F35 Ελλάδα: Έρχονται το 2028

ΕΛΛΑΔΑ

F35 Ελλάδα: Έρχονται το 2028

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

F35 Ελλάδα: Δεν είμαι σίγουρος ότι μπήκαμε σε νέα φάση με την Τουρκία, λέει ο Παναγιωτόπουλος

23.02.2023 | 06:39

«Μετά τα Rafale και τα Viper έρχονται τα F-35 το 2028, φέρνοντας μια νέα εποχή στην Πολεμική Αεροπορία», τόνισε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σε τηλεοπτική του συνέντευξη. Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αναφέρθηκε επίσης στο πρόγραμμα των κορβετών, στον πόλεμο στην Ουκρανία και τον ρόλο της Ελλάδας σε αυτόν, αλλά και τα ελληνοτουρκικά. Αρχικά, όσον αφορά τις σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία διευκρίνισε ότι «δεν είμαι σίγουρος ότι μπήκαμε σε νέα φάση». Για τον σεισμό που έπληξε τη γειτονική χώρα τόνισε ότι «εμείς ως Ελλάδα κάναμε το χρέος μας, στείλαμε τη συνδρομή μας. Χαρακτηριστική ήταν η αποστροφή του Τούρκου πρέσβη: “Οι καλοί φίλοι στην ανάγκη φαίνονται”». Οι παραβιάσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο έχουν μειωθεί μετά τον σεισμό. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος, δεν έχει γίνει «ούτε μία από μαχητικά αεροσκάφη», παρά μόνο από μη επανδρωμένα και ερευνητικά.

«Εμείς δεν κλείσαμε ποτέ την πόρτα διαλόγου στην Τουρκία» ξεκαθάρισε ο υπουργός, και πρόσθεσε: «Πάντα λέγαμε ότι θέλαμε να συνομιλούμε. Όμως ο διάλογος πρέπει να γίνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες, όχι υπό απειλές».

Παναγιωτόπουλος: Η αμερικανική απάντηση για τα F35 ίσως έρθει και πριν την προκήρυξη των εκλογών

Ο κ. Παναγιωτόπουλος υποστήριξε ότι «πρέπει να έρθει απάντηση από την αμερικανική κυβέρνηση για τα F-35, τεχνικές λεπτομέρειες. Μπορεί να γίνει και πριν από την προκήρυξη των εκλογών, ίσως ενημερώσουμε την επιτροπή της Βουλής τις επόμενες μέρες». Ωστόσο, επισήμανε ότι τα εν λόγω αεροσκάφη «θα αργήσουν να έρθουν. Είναι 5ης γενιάς και πρέπει να αναπτυχθούν νέες υποδομές για τη νέα αυτή εποχή. Τα πρώτα F-35 θα παραληφθούν το 2028, αν όλα εξελιχθούν ομαλά». Ο υπουργός σημείωσε πως «η διαπραγμάτευση και η συμβασιοποίηση απέχουν χρονικά», ενώ, μιλώντας για τις κορβέτες, ξεκαθάρισε πως κατά το μεγαλύτερο μέρος θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα.

Για τις κορβέτες: «Θέλουμε εμπλοκή της εγχώριας βιομηχανίας»

Πιο αναλυτικά, υπογράμμισε για τις κορβέτες ότι οι προσφορές και των Ιταλών και των Γάλλων είναι ελκυστικές και η απόφαση θα κριθεί στις λεπτομέρειες. «Θα παίξει ρόλο στην απόφαση η ναυπήγηση των κορβετών στην Ελλάδα, εκτός από την πρώτη, οι υπόλοιπες (θα ναυπηγηθούν) εδώ». Μάλιστα, τόνισε ότι πρέπει αρχικά να ολοκληρωθούν οι επενδυτικές προσπάθειες στα ναυπηγεία, «θέλουμε εμπλοκή της εγχώριας βιομηχανίας». Αναφορικά με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, σημείωσε: «Παραλάβαμε απαξιωμένα και καθηλωμένα συστήματα και θέλουμε να τα καταστήσουμε λειτουργικά. Είναι βαρύ κάποιοι να μιλούν για εθνικό έγκλημα. Τα Rafale και τα Viper συντηρούνται στην ΕΑΒ».

