Food Pass 2022: Η σκέψη της αντικατάστασης του Fuel Pass 3 με το Food Pass, είναι στα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση
Με εντατικούς ρυθμούς εργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με την εντολή του Κυριάκου Μητσοτάκη να «δείχνει» ξεκάθαρα μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας, δίνοντας ανάσες στους πολίτες. Ετσι, μετά την επιδότηση του ρεύματος και των καυσίμων, το «στοίχημα» της κυβέρνησης είναι να βρει λύση στο πανάκριβο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με πληροφορίες ανάμεσα στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από το βήμα της ΔΕΘ, εξετάζεται να ακουστεί και η χορήγηση επιδόματος για την αγορά τροφίμων. Αυτό το νέο μέτρο στήριξης, «μετριέται» και εφόσον προκριθεί, θα αποτελέσει ένα ακόμη «όπλο» της κυβέρνησης στην προσπάθεια να σταθεί δίπλα στον πολίτη με κάθε τρόπο και κυρίως στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Δεν είναι απίθανο λοιπόν, μετά το fuel pass και το power pass να μπει στη ζωή μας και το… food pass, μία νέα άυλη κάρτα που θα δίνεται με αυστηρά κριτήρια εισοδηματικά και κοινωνικά.
Food Pass… αντί Fuel Pass 3;
Ανεξάρτητα από το μέτρο αυτό όμως, φαίνεται πως έχει «κλειδώσει» η επιταγή ακρίβειας, χωρίς να είναι γνωστό εάν θα παραμείνει το ποσό 200 ευρώ ή αν θα δημιουργηθούν διαφορετικές κλίμακες, ώστε να αυξηθούν οι δικαιούχοι και να λάβουν περισσότερα χρήματα όσοι τα έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Η χορήγηση ή μη του Fuel Pass 3 εξετάζεται καθημερινά και θα εξαρτηθεί από τη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων, ενώ δεν είναι απίθανο αντί για το Fuel Pass τη θέση του να λάβει το Food Pass ως ένα μέτρο αντιστάθμισης με μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή, αφού προφανώς δεν είναι όλοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου.
Ετσι, τα μέτρα που λογίζονται ως «σίγουρα» ότι θα παραμείνουν τουλάχιστον έως και τις γιορτές, είναι:
Η συνέχιση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος και φυσικού αερίου
Η επιταγή ακρίβειας με στόχο τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που πλήττονται περισσότερο από τον πληθωρισμό
Η αύξηση του επιδόματος θέρμανσης για πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Οι σκέψεις για επιπλέον μέτρα
Εξάλλου, για το «πακέτο» της ΔΕΘ, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, έχει τονίσει ότι οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν στις αρχές του επόμενου μήνα αφού συνεκτιμηθούν τα δεδομένα που υπάρχουν στην οικονομία σημειώνοντας ότι το θέμα έχει συζητηθεί με τον πρωθυπουργό. Διευκρίνισε, πάντως, με έμφαση ότι όσο περισσότερος δημοσιονομικός χώρος απορροφάται για τις επιδοτήσεις στις τιμές της ενέργειας, τόσο στερούνται πόροι για αλλά μέτρα στήριξης. Από τα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2023, δεδομένη είναι η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για δημόσιους υπαλλήλους και συνταξιούχους βάση της συγκεκριμένης δέσμευσης της κυβέρνησης.
Τα βασικά σενάρια που εξετάζονται είναι τα ακόλουθα:
Αύξηση του κατώτατου μισθού: Ο πρωθυπουργός εκτιμάται ότι θα δώσει την κατεύθυνση για αύξηση του κατώτατου μισθού, χωρίς βέβαια να την προσδιορίσει, αφού υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες, τις οποίες σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελε να τις υπερκεράσει. Πληροφορίες θέλουν τον κατώτατο μισθό να διαμορφώνεται σε επίπεδα προ μνημονίων, δηλαδή στα 751 ευρώ, από 713 ευρώ που είναι σήμερα.
Αύξηση συντάξεων: Από την 1η Ιανουαρίου του 2023 εκτιμάται ότι θα υπάρξουν αυξήσεις στις συντάξεις οι οποίες σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη θα αφορούν όλους τους συνταξιούχους.
Εισφορά αλληλεγγύης: Στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού, που θα κατατεθεί στη Βουλή την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, θα περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων η κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους.
Μείωση Τέλους Επιτηδεύματος: Υπάρχουν σενάρια για μείωση κατά 50% του τέλους επιτηδεύματος με κόστος 200 εκατ. ευρώ για τα κρατικά ταμεία, αλλά είναι από τα μέτρα θα κριθούν στο παρά πέντε και ανάλογα με την πορεία των δημοσίων οικονομικών.
