Μεγάλη μείωση του πληθωρισμού στη χώρα μας για το 2023, αλλά και αναιμική ανάπτυξη προβλέπει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης για τη χώρα μας. Στην έκθεσή του ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι ο ετήσιος εναρμονισμένος δείκτης πληθωρισμού θα σημειώσει κάθετη πτώση, από 9,5% το 2022 στο 3,7% φέτος και στο 2,3% το 2024. Στα θέματα των μισθών, ο ΟΟΣΑ συνιστά τη ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε κλαδικό επίπεδο ως βασικό εργαλείο για τη διαμόρφωση των μισθών, αλλά και για συμβάσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο. Ο ΟΟΣΑ συνιστά οι μελλοντικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών να εστιάσουν στη συντήρηση των εσόδων με παράλληλη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Για το δημόσιο τομέα, συνιστά μετατάξεις αντί προσλήψεις υπαλλήλων ενώ για τις τράπεζες προτείνει να αυξηθεί η κεφαλαιακή τους βάση με αύξηση των οργανικών κερδών.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΟΟΣΑ, μεγάλη θα είναι το 2023 και η πτώση στον ρυθμό ανάπτυξης της χώρας, που εκτιμάται στο 1,1% φέτος και 1,8% το 2024 από 5,1% το 2022. Όσον αφορά το πρωτογενές αποτέλεσμα, ο ΟΟΣΑ υιοθετεί την κυβερνητική εκτίμηση για πρωτογενές έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ το 2022 βάζοντας οριακά χαμηλότερα τον πήχη των προβλέψεων για το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα στο 0,5% του ΑΕΠ. Για το 2024 προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και συστήνει την περαιτέρω διατήρηση ετήσιου πρωτογενούς πλεονάσματος μεταξύ 1,5% και 2% για τα χρόνια μετά το 2023.
Η έκθεση του ΟΟΣΑ πιστοποιεί τη θετική πορεία της οικονομίας δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Oπως αναφέρεται στην έκθεση οι πρόσφατες μειώσεις των φόρων έχουν περιορίσει τη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση των εισοδημάτων από εργασία, με τη φορολογική συμμόρφωση βελτιώνεται γενικά αν και παραμένουν ακόμη σημαντικές ανεπάρκειες, σημειώνει η έκθεση.
Επίσης, η έκθεση αναφέρεται στην πράσινη μετάβαση και πώς πρέπει να κινηθεί η Ελλάδα για να επιτύχει τον στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2050.
Τα βασικά μηνύματα της έκθεσης είναι τα εξής:
• Η επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα είναι ενδεδειγμένη, καθώς μάλιστα είναι υψηλός ο πληθωρισμός και έχει μειωθεί η διαθέσιμη παραγωγική δυναμικότητα.
• Η αποτελεσματική υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η διεύρυνση του μείγματος των φορολογικών εσόδων και η βελτίωση των επιδόσεων του δημόσιου τομέα θα επιτρέψουν τη καλύτερη δημοσιονομική στήριξη των επενδύσεων, των εισοδημάτων και της δικαιοσύνης.
• Ο περιορισμός των ακαθάριστων δανειακών αναγκών και η μείωση του δημόσιου χρέους είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πιστοληπτική αναβάθμιση της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα, η οποία θα διεύρυνε τη χρηματοδότηση και τις επενδύσεις.
• Η αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων είναι καθοριστική για μία διαρκή ανάκαμψη. Η πλήρης εξυγίανση των τραπεζών με την εκκαθάριση των υφιστάμενων μη εξυπηρετούμενων δανείων και την αύξηση της κεφαλαιακής βάσης τους είναι αναγκαία για να μπορούν αυτές να χρηματοδοτήσουν μία σταθερή ανάπτυξη και πρέπει να συνοδευθεί από την ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης.
• Η επίτευξη των μηδενικών εκπομπών ρύπων το 2050 και η προσαρμογή σε ένα πιο ζεστό κλίμα θα απαιτήσουν διαρκείς πολιτικές προσπάθειες για πολλά χρόνια. Ένα μείγμα πολιτικών – που περιλαμβάνει επενδύσεις, ρυθμίσεις και τιμολόγηση των εκπομπών ρύπων – μπορεί να επιταχύνει μία μείωση των ρύπων με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και πρόσθετα έσοδα για την πράσινη μετάβαση.