Μαϊμού περιπολικά στην Αθήνα: Τις περισσότερες φορές πρόκειται για οχήματα ιδιωτικής ασφάλειας
Το φαινόμενο της χρήσης «φάρων» από πολιτικά οχήματα συνοδείας VIP προσώπων έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις στους δρόμους της Αθήνας, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για την τήρηση του νόμου και της τάξης. H παράνομη χρήση φάρων από πολιτικά οχήματα, τα οποία στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν ανήκουν στο δυναμικό της Ελληνικής Αστυνομίας και ως εκ τούτου δεν διατηρούν το δικαίωμα να παρεμβαίνουν με οποιονδήποτε τρόπο στη διαχείριση της κυκλοφορίας, παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις.
Τις περισσότερες φορές πρόκειται για οχήματα ιδιωτικής ασφάλειας υψηλά ιστάμενων προσώπων, τα οποία ωστόσο δεν νομιμοποιούνται να φέρουν οποιοδήποτε εξοπλισμό που να παραπέμπει σε περιπολικό όχημα, ενώ συχνά πρόκειται για απλούς ιδιώτες οι οποίοι με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν να καταστήσουν αισθητή την παρουσία τους στην άσφαλτο. Ένας από τους λόγους για τους οποίους το συγκεκριμένο φαινόμενο έχει πάρει πλέον ανεξέλεγκτες διαστάσεις είναι το γεγονός ότι αυτού του τύπου οι φάροι και τα συστήματα φωτισμού πωλούνται ελεύθερα στο εμπόριο και σε τιμές που ξεκινούν από σχεδόν 10 ευρώ, χαρίζοντας έτσι την ευκαιρία σε όποιο θελήσει να αυξήσει τις πιθανότητες επιβίωσης στη… ζούγκλα των δρόμων της Αθήνας να τα προμηθευτεί.
Απαγορεύονται ρητά
Φυσικά η χρήση φωτιστικών σωμάτων τα οποία παραπέμπουν σε οχήματα άμεσης επέμβασης απαγορεύεται ρητά από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος προβλέπει και το ανάλογο πρόστιμο. Ειδικότερα, ο ΚΟΚ περιγράφει ως οχήματα άμεσης ανάγκης φέρουν ειδικά πρόσθετα μπλε ή ερυθρά φώτα. Με ένα ή περισσότερα μπλε φώτα που αναβοσβήνουν, μπορούν να εφοδιάζονται μόνο τα νοσοκομειακά οχήματα, τα οχήματα πρώτων βοηθειών και κλινικών, τα οχήματα της Ελληνικής Αστυνομίας, της Δημοτικής Αστυνομίας, όπως και τα οχήματα των στρατιωτικών και λιμενικών αρχών. Με ένα ή περισσότερα ερυθρά φώτα που αναβοσβήνουν, μπορούν να εφοδιάζονται μόνο τα οχήματα της πυροσβεστικής υπηρεσίας δασαρχείου και αποκατάστασης βλαβών ηλεκτρικού δικτύου, καθώς και τα οχήματα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Παράλληλα, ο ΚΟΚ δίνει το δικαίωμα στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών να επιτρέψει την τοποθέτηση αντίστοιχων φωτιστικών σωμάτων και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων, προβλέποντας παρ’ όλα αυτά πρόστιμο ύψους 150 ευρώ στους οδηγούς που προσποιούνται ότι το όχημα τους ανήκει στην κατηγορία των οχημάτων άμεσης ανάγκης ώστε να επιτύχει την κατά προτεραιότητα κίνησή του στο οδόστρωμα. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι ακόμα κι αν ένα όχημα φέρει νομίμως τα συγκεκριμένα συστήματα φωτισμού, η χρήση τους επιτρέπεται μόνον όταν δικαιολογείται από τον κατεπείγον της αποστολής που έχουν αναλάβει να φέρουν εις πέρας.
Το ουσιαστικό πρόβλημα, βέβαια, δεν προκύπτει από τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση φωτιστικών σωμάτων αλλά από τον άκομψο και καθόλα επικίνδυνο τρόπο με τον οποίο τα συγκεκριμένα οχήματα παρεμβαίνουν στην κυκλοφορία ώστε να διευκολύνουν την κίνηση των… υψηλά ιστάμενων προσώπων που τις περισσότερες φορές συνοδεύουν. Σε κάθε περίπτωση η πολιτεία οφείλει να πράξει τα δέοντα ώστε το συγκεκριμένο φαινόμενο να περιοριστεί πριν οδηγήσει σε εξαιρετικά δυσάρεστες καταστάσεις.