Σούπερ μάρκετ: Τρόφιμα και πιο ακριβά και… λιγότερα
Στο μεταξύ, οι καταναλωτές εκτός του ότι παλεύουν καθημερινά με την ακρίβεια, έχουν να αντιμετωπίσουν και τις… πονηρές πρακτικές των εταιρειών που έχουν φτάσει να μειώνουν ποσότητα προϊόντων για να πουλάνε λιγότερο ακριβά και να μην «χτυπάει» στο μάτι. Λέγεται «shrinkflation» και πλέον το κάνουν όλοι, όπως για παράδειγμα σε σακουλάκι πατατάκια με τις εταιρείες να μειώνουν τα γραμμάρια από τα 165 στα 134 γραμμάρια και από 180γρ. στα 165.
Πώς συρρικνώνονται οι συσκευασίες
Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα. Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος. Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά. Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα. Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα, είναι μόνο λίγα από τα τεχνάσματα που επινοούν οι εταιρείες τροφίμων για να μειώσουν τη δική τους «χασούρα», να αυξήσουν το κέρδος τους και να μην το καταλάβουν οι καταναλωτές. Ωστόσο, ο πελάτης δεν έχει μόνο δίκιο, αλλά και παρατηρητικότητα. Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται ότι οι μερίδες στα εστιατόρια μικραίνουν, αλλά οι τιμές μένουν σταθερές ή μεγαλύτερες, οι ποσότητες στα delivery μικραίνουν, αλλά δεν πέφτει η τιμή και οι συσκευασίες στο σουπερμάρκετ έχουν και αυτές συρρικνωθεί.
Ενδεικτικά:
Πατατάκια, από 150 gr σε 130 gr
Χαρτί υγείας, από 1.500 gr στα 1.300 gr
Απορρυπαντικό, από 65 σε 60 μεζούρες
Τόνος, από 200 gr στα 180 gr
Κεσεδάκι γιαούρτι, από 200 gr στα 150gr
Ζυμαρικά, από 450 gr στα 400 gr
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ο καταναλωτής αγοράζει λιγότερο προϊόν για τα ίδια όμως χρήματα.
Πατατάκια, 1,4€. Μειωμένη ποσότητα κατά 20gr = Αυξημένα κατά 0,20€ ή 17%
Χαρτί Υγείας, 10€. Μειωμένη ποσότητα κατά 200gr = Αυξημένα κατά 1,40€ ή 16%
Απορρυπαντικό, 12€. Μειωμένη ποσότητα κατά 5 μεζούρες = Αυξημένη τιμή κατά 1€ ή 9%
Τόνος, 6€. Μειωμένη ποσότητα κατά 20gr = Αυξημένη τιμή κατά 0,60€ ή 11%
Γιαούρτι, 0,90€. Μειωμένη ποσότητα κατά 50gr= Αυξημένη τιμή κατά 0,25€ ή 38%
Με αυτές τις αυξήσεις ένα νοικοκυριό για να καταναλώσει την ίδια ποσότητα όπως πριν λίγους μήνες θα έχει αύξηση κόστους έως και 20%.
Οι 3 στις 5 εταιρείες κόβουν προσφορές και εκπτώσεις
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ έχουν εκτοξευθεί και οι καταναλωτές αδυνατούν να αγοράσουν ακόμη και τα βασικά προϊόντα. Μάλιστα, οι αυξήσεις στα τρόφιμα και στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αναπόφευκτες και τον Σεπτέμβριο, όπως έχουν προειδοποιήσει και οι καταναλωτικές οργανώσεις. Μοναδική ανάσα για την ακρίβεια ήταν οι προσφορές στα προϊόντα «1+1» που έβαζαν οι εταιρείες, για να τα προωθήσουν. Ομως, εν μέσω του εφιάλτη της ακρίβειας, τα σούπερ μάρκετ βάζουν «φρένο» και στις προσφορές, αφού, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, τρεις στις πέντε εταιρείες, έχουν σταματήσει τις προσφορές των «1+1 προϊόντων». Επιπλέον, αρκετές εταιρείες για να κρατήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή αποφασίζουν να μειώσουν την ποσότητα ενώ κάποιες εταιρείες δεν προσφέρουν παραπάνω ποσότητα των προϊόντων.
Αυξήσεις στα προϊόντα σούπερ μάρκετ από τον Σεπτέμβριο
Ταυτόχρονα, οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες έχουν ανακοινώσει σημαντικές αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ από τον Σεπτέμβριο, σε προϊόντα όπως:
Κονσέρβες +15%,
καλλυντικά +25%,
γαλακτοκομικά +12%,
μαργαρίνες +20%,
αλλαντικά +10%,
γλυκίσματα μπισκότα +20%,
παγωτά +5%,
απορρυπαντικά +15%,
προϊόντα περιποίησης και φροντίδας +18%.