Όταν έρχεται ο καιρός να αλλάξουμε ελαστικά στο αυτοκίνητό μας, πολλοί από εμάς σκεφτόμαστε μήπως μπορούμε να παρατείνουμε για μερικούς μήνες την χρήση τους. Και αυτό γιατί εκείνη την περίοδο μπορεί να μην είμαστε οικονομικά άνετοι να αγοράσουμε μία καινούρια τετράδα ελαστικών, ή γιατί έρχεται μία εποχή που αναμένεται να κάνουμε πιο ήπια χρήση του αυτοκίνητου μας. Σε κάθε περίπτωση, αυξάνουμε τις πιθανότητες να εμπλακούμε σε ένα ατύχημα, μιας και τα φθαρμένα ελαστικά δεν προσφέρουν πολλά σε μια δύσκολη στιγμή. Είτε πρόκειται να πραγματοποιήσουμε ελιγμό είτε για φρενάρισμα πανικού.
Πέρα όμως από αυτό, υπάρχει πιθανότητα σε ένα έλεγχο του ΚΤΕΟ ή της τροχαίας, να φανερωθεί το “πρόβλημα” των φθαρμένων ελαστικών και να βρεθούμε με ενδεχόμενο πρόστιμο. Το ελάχιστο νόμιμο βάθος είναι 1,6 χιλιοστά. Παρόλα αυτά, οι ουσιαστικές ιδιότητες για την ασφάλεια απουσιάζουν ήδη πριν από αυτό το όριο. Γι’ αυτό ένα καλοκαιρινό λάστιχο χρειάζεται αντικατάσταση μόλις το βάθος του πέλματος -και όχι ο ώμος του ελαστικού- φτάσει στα 3 χιλιοστά. (καινούριο έχει βάθος 8 έως 9). Λάστιχα με ανομοιόμορφη φθορά τίθενται επίσης υπό αμφισβήτηση και με το ερωτηματικό της αντικατάστασης.
Σύμφωνα με το Άρθρο 81 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα ελαστικά των αυτοκινήτων πρέπει να είναι σε τέτοια κατάσταση, ώστε να εξασφαλίζονται οι συνθήκες ασφάλειας και η πρόσφυση, ακόμη και στο βρεγμένο οδόστρωμα. Επιπλέον, τα αυτοκίνητα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με έναν εφεδρικό τροχό ή να έχουν κιτ επισκευής ελαστικού ή νέας τεχνολογίας ελαστικά που επιτρέπουν την συνέχιση της διαδρομής μέχρι το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ. Τέλος, ο Κ.Ο.Κ. ορίζει χρηματικό πρόστιμο 80 ευρώ σε αυτόν που οδηγεί αυτοκίνητο με φθαρμένα ελαστικά.