Αποζημίωση για ηλεκτρονική απάτη: Όποιος πέσει θύμα phishing θα μπορεί να αποζημιωθεί - Η πρόβλεψη για απώλεια ή κλοπή τραπεζικής κάρτας.
Αποζημιώσεις στα θύματα ηλεκτρονικής απάτης από τις τράπεζες προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό τον τρόπο πολίτες που χάνουν τα χρήματά τους ακόμη και από δική τους αμέλεια, θα αποζημιώνονται, όμως για ποσά άνω των 1.000 ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΡΤ,όσον αφορά στις διαδικτυακές απάτες, όποιος πέσει θύμα phishing θα μπορεί πλέον να αποζημιωθεί. Η νέα νομοθεσία προβλέπει ότι μέχρι τα 1.000 ευρώ, είναι υπεύθυνος ο κάτοχος του e-banking. Δηλαδή είναι υπεύθυνος ο πολίτης. Αν όμως γίνει ένα έμβασμα, μια μεταφορά χρηματική πάνω από 1.000 ευρώ, τη διαφορά την καλύπτει η τράπεζα. Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία από τη στιγμή που οι διαδικτυακές συναλλαγές είναι πλέον κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Κατά τις ίδιες πηγές, στην περίπτωση που κάποιος χάσει ή του κλέψουν τη χρεωστική κάρτα με την οποία κάνει τις καθημερινές του αγορές, μέχρι εκείνος να δηλώσει την απώλεια ή την κλοπή, μπορεί να περάσει ένα μικρό χρονικό διάστημα, αρκετό όμως για να προχωρήσει σε αγορές αυτός που θα βρει την κάρτα. Σε αυτή την περίπτωση ο κάτοχος της κάρτας ευθύνεται για τα πρώτα 50 ευρώ. Εάν δηλαδή αυτός που θα βρει την κάρτα, ψωνίσει 200 – 300 ευρώ, τη διαφορά από τα 50 μέχρι τα 200 την καλύπτει η τράπεζα και του την επιστρέφει.
Οι ενστάσεις των τραπεζών
Σύμφωνα βέβαια με την Imerisia.gr, οι τράπεζες υποστηρίζουν ότι η ευθύνη του ίδιου του πελάτη δεν μπορεί να περιορίζεται στα 1.000 ευρώ όταν ο ίδιος έχει επιδείξει βαριά αμέλεια, τις συνέπειες της οποίας θα κληθεί τελικά να πληρώσει η τράπεζα. Όπως αναφέρουν στελέχη της τραπεζικής αγοράς, αν υιοθετηθεί η εν λόγω διάταξη, ένας πελάτης που πέφτει θύμα phishing και δει να εξανεμίζονται από τον λογαριασμό του 15.000 ευρώ, η τράπεζα θα κληθεί να του καταβάλει 14.000 ευρώ, ακόμα κι αν το θύμα «τσίμπησε» και έδωσε στους επιτήδειους τα προσωπικά διαπιστευτήρια ασφαλείας. Η οικειοθελής αποκάλυψη των κωδικών ασφαλείας σε τρίτους στο πλαίσιο των περιστατικών phishing θεωρείται σε άλλες χώρες της ΕΕ ως μια κατ’ εξοχήν περίπτωση βαριάς αμέλειας. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τη νομολογία των ισπανικών δικαστηρίων, σε περιπτώσεις phishing η τράπεζα θεωρείται υπεύθυνη και υποχρεώνεται να πληρώσει τη ζημιά μόνο όταν δεν συντρέχει περίπτωση δόλιας συμπεριφοράς ή βαριάς αμέλειας.
Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη σε μια εποχή που οι τράπεζες έχουν εντατικοποιήσει τις προσπάθειες τους για ασφαλείς συναλλαγές επενδύοντας σε τεχνολογικές υποδομές και εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πελατών τους μέσω και του Τύπου δεν είναι δυνατόν να μην λαμβάνεται υπόψη η βαριά αμέλεια του πελάτη. Βέβαια, η εξέλιξη των μεθόδων εξαπάτησης είναι ραγδαία τα τελευταία χρόνια και τα θύματα δεν είναι πλέον απλώς μη εξοικειωμένοι χρήστες των συστημάτων ηλεκτρονικών συναλλαγών.