Η Τουρκία συμβιβάζεται σταδιακά με την πραγματικότητα: η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας θα μπορούσε να έχει έναν πιο προηγμένο –τεχνολογικά– στόλο μαχητικών στα επόμενα λίγα χρόνια. “Εάν το σχέδιό μας για τον εκσυγχρονισμό των F-16 αποτύχει και η Ελλάδα υλοποιήσει τον δικό της σχεδιασμό, το 2025 η Αθήνα θα έχει το πάνω χέρι στα μαχητικά”, σημείωσε ο στρατηγός εν αποστρατεία της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας Αμπιντίν Ουνάλ. “Ως εκ τούτου, το πρόγραμμά μας για την προμήθεια 40 αεροσκαφών F-16 Viper και τον εκσυγχρονισμό έως και 80 F-16 είναι ζωτικής σημασίας”.
Η Τουρκία ελπίζει ότι οι ΗΠΑ θα εγκρίνουν μια συμφωνία ύψους 20 δισ. δολαρίων που η ίδια ζήτησε τον Οκτώβριο του 2021 για την προμήθεια 40 νέων F-16 Block 70 Viper και 79 κιτ εκσυγχρονισμού για την αναβάθμιση των γερασμένων F-16 του στόλου της. Ωστόσο, το Κογκρέσο δεν την έχει ακόμη εγκρίνει και ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Μπομπ Μενέντεζ παραμένει ανένδοτος ότι θα μπλοκάρει επ’ αόριστον τη συμφωνία, εκτός εάν ο Ταγίπ Ερντογάν αλλάξει ριζικά την πολιτική του.
Η Τουρκία θα πρέπει να περιμένει αρκετό καιρό
Επιπλέον, ακόμη και αν η πώληση εγκριθεί ομόφωνα αύριο, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η Τουρκία θα πρέπει να περιμένει αρκετό καιρό μέχρι να παραλάβει τα νέα της Viper, λόγω της καθυστέρησης στην παραγωγή που προκλήθηκε από την τεράστια ζήτηση για τα F-16. Απεναντίας ο Μενέντεζ τάσσεται υπέρ της πώλησης μαχητικών stealth 5ης γενιάς F-35 Lightning II στην Ελλάδα. Η Αθήνα θέλει τουλάχιστον 20 τέτοια αεροσκάφη. Η πρόβλεψη του Ουνάλ ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει το πάνω χέρι στους αιθέρες από το 2025 είναι ενδιαφέρουσα. Η Αθήνα αναμένει να παραλάβει τα τελευταία από τα 24 γαλλικά μαχητικά 4-5ης γενιάς Rafale μέχρι τον Ιανουάριο του 2025.
Το πρώτο από τα 83 F-16
Στις 12 Σεπτεμβρίου, η Αθήνα παρέλαβε το πρώτο από τα 83 F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία η Lockheed Martin αναβαθμίζει στα πρότυπα των τελευταίων Block 72. Αναμένει ότι όλα αυτά τα αεροσκάφη θα έχουν αναβαθμιστεί πλήρως μέχρι τις 30 Ιουνίου 2027. Μέχρι τότε, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει τον πιο προηγμένο στόλο F-16 στην Ευρώπη. Η Ελλάδα πιθανότατα δεν θα παραλάβει F-35 μέχρι τουλάχιστον το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας. Από την άλλη, εάν η Αθήνα επιλέξει κάποια μεταχειρισμένα αεροσκάφη 5ης γενιάς, θα μπορούσε να αρχίσει να τα παραλαμβάνει πιο σύντομα. Κάλλιστα μπορεί να το κάνει. Εξάλλου, 12 από τα Rafale που έχει αγοράσει υπηρετούσαν στη γαλλική Πολεμική Αεροπορία.
Όλα αυτά τα αεροσκάφη είναι πιο προηγμένα από τα 270 F-16 με παραλλαγές Block 30/40/50 που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του τουρκικού στόλου μαχητικών. Και ενώ η Τουρκία θα διατηρήσει σίγουρα το ποσοτικό πλεονέκτημα, η Ελλάδα θα αποκτήσει γρήγορα το ποιοτικό αβαντάζ. Στον δείκτη Global Firepower (GFI) για το 2023, Ελλάδα και Τουρκία φιγουράρουν μεταξύ των επικίνδυνων σημείων ανάφλεξης στον κόσμο, γεγονός που δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένης της κλιμακούμενης έντασης μεταξύ τους. Η Τουρκία παρουσιάζεται ισχυρότερη από την Ελλάδα σε κάθε κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής ισχύος. Αν και η σειρά είναι απίθανο να αλλάξει σύντομα, η Αθήνα μπορεί να αποκτήσει ένα ξεκάθαρο ποιοτικό πλεονέκτημα με τις προμήθειες μαχητικών που αναφέραμε.
“Το μαχητικό με βλέπει πολύ πριν το δω εγώ”
Σχολιάζοντας το πόσο απαρατήρητο περνά το F-35, ο Ουνάλ σημείωσε ότι “το μαχητικό με βλέπει πολύ πριν το δω εγώ”. Αν και σημείωσε ότι αυτό οπωσδήποτε “του δίνει υπεροχή σε επιχειρησιακό επίπεδο”, εντούτοις εκτίμησε πως “εκτός από αυτό το χαρακτηριστικό, δεν μπορούμε να πούμε ότι υπερέχει ξεκάθαρα σε άλλη κατηγορία”.
Τόνισε ακόμη ότι δεν πρέπει να υποτιμάται η ικανότητα της Τουρκίας να προχωρήσει –αυτόνομα– σε εκσυγχρονισμό των F-16 της και πρότεινε “να βασιστεί (σ.σ.: η Άγκυρα) και στις δικές της δυνατότητες”. Το “σχέδιο Οζγκιούρ” της Τουρκίας –για εκσυγχρονισμό της Πολεμικής της Αεροπορίας– στοχεύει ακριβώς σε αυτό. Το έργο περιλαμβάνει νέα αεροηλεκτρονικά συστήματα, δομικές βελτιώσεις και ένα ραντάρ Ενεργητικής Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) τουρκικής παραγωγής που έπειτα θα τοποθετηθεί στα F-16 Block 30, το μόνο μοντέλο για το οποίο η Τουρκία έχει τον αρχικό κώδικα και τα παλαιότερα μοντέλα στο οπλοστάσιό της. Η Τουρκία σχεδιάζει να εγκαταστήσει τα ραντάρ AESA σε 36 από αυτά τα αεροσκάφη.
Αν και η Τουρκία μπορεί να αναβαθμίσει με ίδιες δυνάμεις πολλά από τα F-16 της, ο στόλος των μαχητικών της –αν και μεγαλύτερος αριθμητικά– φαίνεται πως θα είναι κατώτερος τεχνολογικά από τον ελληνικό στο εγγύς μέλλον.