Αθήνα

°C

kairos icon

Παρασκευή

27

Δεκεμβρίου 2024

alphafreepress.gr / ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ / Απόδημος ελληνισμός: Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό
ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

Απόδημος ελληνισμός: Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό

Απόδημος ελληνισμός: Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση παρέχεται από σχολικές μονάδες σε τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, είτε με ελληνόγλωσσο πρόγραμμα, είτε με δίγλωσσο πρόγραμμα.

Με αναλυτική παρουσίαση της οργανωτικής διάρθρωσης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εξωτερικού ξεκίνησε η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και βουλευτής Μαγνησίας κ. Ζέττα Μ. Μακρή την τοποθέτησή της στην ειδική συνεδρία του Παγκόσμιου Συνεδρίου Κυπρίων της Διασποράς για την ελληνομάθεια και τα ομογενειακά σχολεία του εξωτερικού, που πραγματοποιήθηκε, στην Λεμεσό, την Τετάρτη 27 Ιουλίου 2022 και της οποίας ήταν κεντρική ομιλήτρια.  Η κ. Μακρή, αρχικά, τόνισε ότι η ελληνική πολιτεία, διά του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, παρέχει ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, μέσω των 14 συντονιστικών του γραφείων και ενός γραφείου συνδέσμου, και με κάθε δυνατό τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη την πολυειδή και περίπλοκη έκφρασή της, στηρίζει, καθοδηγεί και εποπτεύει κάθε μορφή εκπαιδευτικής οργάνωσης ανά την υφήλιο, που αποσκοπεί στην καλλιέργεια και προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στον Ελληνισμό της διασποράς.

Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση παρέχεται από σχολικές μονάδες σε τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, είτε με ελληνόγλωσσο πρόγραμμα, είτε με δίγλωσσο πρόγραμμα, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, από Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού (ΤΕΓ), από Ελληνικά τμήματα των Ευρωπαϊκών Σχολείων και των σχολείων διεθνών οργανισμών που ακολουθούν τους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων αυτών και, τέλος, από τμήματα Ελληνικών Σπουδών ή άλλες μορφές οργάνωσης ελληνικών σπουδών καθώς και θεολογικές σχολές ή μονάδες θεολογικής εκπαίδευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξένων χωρών.

Όσα ισχύουν στην ημεδαπή

Η κ. Μακρή συνέχισε λέγοντας ότι στις σχολικές μονάδες της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εφαρμόζονται όσα ισχύουν στα δημόσια σχολεία της ημεδαπής ως προς την έναρξη, διάρκεια και λήξη του σχολικού και διδακτικού έτους, τις αργίες και διακοπές, τις εγγραφές, μετεγγραφές, την φοίτηση, τις εξετάσεις κάθε είδους και τη χορήγηση τίτλων σπουδών. Παρεκκλίσεις ως προς τα θέματα αυτά δύνανται να γίνονται με Υπουργική Απόφαση, ύστερα από εισήγηση του Συντονιστή και γνώμη του ΙΕΠ.

Ακόμη, η Υφυπουργός υπογράμμισε ότι η οργανωμένη παρέμβαση-ενίσχυση της Ελληνικής Πολιτείας εκτείνεται στοχευμένα με πόρους, εκπαιδευτικούς και επιχορηγήσεις σε δύο άξονες: πρώτον ως προς την στελέχωσή τους με αποσπασμένο εκπαιδευτικό δυναμικό και δεύτερον ως προς τον εφοδιασμό τους με το αναγκαίο εκπαιδευτικό υλικό. Ενώ, έκανε εκτενή αναφορά στην διάρθρωση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης σε χώρες με έντονη την παρουσία των μεγάλων κυπριακών και ελληνικών ομογενειακών κοινοτήτων, όπως είναι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς και η Αυστραλία. Δεν παρέλειψε, δε, να τονίσει, για μία ακόμη φορά, ότι ο απόδημος ελληνισμός είναι ένας. Η ομογένεια της Ελλάδος και η ομογένεια της Κύπρου είναι κοινή ομογένεια, και, συνεπώς, με αυτό το πνεύμα, διαχρονικά, η ελληνική πολιτεία καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την παροχή ποιοτικής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης.

