Μικρότερες συσκευασίες – αυξημένες τιμές: Το shrinkflation και στην Ελλάδα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μικρότερες συσκευασίες – αυξημένες τιμές: Το shrinkflation και στην Ελλάδα

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Τα τρικ των εταιρειών μετά τη μεγάλη αύξηση του κόστους παραγωγής

07.11.2022 | 09:52

Το φαινόμενο του shrinkflation έφτασε πλέον και στην Ελλάδα με τους καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα που πλέον λανσάρονται σε μικρότερες συσκευασίες! Πρόκειται για μία πρακτική που που ακολουθούν κυρίως οι βιομηχανίες τροφίμων ιδιαίτερα σε περιόδου όπου τα κόστη είναι αυξημένα και θέλουν με αυτόν τον τρόπο, ουσιαστικά, να διατηρήσουν ή ακόμη και να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Ετσι μειώνουν την πωλούμενη ποσότητα και πωλούν στην ίδια ή και σε ακριβότερη τιμή το συγκεκριμένο προϊόν, ενημερώνοντας βέβαια τον καταναλωτή πχ για το νέο βάρος. Ωστόσο η… δύναμη της συνήθειας, ιδιαίτερα όταν η συσκευασία είναι ίδια, δεν επιτρέπει στο μάτι να «εκπαιδευτεί» και να παρατηρεί τυχόν αλλαγές στα όσα αναφέρουν οι συσκευασίες.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που φέρνει η εφημερίδα Καθημερινή. Στέκεται σε μία συγκεκριμένη μάρκα μαργαρίνης, ίσως την πιο γνωστή, όπως αναφέρει της αγοράς, που συνεχίζει να κυκλοφορεί στο ίδιο μέγεθος συσκευασίας, ωστόσο το προϊόν που έχει μέσα είναι πολύ λιγότερο, αλλά αναγράφει πως για παράδειγμα περιέχει 400 γρ. προϊόντος και όχι 500 γρ. που είχε μέχρι πρόσφατα. Οπως αναφέρει η έρευνα την 1η Μαρτίου, λίγες ημέρεs αφού είχε ξεσπάσει ο πόλεμοs στην Ουκρανία, n μέσn τιμή τnς εν λόγω μαργαρivns (συσκευασία των 250 γρ.) ήταν 1,41 ευρώ. Σήμερα n συσκευασία των 200 γρ. πωλείται προs 1,62 ευρώ. Δηλαδή ο καταναλωτήs πληρώνει 21λεπτά περισσότερα ή 15% ακριβότερα μία συσκευασία που περιέχει 50 γρ. λιγότερο προϊόν. Σε ό,τι αφορά την τιμή ανά κιλό, αυτή έχει αυξηθεί από 5,64 ευρώ σε 8,1 ευρώ, δηλαδή κατά 43,61%!

Ενα πολύ γνωστό κρουασάν

Σημειώνεται, δε, πως το φαινόμενο του shrinkflation (από τις αγγλικές λέξεις shrink-συρρικνώνω και infaltion-πληθωρισμός) φαίνεται πως διαπερνά σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων και όχι μόνο τις βασικές. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ένα πολύ γνωστό κρουασάν που πλέον δεν πωλείται σε συσκευασία των 110 γρ. όπως μέχρι πρότινος αλλά σε συσκευασία των 98γρ.

Οι καταναλωτές είναι πλέον υποχρεωμένοι να προσέχουν πολύ καλά τι αναγράφεται στις συσκευασίες των προϊόντων που αγοράζουν και κυρίως να κοιτάζουν το ταμπελάκι που συνοδεύει το προϊόν στο ράφι, καθώς εκεί υπάρχει η αναγωγή και αναγράφεται η τιμή ανά κιλό ή λίτρο ή τεμάχιο οπότε μπορεί να υπάρξει σύγκριση. Μάλιστα αυτή η σύγκριση μπορεί να επιβεβαιώσει και το αν οι προσφορές που λανσάρουν τα καταστήματα (για παράδειγμα 1+1 προϊόν) είναι πραγματικές ή όχι.

«Οι έλεγχοι στην αγορά είναι καθημερινοί, επιβάλλονται πρόστιμα και θα εντατικοποιηθούν» ανέφερε  ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Γεωργαντάς. Συνέχισε πως: «Στις λαϊκές αγορές, οι περισσότεροι πωλητές είναι και παραγωγοί, δεν παρατηρούνται σοβαρές ενδείξεις για υπερβολικές τιμές, αλλά παρακολουθούνται και οι λαϊκές όπως όλο το σύστημα της τροφοδοσίας και κάνουμε ελέγχους».

Ετικέτες
Exit mobile version