Ο ρόλος της Ελλάδας στον πόλεμο της Ουκρανίας

«Όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στην Ουκρανία και συζητάμε με τους Αμερικανούς, ζητούν όπλα», γεγονός «που δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε, διότι θα αποδυναμωνόταν η αμυντική μας διάταξη. Δεν δίνουμε S-300, εξετάζουμε διάφορα ενδεχόμενα», σημείωσε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός σημείωσε ότι πρόκειται «να δώσουμε άλλα 20 τεθωρακισμένα στην Ουκρανία. Αν φτάσουμε σε σημείο αδύνατο να συντηρηθούν τα συστήματα, θα τα αντικαταστήσουμε». Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα, το οποίο πρόκειται να αναβαθμιστεί με νέα μέσα και προσωπικό.

Τι είναι το F-35

Ο Ιπποκράτης Δασκαλάκης, αντιστράτηγος εν αποστρατεία και διευθυντής Μελετών στο ΕΛΙΣΜΕ μίλησε πρόσφατα στο ert.gr για τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη F-35 Lightning II.

Τι είναι το F-35 Lightning II;

Το F-35 Lightning II είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων (multi-role fighter), μονοθέσιο, μονοκινητήριο, χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Χαρακτηρίζεται ως αεροσκάφος πέμπτης γενιάς.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του;

Σημαντικότατη είναι η ικανότητα του να συλλέγει στοιχεία από τους πολλαπλούς σένσορες που διαθέτει, να τα επεξεργάζεται με τον πανίσχυρο υπολογιστή του και να τα διανέμει κατάλληλα με τα συστήματα επικοινωνιών που διαθέτει.

Θεωρείται ιδανικό να εισέρχεται, χωρίς να γίνεται αντιληπτό, σε εναέριο χώρο όπου ενεργοποιούνται συστήματα αεραμύνης και εντοπισμού αεροσκαφών και να πραγματοποιεί ή συντονίζει αποστολές καταστολής αεράμυνας (Suppression of Enemy Air Defenses-SEAD). Για αυτόν ακριβώς το λόγο θεωρείται και ως «όπλο πρώτου πλήγματος» καθώς αφού καταστείλει την εχθρική αεράμυνα μπορεί να προβάλει σημαντικούς εχθρικούς στόχους (στρατηγικές προσβολές).

Επιπλέον μπορεί να εκτελέσει αποστολές αεροπορικής υπεροχής, εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και συλλογής πληροφοριών, αναγνώρισης και επιτήρησης. Δεδομένου όμως του χαμηλού αριθμού αεροσκαφών που το υψηλό κόστος απόκτησης και υποστήριξης επιβάλει, εκτιμάται ότι η επιχειρησιακή χρησιμοποίηση του στο ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον θα επικεντρωθεί στις αποστολές SEAD και στρατηγικών προσβολών, αφήνοντας την αεροπορική υπεροχή στα αναβαθμισμένα F-16 Viper.

Τι δυνατότητες έχει;

Έχει τη δυνατότητα μεταφοράς οπλικού φορτίου 8 και πλέον τόνων σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Εξυπακούεται ότι η χρήση εξωτερικών οπλικών φορτίων ή δεξαμενών καυσίμων μειώνουν σημαντικά τις δυνατότητες ελιγμών αλλά και τα stealth χαρακτηριστικά του. Οι κλασσικές πτητικές επιδόσεις (ταχύτητα, ακτίνα δράσεως, δυνατότητες ελιγμών κλπ) του F-35 καίτοι σημαντικές, δεν συγκαταλέγονται στις κορυφαίες των συγχρόνων αεροσκαφών είναι όμως οι μοναδικές του ικανότητες της χαμηλής παρατηρησιμότητας, των πολλαπλών αισθητήρων και της διανομής πληροφοριών, επιχειρησιακής εικόνας και στοχοποίησης που το καθιστούν ένα «ιπτάμενο επιχειρησιακό κέντρο».

