Το δικό τους σπουδαίο έργο επιτελούν οι γέφυρες, μιας και αποτελούν τεχνικές συσκευές που επιτυγχάνουν τη ζεύξη δύο ή περισσότερων σημείων υπεράνω μεσουλαβούντος εμποδίου, όπως είναι ένα ποτάμι, ένα φαράγγι κ.ο.κ. Οι γέφυρες απαντώνται και στη χώρα μας με προεξέχουσα αυτή που συνδέει το Ρίο με το Αντίρριο, αποτελώντας τη μακρύτερη γέφυρα στην Ελλάδα, αλλά και τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιατή πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Σημειώνεται ότι μαζί με τις προσβάσεις το μήκος της ανέρχεται στα 2.883 μέτρα, στηρίζεται σε 4 πυλώνες και το μέγιστο βάθος θεμελίωσης φτάνει τα 65 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Η πιο επικίνδυνη γέφυρα στην Ελλάδα
Ένα από τα μεγάλα «ατού» της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου είναι τα υψηλά επίπεδα αντοχής, δεδομένου ότι μπορεί να βγει… αλώβητη σε ενδεχόμενη σύγκρουση δεξαμενόπλου με εκτόπισμα 180.000 τόνων. Παράλληλα, μπορεί να αντέξει σε σεισμούς μεγαλύτερους των 7,4 της Κλίμακας Ρίχτερ, αλλά και σε ταχύτητες ανέμου 265 χλμ./ώρα που αντιστοιχούν σε τυφώνα κατηγορίας 5.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του Έργου, το σπουδαιότερο ρεκόρ της γέφυρας είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος». Η λειτουργία της γέφυρας επιτρέπει στους ταξιδιώτες να περνούν από το Ρίο στο Αντίρριο -και το αντίστροφο – μέσα σε μόλις 2,5 με 5 λεπτά, όταν η διέλευση με τα οχηματαγωγά πλοία (πριν την κατασκευή της γέφυρας) απαιτούσε, κατά μέσο όρο, 45 λεπτά.
Τιμές διοδίων
Σήμερα, το κόστος διέλευσης από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου για τα επιβατικά Ι.Χ. (είναι όλα τα οχήματα με 4 τροχούς και ύψος κάτω των 2 μέτρων που μπορεί να έχουν ρυμουλκούμενο ή τροχόσπιτο ύψους κάτω των 2 μέτρων) είναι 13,70 ευρώ, ενώ το κόστος του μηνιαίου πακέτου διελεύσεων, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Καραγιάννη, θα μειωθεί κατά 10 ευρώ, από τα 242,56 ευρώ στα 232,90 ευρώ.
Το ιστορικό της μακρύτερης γέφυρας στην Ελλάδα
Το όραμα της γεφύρωσης των περίπου τριών χιλιομέτρων που χωρίζουν το Ρίο από το Αντίρριο υλοποιήθηκε το 2004 όταν και η γέφυρα τέθηκε στη λειτουργία. Όλα, βέβαια, ξεκίνησαν το 1889, όταν ο τότε πρωθυπουργός της χώρας, Χαρίλαος Τρικούπης, μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη γεφύρωσης του στενού Ρίου-Αντιρρίου. Επρόκειτο για μια σπουδαία έμπνευση που, ωστόσο, δεν γινόταν να υλοποιηθεί μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα.
Έτσι, χρειάστηκε σχεδόν ένας αιώνας μέχρι το Ελληνικό Δημόσιο να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μόνιμης ζεύξης. Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Η σύμβαση τέθηκε σε πλήρη ισχύ στα τέλη του 1997 όταν εξασφαλίστηκε η πλήρης χρηματοδότηση του έργου. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να συμφωνηθεί η πρώτη χρηματοδότηση έργου υποδομής με παραχώρηση σε ιδιώτες στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και η κύρια δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη στις 25 Ιουλίου 1997, ενώ το τελικό συμφωνητικό χρηματοδότησης υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 1997. Στις 12 Αυγούστου 2004, παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ο Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κ. Γεώργιος Σουφλιάς εγκαινίασε τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, τέσσερις μήνες νωρίτερα από την συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών.