Black Friday 2022 αποτίμηση: Αυξημένος ο τζίρος των καταστημάτων
Παρά το γεγονός ότι η ακρίβεια καλπάζει ροκανίζοντας μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος, οι καταναλωτές μάλλον ανταποκρίθηκαν στην «Black Friday», σύμφωνα τουλάχιστον με τις πρώτες εκτιμήσεις των εμπόρων, εμφανίζοντας αύξηση της τάξεως του 10% έως 12%, ενώ ανοδική κινήθηκε και ο μέσος όρων των αγορών. Σήμερα κλείνει αυτός ο εκπτωτικός κύκλος ο οποίος ξεκίνησε με την «Black Friday» κλείνει με την Cyber Monday, τις ηλεκτρονικές πωλήσεις δηλαδή με ανάλογη έκπτωση. Ένα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι η αγορά δούλεψε, αλλά όχι σε όλες τις περιοχές. Κυρίως δουλειά είχαν οι παραδοσιακοί δρόμοι, όπως Ερμού, Πειραιάς, Κολωνάκι, Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Τσιμισκή στην Θεσσαλονίκη. Ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών ήταν ηλεκτρονικά προϊόντα, οι ηλεκτρικές συσκευές, τα καλλυντικά, τα έπιπλα, τα είδη σπιτιού και γενικά τα επώνυμα προϊόντα ένδυσης-υπόδησης.
Επίσης οι καταναλωτές έδωσαν βάση σε προϊόντα με μεγάλα ποσοστά έκπτωσης. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ Βασίλης Κορκίδης η εμπορική κίνηση της Black Friday ήταν ενθαρρυντική στις αγορές της Αττικής. Σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «αυξημένες εμφανίζονται οι συναλλαγές του τελευταίου τριημέρου στις ταμειακές των εμπορικών καταστημάτων κατά 10-12% από πέρυσι με τον εκτιμώμενο αριθμό να ξεπερνά τα 3 εκατ. αγορές και τον εβδομαδιαίο τζίρο των 300 εκατ. ευρώ. Αυξημένη σε πρώτη εκτίμηση φαίνεται και η μέση αξία της απόδειξης των περίπου 100 ευρώ από πέρσι, τουλάχιστον για τον 1 στους 4 καταναλωτές, κατά 15-20%, αλλά όχι σε όλες τις αγορές της Αττικής, ούτε βεβαίως για όλα τα προϊόντα.».
Black Friday και στα σούπερ μάρκετ
Επίσης, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ Βασίλης Κορκίδης ανέφερε ότι «οι 9 στις 10 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με τη μεγαλύτερη συμμετοχή τους αξιοποίησαν υπέρ τους το γνωστό πλέον market event, ενώ φέτος συμμετείχαν ακόμη περισσότερα σούπερ μάρκετ. Ικανοποιητική ήταν και η επισκεψιμότητα στα κέντρα των πόλεων στους Δήμους της Αττικής, με καλύτερη ίσως την κίνηση στην Γλυφάδα και τον Πειραιά. Επίσης πολύ καλή εξελίχθηκε η εμπορική κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, τα πολυκαταστήματα, υπερκαταστήματα, εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά».
Τι θεωρείται πως επέδρασε θετικά
Σε ότι αφορά τους λόγους της θετικής πορείας, εκτιμάται ότι θετικά λειτούργησε για την περίοδο των Black Friday προσφορών στις αγορές της Αττικής η κατάργηση των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων προσελκύοντας έτσι το ενδιαφέρον των καταναλωτών περισσότερο από κάθε προηγούμενη χρονιά, αφού ουσιαστικά έφερε μια ελκυστική εκπτωτική περίοδο λίγων ημερών αντί στην αρχή, στο τέλος του μήνα και πολύ πιο κοντά στα Χριστούγεννα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους εμπόρους, η λειτουργία των εμπορικών την Κυριακή «σφήνα» μεταξύ Black Friday και Cyber Monday αύξησε τον τζίρο των φυσικών αγορών και περιόρισε τον συνήθη τετραπλασιασμό των online αγορών από πριν την Παρασκευή έως και μετά την Cyber Δευτέρα. Τέλος να σημειωθεί ότι όλοι συμφωνούν πως η φετινή εορταστική περίοδος για την αγορά ξεκίνησε καλά, αφού τα Χριστούγεννα απέχουν μόλις τρεις εβδομάδες και οι έμποροι επιθυμούν υψηλότερο τζίρο από πέρυσι, ενώ εύλογα οι καταναλωτές χαμηλότερες τιμές.