του Μπαγκλαντές, που με τη σειρά τους έδωσαν τα δικά τους στοιχεία για το φορτίο. Όπως αναφέρουν τα μέσα ενημέρωσης της χώρας, ο εκπρόσωπος της υπηρεσίας συνοριοφυλάκων, αντισυνταγματάρχης Fayzur Rahman, ανέφερε πως ήταν εκπαιδευτικό υλικό, βόμβες για όλμους, το οποίο ο προμηθευτής έπρεπε να τις μεταφέρει στο λιμάνι της Ντάκα.
«Δεν χρησιμοποιούμε νάρκες»
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση των Αρχών, δεν υπήρχαν «όπλα» στην αποστολή, η οποία ήταν ασφαλισμένη. Μιλώντας στην ιστοσελίδα New Age, ωστόσο, απέρριψε δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης που έλεγαν ότι το αεροπλάνο μετέφερε νάρκες για το Μπαγκλαντές.«Δεν χρησιμοποιούμε νάρκες», είπε. Όπως σημειώνεται, πρόκειται για εκπαιδευτικά όπλα για τους συνοριοφύλακες του Μπαγκλαντές
Ο υπουργός Εξωτερικών Masud Bin Momen ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ότι πρόκειται για ατύχημα. Η αποστολή ήταν ασφαλισμένη». Πρόσθεσε ακόμη ότι το Μπαγκλαντές προμηθεύεται συχνά προϊόντα από τη Σερβία, μεταξύ άλλων χωρών. Ερωτηθείς για τη χρήση ουκρανικού αεροσκάφους εν μέσω του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, ο υπουργός Εξωτερικών του Μπαγκλαντές είπε ότι οι προμηθευτές συνήθως κανονίζουν τη μεταφορά σε τέτοιες περιπτώσεις, προσθέτοντας ότι δεν θα μπορούσε να σχολιάσει χωρίς να ελέγξει λεπτομέρειες.
Συντριβή αεροσκάφους στην Καβάλα: Η μυστηριώδης καθυστέρηση του πιλότου που οδήγησε στην πτώση
Το ενδεχόμενο η συντριβή του Antonov (An-12) που κατέπεσε το βράδυ του Σαββάτου κοντά στην Καβάλα, να οφείλεται σε λάθος του πιλότου, εξετάζουν οι αρμόδιες αρχές. Σύμφωνα με κύκλους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους έχασε πολύτιμο χρόνο, αφού αντί να κατευθυνθεί αμέσως προς το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, το οποίο είχε ενημερωθεί για τη βλάβη που αντιμετώπιζε και τον περίμενε, κινήθηκε αρχικά προς τη θάλασσα φθάνοντας σχεδόν μέχρι την άκρη του όρους Άθως στη Χαλκιδική και εν συνεχεία έκανε στροφή 180 μοιρών προς την Καβάλα, χωρίς ποτέ ωστόσο να φτάσει εκεί, αφού κατέπεσε λίγο έξω από το Παλαιοχώρι.
Ο πιλότος είχε στη διάθεσή του 12 λεπτά και του πήρε σχεδόν 20 να κάνει αναστροφή
«Με βάση τον κατασκευαστή, το συγκεκριμένο αεροσκάφος από τη στιγμή που θα παρουσιάσει βλάβη στον κινητήρα του, ο πιλότος έχει στη διάθεσή του περίπου 12 λεπτά για να κατευθυνθεί στο κοντινότερο αεροδρόμιο και να το προσγειώσει. Στη προκειμένη περίπτωση όμως ο κυβερνήτης του Antonov, παρά το γεγονός ότι όταν του παρουσιάστηκε η βλάβη ήταν εντός των χρονικών ορίων για να κατεβάσει το αεροσκάφος στη Χρυσούπολη, επέλεξε να κάνει ένα σχετικά μεγάλο κύκλο με αποτέλεσμα να μην φτάσει ποτέ στο αεροδρόμιο και να συντριβεί. Εκτιμάται ότι ο κύκλος αυτός του κόστισε σε χρόνο, αφού από τη στιγμή που παρουσιάστηκε η βλάβη στον κινητήρα, του πήρε σχεδόν 20 λεπτά μέχρι να κάνει αναστροφή στην πορεία του για μπορέσει να προσεγγίσει την περιοχή του αεροδρομίου, κάτι το οποίο τελικά δεν κατάφερε να κάνει» τονίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι.
Από την άλλη πλευρά πάντως, έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας επισημαίνουν πως το πλήρωμα του αεροσκάφους, έχοντας επίγνωση της έκτακτης κατάστασης που αντιμετώπιζε, δεν θα μπορούσε να λάβει μία τόσο άκαιρη απόφαση, να κατευθυνθεί δηλαδή προς τη θάλασσα και όχι προς το αεροδρόμιο, εκτός και εάν «μετέφερε κάτι το οποίο επειδή ίσως δεν είχε δηλωθεί, θα έπρεπε με κάποιον τρόπο να το πετάξει κάπου που δεν θα βρισκόταν ποτέ, δεδομένου ότι μετά την προσγείωσή του οι αρμόδιες αρχές θα έλεγχαν το φορτίου του…».