Η απόφαση του Πάπα Φραγκίσμου να επιστρέψει στην Ελλάδα τρία θραύσματα του Παρθενώνα (που βρίσκονται στο Βατικανό) μέσω δωρεάς προς τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο αποτέλεσε την αφορμή για ένα εγκωμιαστικό άρθρο για τον ίδιο από την καθησγήτρια Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Κατερίνα Καρπινάτο στην ιταλική εφημερίδα Repubblica. Το άρθρο τιτλοφορείται «Ο πάπας, ο Παρθενώνας και η διπλωματία των μαρμάρων». Πέρα από την τιμή που απονέμει στον πάπα και η οποία δεν αφορά τον Παρθενώνα και την κατάστασή του, φιλοδοξεί να συμβάλει στην προσπάθεια επιστροφής των αρχαιοτήτων της Ακροπόλεως στην Αθήνα.
«Ο πάπας έδωσε ένα σήμα για την ανασυγκρότηση της μνήμης και της θρυμματισμένης ταυτότητας στους σύγχρονους Έλληνες», γράφει ίσως με κάποια δόση υπερβολής σε ένα σημείο η Καρπινάτο, η οποία επίσης αναφέρθηκε στο ιστορικό του Παρθενώνα και στο αίτημα των Ελλήνων για επιστροφή των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο. Τα κλεμμένα γλυπτά τα ονομάτισε «μάρμαρα» που «μεταφέρθηκαν» από τον Έλγιν στο Λονδίνο. Αναφέρθηκε και στη βολή του ενετικού Πυροβολικού στις 26 Σεπτεμβρίου 1687, στην καταστροφή του ναού, αλλά και στον συμβολισμό του για τον ευρωπαϊκό ιδεαλισμό του 19ου αιώνα («σύμβολο της Δυτικής δημοκρατίας»).
Για την επιστροφή των «μαρμάρων», όπως αναδημοσιεύει η ιστοσελίδα protagon.gr, η καθηγήτρια μνημόνευσε τον Καβάφη και τη σχετική αρθρογραφία του, του 1891, και φυσικά, τη Μελίνα Μερκούρη της υπουργικής περιόδου. Έτσι, έφθασε στη σύγχρονη εποχή: «Από το 2009, με τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Ακροπόλεως, η απουσία μαρμάρων βιώνεται ως ολοφάνερη πληγή, ανοιχτή και ορατή από όλους. Το προνόμιο που απέκτησαν οι Άγγλοι να θεωρούν εαυτούς κληρονόμους της ζωφόρου και των μαρμάρων φαίνεται απαράδεκτο για την ελληνική κοινή γνώμη (και για πολλούς εκφραστές του Δυτικού πολιτισμού)».