Τροχαίο με πατίνι ή ποδήλατο: Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέους αυστηρούς κανόνες για πατίνια και ποδήλατα
Με τις τιμές των καυσίμων να έχουν φτάσει στα ύψη, πολλοί πολίτες αφήνουν σταθμευμένα τα αυτοκίνητά τους, επιλέγοντας εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης όπως είναι τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ειδικά τα τελευταία γνωρίζουν ολοένα και μεγαλύτερη δημοφιλία, μιας και η απόκτησή τους έχει γίνει ευκολότερη χάρη στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που παρέχει γενναιόδωρες επιδοτήσεις. Σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού και προώθησης της αστικής κινητικότητας, στη χώρα μας τέθηκε σε ισχύ ένα νομικό πλαίσιο που θέτει κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας τα οποία φέρουν ηλεκτροκινητήρα. Με τη νομοθετική ρύθμιση διευκολύνθηκαν και οι ασφαλιστικές εταιρείες, μιας και μπόρεσαν να εισάγουν στην αγορά υπηρεσίες που αφορούν στα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια.
H ασφαλιστική κάλυψη των πατινιών, αλλά και των ηλεκτρικών ποδηλάτων με όριο ταχύτητας τα 25 χλμ./ώρα δεν είναι υποχρεωτική, αλλά καλό θα ήταν να επιλέγεται από τους αναβάτες, δεδομένου ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα. Εφόσον, λοιπόν, είσαι αναβάτης ηλεκτρικού πατινιού και προκαλέσεις ένα ατύχημα (σ.σ. είσαι υπαίτιος), χωρίς να είσαι ασφαλισμένος, τότε θα χρειαστεί να πληρώσεις από την τσέπη σου τις ζημιές που προκάλεσες στο άλλο όχημα. Από την άλλη, αν έχεις κάλυψη αστικής ευθύνης προς τρίτους, τότε η ασφαλιστική σου εταιρεία θα καλύψει τα έξοδα για την επισκευή των ζημιών στο άλλο όχημα.
Ποιες είναι οι καλύψεις
Τα πακέτα ενδέχεται να διαφέρουν, ανάλογα με την ασφαλιστική εταιρεία, αλλά οι περισσότερες προσφέρουν κάλυψη εξόδων στην πιθανότητα προσωπικού ατυχήματος, κάλυψη εξόδων ιατροφαρμακευτικών δαπανών και εξόδων αντικατάστασης/επισκευής οπτικών. Υπάρχουν δε και κάποιες ασφαλιστικές που παρέχουν νομική προστασία, δηλαδή κάλυψη των δικαστικών εξόδων της αμοιβής δικηγόρου, ενώ παράλληλα προσφέρουν στον ασφαλιζόμενο η δυνατότητα πρόσθετων καλύψεων, όπως: Οδική Βοήθεια, Ολική Κλοπή και Ίδιες Ζημιές.
Απαραίτητες προϋποθέσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες ορίζουν και κάποιες προϋποθέσεις για τη χρήση των προγραμμάτων τους που αφορούν τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια:
Ειδικότερα:
– Το όχημα να οδηγείται από άτομα ηλικίας άνω των 18 και έως 65 ετών.
– Το όχημα να αποθηκεύεται σε φυλασσόμενο χώρο του ιδιοκτήτη.
– Η σχεδιαστική ταχύτητα του οχήματος να μην υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα.
Το όχημα να μην χρησιμοποιοείται για επαγγελματικούς σκοπούς.
– Η αξία του ηλεκτρικού σκούτερ και του ηλεκτρικού ποδηλάτου να μην ξεπερνά τα 1.000 και 3.000 ευρώ αντίστοιχα.
– Το όχημα να είναι από εργοστασιακής κατασκευής ηλεκτρικό και να μην έχει μετατραπεί εκ των υστέρων.
Τιμές προγραμμάτων
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα αυτών των ασφαλιστικών πακέτων, είναι πως είναι ιδιαίτερα οικονομικά, ειδικά σε σύγκριση με αυτά των αυτοκινήτων. Ειδικότερα, η ασφάλιση ενός ηλεκτρικού πατινιού κοστίζει περί τα 20 ευρώ, όταν για την ασφαλιστική κάλυψη του ηλεκτρικού ποδηλάτου αξιώνεται ένα ποσό περί τα 55 ευρώ.
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέους αυστηρούς κανόνες για πατίνια και ποδήλατα
Με αφορμή επίκαιρη ερώτηση για τις προβλέψεις του νέου ΚΟΚ και ειδικά τα πρόστιμα για παράνομη στάθμευση σε όδευση τυφλών ή ράμπα ΑμεΑ, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι θα πρέπει να εφαρμόζονται οι όποιες ποινές από τη Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία. Επιπλέον δήλωσε ότι έρχονται νέα μέτρα για τα πατίνια. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών χαρακτήρισε παράλογο ότι με τον παλιό ΚΟΚ τιμωρείται το όχημα και όχι ο οδηγός, προαναγγέλλοντας αλλαγές στον ΚΟΚ ως προς αυτό το ζήτημα.