Οι προβληματισμοί της ομογένειας

Μετά το πέρας της τοποθέτησής της, οι εκπρόσωποι της ομογένειας έθεσαν, με την σειρά τους, στην Υφυπουργό, τους εύλογους προβληματισμούς τους αλλά και τις πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της διασποράς. Ενώ, δεν παρέλειψαν να θέσουν τα αιτήματα της Ομογένειας, με βασικότερο εκείνο της έγκαιρης απόσπασης των εκπαιδευτικών αλλά και της επιμόρφωσής τους. Σημείωσαν, ακόμη, τις αδυναμίες που έχουν δημιουργηθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο από το BREXIT αλλά και την αγωνία τους για τον σχεδιασμό και προγραμματισμό της ελληνομάθειας, ο οποίος θα έχει βάθος χρόνου, δεδομένου ότι, πλέον, η ενσωμάτωση του ελληνισμού σε χώρες όπως είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βρετανία και η Αυστραλία, είναι όχι μόνο ταχεία αλλά και καταλυτική.

Προσπάθεια επίλυσης των αδυναμιών

Η κ. Μακρή διαβεβαίωσε ότι οποιεσδήποτε αδυναμίες, που δημιουργούνται από την καθημερινότητα, είναι σε γνώση του ΥΠΑΙΘ, μέσω των εθνικών συντονιστών του, οι οποίοι επιτελούν, άριστα και με επάρκεια, το έργο τους και καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, σε στενή συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΙΘ, να επιλύουν τα ζητήματα εγκαίρως και χωρίς εκπτώσεις ως προς την παροχή ποιότητας της εκπαίδευσης. Άλλωστε, δεδομένης της πολυειδούς υλοποίησης της ελληνομάθειας ανάλογα με την χώρα φιλοξενίας, είναι πολύ φυσικό η επίλυση των θεμάτων να είναι στοχευμένη και μεθοδευμένη και να απαιτεί χειρισμούς προσαρμοσμένους στην περίσταση.

Σε κάθε περίπτωση, δήλωσε ότι με τον Επίτροπο της Προεδρίας της Κύπρου κ. Φ. Φωτίου, αρμόδιο για τα θέματα του απόδημου ελληνισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, προχωρούν, μεθοδικά και συντονισμένα, στην περαιτέρω ενίσχυση και ενδυνάμωση της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, με καινοτόμες και συνδυασμένες δράσεις, που αναπτύσσουν τις συνέργειες και την εξοικονόμηση δυνάμεων και πόρων. Και κατέληξε ότι σε αυτή την κοινή προσπάθεια, η στενή συνεργασία με τους εκπροσώπους της Ομογένειας είναι περισσότερο από ποτέ επιτακτική και αναγκαία, ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι η ίδια βρίσκεται πάντα στην διάθεση της ομογένειας για την αρωγή, υποστήριξη και διευθέτηση όποιων ζητημάτων δημιουργηθούν καθώς αποτελεί πολιτική προτεραιότητα η ενίσχυση της νέας γενιάς των αποδήμων στις χώρες διαμονής τους.

Τέλος, κατά την διάρκεια των εργασιών του Συνεδρίου, η κ. Μακρή συναντήθηκε και με την Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νατάσα Πηλείδου, με την οποία είχε την ευκαιρία να συζητήσουν εκπαιδευτικές προοπτικές και συνεργασίες για την πράσινη ανάπτυξη που προωθεί η Κυπριακή Κυβέρνηση με την παράλληλη αξιοποίηση των υδρογονανθράκων μέχρι το 2049.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις