Ρομπότ σε δίκη: Το σύστημα αυτό ανέπτυξε πριν μερικά χρόνια η εταιρεία DoNotPay την οποία ίδρυσε ένας φοιτητής του αμεριικανικού Πανεπιστημίου Στάνφορντ
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης και η διείσδυση της σε ολοένα και περισσότερους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας είναι πλέον δεδομένη. Τελευταίο παράδειγμα η είδηση ότι ένα ρομποτικό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης θα αναλάβει σε λίγες εβδομάδες την υπεράσπιση ενός κατηγορούμενου σε μια δίκη που θα διεξαχθεί στις ΗΠΑ.
Το σύστημα αυτό ανέπτυξε πριν μερικά χρόνια η εταιρεία DoNotPay την οποία ίδρυσε ένας φοιτητής του αμεριικανικού Πανεπιστημίου Στάνφορντ. Το ρομποτικό σύστημα αναπτύχθηκε αρχικά για να μελετά κλήσεις για παράνομη στάθμευση και να προχωρά αν χρειαζόταν σε υποβολή ακύρωσης της κλήσης.
To ρομπότ – συνήγορος θα δίνει συμβουλές
Όπως φαίνεται το σύστημα χάρις στην εξέλιξη της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης εξελίχθηκε τόσο ώστε να μπορεί πλέον να ασκήσει καθήκοντα συνηγόρου. Το σύστημα αυτό θα λάβει μέρος σε μια δίκη που θα γίνει σε ένα μήνα. Ο κατηγορούμενος θα έχει διπλά του σε ανοικτή ακρόαση ένα κινητό τηλέφωνο έτσι ώστε ο ψηφιακός του συνήγορος να ακούει την όλη διαδικασία και να του δίνει τις απαραίτητες οδηγίες και συμβουλές για το τι να λέει στον δικαστή ή/και τον δικηγόρο της άλλης πλευράς. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό το που θα γίνει αυτή η δίκη, η ταυτότητα του κατηγορούμενου και το αδίκημα για το οποίο κατηγορείται αλλά σίγουρα αν τελικά πραγματοποιηθεί αυτή η δίκη θα γράψει ιστορία στον ανθρώπινο νομικό πολιτισμό και θα έχει φυσικά εξαιρετικό ενδιαφέρον να μάθουμε το αποτέλεσμα της.
Η εισβολή των ρομπότ στην καθημερινή ζωή
Ο ιστότοπος «DoNotPay» αποδεικνύει ότι η τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί σε ποικίλλες περιπτώσεις: αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, εντοπισμός χρημάτων που έχουμε κρύψει κάπου και δεν τα βρίσκουμε ακόμα και η άσκηση μήνυσης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το ρομπότ έχει απομνημονεύσει μέχρι και τους νόμους για ακυρωμένες και καθυστερημένες πτήσεις και τις αποζημιώσεις που οφείλονται στην εκάστοτε περίπτωση. Επιπλέον, το «DoNotPay» προσφέρει επίσης συμβουλές για τα δικαιώματα των καταναλωτών και των εργαζομένων τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και στις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων και η διαχείριση παρενόχλησης στους χώρους εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι, η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα που αξιοποίησε το εργαλείο της τεχνητής νοημοσύνης σε αίθουσα δικαστηρίου.
Ποιες οι λειρουργίες του ρομπότ;
Ειδικότερα, αυτή η τεχνολογία είχε σχεδιαστεί με τη μορφή συνομιλίας, όπου το ρομπότ θα προέβαινε σε ερωτήσεις από τις οποίες θα συγκέντρωνε όλες τις πληροφορίες που χρειαζόταν για την εκάστοτε περίπτωση. Ερωτήσεις όπως «οδηγούσατε εσείς ή κάποιος γνωστός σας;» ή «ήταν δύσκολο να καταλάβετε τη σήμανση;». Στη συνέχεια, αφού αναλύσει τις απαντήσεις, το ρομπότ αποφασίζει εάν κάποιος πληροί τις προϋποθέσεις θα συγγράψει μια επιστολή προσφυγής που θα μπορεί να αξιοποιηθεί στα δικαστήρια.
Μια απλή μορφή της επιστολής αυτής είναι που πρόκειται να αξιοποιηθεί τον Φεβρουάριο σε μια δικαστική υπόθεση, όπου το ρομπότ πρόκειται να παρακολουθεί την ακρόαση μεταξύ του ενάγοντος και του εναγομένου, για να συμβουλεύσει τον πελάτη του για το πως πρέπει να αποκριθεί. Σημειώνεται ότι, η τεχνητή νοημοσύνη έχει δοκιμαστεί σε πραγματικές αγορεύσεις προκειμένου να «ελαχιστοποιηθεί η νομική ευθύνη» ανέφερε ο Μπρόουντερ στο περιοδικό «New Scientist».