Τι εξοπλισμό διαθέτει;

Το F-35 είναι εξοπλισμένο με το κορυφαίων επιδόσεων ραντάρ AN/APG-81, τύπου AESA (Active Electronically Scanned Arrays- ενεργητικό radar ηλεκτρονικής σάρωσης). Επίσης διαθέτει το συστήματα στόχευσης EOTS (Electro Optical Targeting System) και το σύστημα προειδοποίησης AN/AAS-37. Αυτά σε συνδυασμό με τους προηγμένους αισθητήρες δίνουν στον πιλότο μια εξαιρετική και πλήρη εικόνα (integrated picture) του πεδίου μάχης. Ο πιλότος έχει τη δυνατότητα να λάβει στο κράνος του πολλαπλά στοιχεία από τους αισθητήρες του αεροσκάφους μέσω των Distributed Aperture System (DAS) και Helmet Mounted Display System.

Ποιοι είναι οι κατασκευαστές του;

Το αεροσκάφος κατασκευάζεται από μια κοινοπραξία εταιρειών της οποίας ηγείται η Lockheed Martin με σημαντικότερους εταίρους τη Northrop Grumman και BAe Systems. Στο πρόγραμμα κατασκευής συμμετέχουν ως partners, μετά την απομάκρυνση της Τουρκίας, 8 κράτη (Αυστραλία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιταλία, Καναδάς, Νορβηγία και Ολλανδία).

Ποιο είναι το κόστος απόκτησής τους;

Το κόστος απόκτησης ενός αεροσκάφους, σύμφωνα πάντα με τα δημοσιεύματα και συγκρίσεις, ανέρχεται στα 85-90 εκατομμύρια δολάρια (USD) χωρίς να περιλαμβάνονται οπλικά συστήματα και με βασικά στοιχεία αρχικής υποστήριξης (Follow On Support) και εκπαίδευσης. Σημαντικά υψηλό εκτιμάται και το κόστος των υποδομών που απαιτούνται για την υποστήριξη του αλλά και το κόστος πτήσεως ανά ώρα.

Η επιχειρησιακά επωφελής χρησιμοποίηση του επιβάλει την προμήθεια τουλάχιστον 24 αεροσκαφών πέριξ των οποίων θα δομηθεί μια ισχυρότατη δύναμη κρούσεως από τα αναβαθμισμένα F-16 Viper. Σε μια τέτοια εξέλιξη πιθανολογείται ότι τα γαλλικά Rafale θα διατηρήσουν το κύριο βάρος της αεροπορικής υπεροχής (εκμεταλλευόμενα τα Beyond-Visual-Range κατευθυνόμενα βλήματα Meteor που ελπίζουμε να αποκτήσουν) αλλά και της προσβολής στρατηγικών στόχων με τα συμβατά υποστρατηγικά όπλα SCALP-EG που διαθέτει η Πολεμική
Αεροπορία.

Έχουν διατυπωθεί σκέψεις και για ενδεχόμενη αναβάθμιση των υπολοίπων περίπου 60 F-16 Block 30 και F-16 Block /50 σε F-16 Block 50+ Advanced από τις απάρτιες των συστημάτων των 84 αεροσκαφών που θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο F-16 Viper.

Σίγουρα σε μια τέτοια περίπτωση, η Πολεμική μας Αεροπορία θα μπορούσε να αποχωριστεί ορισμένους παλαιούς τύπους αεροσκαφών (F-4, Mirage 2000 EGM/BGM) χωρίς όμως να επιτύχει την επιζητούμενη ομογενοποίηση αλλά εξασφαλίζοντας μια πρωτόγνωρη και ισχυρότατη αεροπορική ισχύ έναντι της Τουρκίας.

Τα κόστη όμως απόκτησης των Rafale και F-35 αλλά και αναβάθμισης των F-16 (με το πρόγραμμα σε εξέλιξη και με το πιθανολογούμενο) ανέρχονται σε δυσθεώρητα ύψη επιβαρυνόμενα και με την προμήθεια αναγκαίων οπλικών συστημάτων και την εξασφάλιση της υποστήριξης και δημιουργίας υποδομών. Να μην ξεχνάμε και την επιτακτική ανάγκη δρομολόγησης προγράμματος απόκτησης φρεγατών. Παρά το υπερβολικό κόστος η προμήθεια των F-35 εκτιμάται ως επιχειρησιακά χρήσιμη (ίσως και αναγκαία) υπό τα σημερινά δεδομένα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης.

Exit mobile version