Προανήγγειλε επίσης ότι θα αυξηθούν τα πρόστιμα για παράνομη στάθμευση σε όδευση τυφλών ή ράμπα ΑμεΑ. «Γίνεται μία πολύ μεγάλη προσπάθεια να γίνουμε επιτέλους μία ευρωπαϊκή πόλη και να σεβόμαστε τους ανθρώπους με αναπηρία. Θέλω να πιστεύω ότι και ο Δήμος -γιατί η κατάσταση αυτή τη στιγμή με τα πεζοδρόμια στο κέντρο της Αθήνας δεν μας τιμά- θα δει με μεγάλη σοβαρότητα αυτό το θέμα», πρόσθεσε. Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις προβλέψεις που ήδη υπάρχουν και για τα ποδήλατα και για τα πατίνια, υπενθυμίζοντας ότι πλέον υπάρχουν και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Εκτίμησε ότι η κατάσταση είναι πλέον καλύτερη, γιατί μπήκε τάξη με την ασυδοσία που υπήρχε στα ενοικιαζόμενα πατίνια και προανήγγειλε ότι «ο ΚΟΚ θα βάλει και μερικούς πολύ αυστηρούς κανονισμούς, διότι θέλουμε και τα πατίνια να διευκολύνουμε, αλλά και να μη δημιουργούνται προβλήματα στους δρόμους της Αθήνας».
Νέος ΚΟΚ: Πότε θα επιστρέφονται οι πινακίδες – Θα αυξηθούν ή όχι τα πρόστιμα και για ποιες περιπτώσεις;
Σαρωτικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του. Η λογική, όπως έχει εξηγήσει πολλάκις το τελευταίο διάστημα ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, είναι η «τιμωρία» του οδηγού και όχι του οχήματος μετά από τροχαίες παραβάσεις. Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Παπαδόπουλος, επεσήμανε πως «απενοχοποιούμε το αυτοκίνητο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν ένας εγκληματικός οδηγός μέσα σε μια οικογένεια κάνει μια παράβαση τιμωρείται σήμερα και αυτός και το αυτοκίνητο και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας που χρειάζονται το αυτοκίνητο και δεν έχουν όλες οι οικογένειες την πολυτέλεια να έχουν δύο και τρία αυτοκίνητα».
Σε ποιες περιπτώσεις θα επιστρέφονται οι πινακίδες
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, θα υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για την επιστροφή των πινακίδων που έχουν αφαιρεθεί από το όχημα. «Θα παίρνουμε τις πινακίδες για κάποιες παραβάσεις, όπως η στάθμευση σε θέση ΑμεΑ, αλλά με το που θα πληρώσεις την κλήση σου και θα τιμωρηθείς και διοικητικά με το δίπλωμά σου, θα παίρνεις πίσω τις πινακίδες σου».
Τι θα γίνεται με τα επαγγελματικά οχήματα
Ο νέος ΚΟΚ θα έχει ειδική πρόβλεψη για τα επαγγελματικά οχήματα, όπως τα βαν. «Σε άλλες περιπτώσεις δεν θα αφαιρούνται καθόλου οι πινακίδες. Αυτό έχει να κάνει και με τις εταιρείες. Ένα αυτοκίνητο επαγγελματικό δεν μπορείς να το στερήσεις από μία εταιρεία, επειδή κάποιος οδηγός το χειρίζεται με λάθος τρόπο», είπε ο κ. Παπαδόπουλος.
Τι θα ισχύσει με τα πρόστιμα
Σε ερώτηση για τα πρόστιμα που θα προβλέπει ο νέος Κώδικας, ο κ. Παπαδόπουλος επεσήμανε: «Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται μέσα στην πόλη και όχι πλέον στην Εθνική όπως γίνονταν παλιά και γι΄ αυτό, κατά τη δική μου άποψη δεν υπάρχουν επικίνδυνες ή λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις. Ωστόσο, προσδιορίζουμε κάποιες παραβάσεις ως άκρως επικίνδυνες, όπως είναι το αλκοόλ και το κόκκινο, όπου τα πρόστιμα αυξάνονται».
«Η ουσία είναι να πείσουμε τον πολίτη να αλλάξει τη λογική που έχει με την οδήγηση, να αλλάξει την κουλτούρα του. Όχι όπως συμβαίνει σήμερα που κάποιος μαθαίνει τον ΚΟΚ όταν δίνει εξετάσεις και μετά τον ξεχνάει. Αυτή είναι η αλήθεια και για αυτό στον νέο νόμο που περάσαμε πέρυσι, αλλάζουμε το σύστημα εξετάσεων και υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος και μέσα στις αίθουσες ώστε να είναι διαφανής η διαδικασία».